BİR VARMIŞ BİR YOKMUŞ !
BİR VARMIŞ BİR YOKMUŞ !
Bilinen pekçok özlü söz arasında insanı yakından ilgilendiren ve güncelliğini hep koruyan bir söz bulunmaktadır : " ZAMAN DEVR-İ DAİMDİR, GEÇEN İNSAN ÖMRÜDÜR."
Çok değerli şaire Nezahat Kaya bir şiirinde ," Bu dağlar kömürdendir,geçen gün ömürdendir," dizesine yer vermiş.
Hayat masal gibi "- MİŞ’ " le başlamakta "-MUŞ’ "la bitmektedir. Sonuçta "bir varmış bir yokmuş " denmekte, dualar ve rahmet dilekleri ile insanlar , ünlü şair Yahya Kemal’in bir şiirinde belirttiği gibi " Gidenin herbiri memnun ki yerinden , seneler geçti dönen yok seferinden " diye nitelendirdiği öteki dünyaya "Allah rahmet eylesin,cennet mekânı olsun" denerek uğurlanmaktadır.
Bilim, kültür, sanat,siyaset, basın gibi alanlarda topluma çok yararlı hizmetlerde bulunan insanların hayatlarını kaybetmeleri , halkın benliğinde derin üzüntüler yaratmakta, acılar, ancak göz yaşları ile ifade edilmektedir. Göz yaşları kalpten gelirmiş ve bunu bir özlü halk sözü çok güzel anlatmakta ," ÖZ AĞLAMAYINCA GÖZ AĞLAMAZMIŞ."
ABD Nüfus Referans bürosu uzun araştırmalar sonucunda ilk insandan bu dünyada 108 milyar kişinin yaşadığını açıklamış ve değişik dönemlere ait rakamlar vermiş. "Dünyadan Kimler Geldi Kimler Geçti " başlığı altında iz bırakan kişi ve olayları da özetlemiş.
Ünlü bilgin İbn-i Sina (980-1037 ) , "İlim ve sanat takdir edilmediği yerden göç eder,"demiştir.
İnsanlar geçmişi anlatmak isterken hep " kimler geldi kimler geçti !? "diye söze başlarlar ve sonunda sözü güncel olaylara ve kişilere getirirler. Çoğu zaman dostlarıma ve arkadaşlarıma şöyle derim : Dünyada iyi şeyler iyi insanlar sayesinde olmakta ve insanlığa hizmet edenler unutulmamaktadır. Yakın dostlarım kafamın/bilgi ve düşünce olarak ve kalbimin /duygular-algılar olarak yarısıdırlar.Arkadaşını söyle kim olduğunu söyleyim deyişi de bunun içindir. İnsan insana ardaşa, can yoldaşına muhtaçtır ve dünya insanla anlam kazanır,şekillenir,yücelir yada batar. insan aklı birbirini tamamlar. bilgi paylaşıldıkça çoğalır ve bilince ulaşır...
Kimler geldi ve kimler geçtiyi anlatmaya sayfalar, kitaplar yetersiz kalır. yakında yaşamlarını kaybeden duayen gazeteci M.Ali Birand, Çok saygın bilim adamları Prof.Dr. Toktamış Ateş ve Prof. Dr. A.Mete Işıkara’yı rahmetle anarken, halkımızın bu kişilere duyarlılığının ve dualarının geniş yankılar uyandırmasını bu kişilerin topluma hizmet anlayışlarında görmek grektiğini ifade etmek istiyorum.
Halkımıza ait bir söz şöyle demekte: " HALKIMIZ, KENDİSİNE BİR AYAK GELENE, BİN AYAK VARIR." İşte halkımızın iyiliğe,dürüstlüğe,çalışkanlığa ve başarıya karşı yaklaşımı.
"Hayat bir tiyatro oyunudur, bunu oynarken ümidini daima diri tutacaksın. Bütün olumsuzluklardan olumlu bir tablo çıkaracaksın. Başarının kendiliğinden geldiği göreceksin."
Edebiyat Defteri Sitesi’ne 2011 yılında "BİR SES BİR NEFES" başlıklı şiirimde özet olarak şunları yazmışım:
İlahi buyrukla doğdu insan
Bir ses bir nefes
Başarılı, mutlu varolmak için
Ömrünü verip nefesini tüketti.
.......
Nefes nefese geçen yetmiş yıl doldu
Vasiyetini açtılar;
Mutluluk dakikalarıni topladılar
Üç yirmi dört saat oldu
"Mezarımı yol üstüne kazın
Üzerine ölmeden önce üçgün yaşadı yazın!"
Vasiyeti mezar taşına yazdılar
Dostları bir avuçtan azdılar.
Ünlü düşünür Balasagunlu Yusuf Has Hacip, " Hayatın zammı iyiliktir," demiştir.
Dünyada en zor olan şey insan kalbi kazanmak ve insan kalbinde iz bırakarak " hoş seda yaratmak"tır. Dünyadan 108 milyar insan geçmiş ve bugün de 8 milyara yakın insan yaşamaktadır.
Bir varmış bir yokmuş diye başlar masallarımız, bende hayat masalını Edebiyat Defteri’ne yazdığım bir şiirimde özetlemiştim:
-MİŞ ! -MUŞ !
............
Mutlu olmak için yaratılan insan
Ömür boyu aramış sevgiyi
Birde bakmış sonu gelmiş;
Yüce Tanrı ;
"OL !" demiş olmuş,
"ÖL !" demiş ölmüş.
YAHYA AKSOY
YORUMLAR
" Ünlü bilgin İbn-i Sina (980-1037 ) , "İlim ve sanat takdir edilmediği yerden göç eder,"demiştir.
Dünyada iyi şeyler iyi insanlar sayesinde olmakta ve insanlığa hizmet edenler unutulmamaktadır. Yakın dostlarım kafamın/bilgi ve düşünce olarak ve kalbimin /duygular-algılar olarak yarısıdırlar.Arkadaşını söyle kim olduğunu söyleyim deyişi de bunun içindir. .."
DEĞERLİ ÜSTADIM GÜNAYDIN ;
ÖNCELİKLE İNSANLIĞA HİZMET ETMİŞ ADI GEÇEN İSİMLERE ALLAHTAN RAHMET DİLİYEREK BAŞAMAK İSTİYORUM...
SİZİNDE BELİRTTİĞİNİZ GİBİ HAYAT BİR TİYATRO OYUNU GİBİ ..SIRASI GELEN OYUNUNU OYNAR VE SAHNDEN İNER..ÖNEMLİ OLAN OYUNDANUN SEYREDENLERDE KALICI ŞEY BIRAKMASI..BİR ÇOĞUMUZ GİBİ SALT SOLUK ALIP VERMEYI YAŞAMAK SAYMAMALI..HARIKA VURGULAR VARDI YİNE ,YAŞANILAN SÜRE İÇİNDE İNSANLIĞA BİR ŞEYLER BIRAKARAK ÖLENLERİN SADECE CİSMEN ARAMIZDAN YADA BU ALEMDEN AYRLDIKLARINA DAİR....BİR KEZ DAHA ALDIK PAYIMIZA DÜŞENİ ÇOK MUHTEREM HOCAM KUTLUYORUM KALEM VE EMEĞİNİZİ....
SELAM VE SAYGIMLA.
ipekyolu
Güncel olanı geçmiş ve gelecekle ilinti kurarak yorumlamak ve
"ATALARIMIZ KORUK ÜZÜM YEDİLER, EVLATLARININ/TORUNLARININ
DİŞLERİ KAMAŞTI. " öz deyişini günümüzde unutanlara hatırlatarak, bilime , kültüre ve hayata verimli hizmetleri ile iz bırakanları yadetmek gerekiğini vurgulamak için yazımı kaleme aldım.
ilgi ve değerli yorum-tahlil ve değerlendirmenize teşekkür ederim.
İyiki varsınız , sağlık ve başarı ile hep var olasınız.
selam ve başarı dileklerimle.
Değişim ezberi bozan kavramdır.Varlıklarına alıştığımız, güvendiğimiz insanların bır bır yok oluyor olması da büyük bır degisim bizim için.Bu değişime hazırlıksız yakalanırsak eğer yaşamlarımız altüst olabilir.Fütüroloji yani buyuk beyinleri çeken bilim dalı özgür birey ve zengin toplum için dikkatle var olması gereken bır kavramdır.Turkiye de bu konu cok gelişmiş olmamakla birlikte Turk insani ilkeli, kuralli ve duyarlı kisidir.Yani en egitimsiz olan insanımız bile aydındır bence.Sizin de belittiginiz üzere birey bilginin sermayesi oldugunu bilmelidir.O dil,din, ırk, mezhep gözetmez; demokrasi,hukuk, insan hakları ve ekonomide evrensel degerlere ulaşırsa; ölümle olan kayıplara üzülmekle birlikte giden cok iyi seyler yapmıştır, simdi sıra bizde diyecek gücü kendinde bulur.Daha nice güzel bilinçli bireyler yetiştirilecek bizim vatandaşımız tarafından inancını kaybetmemek ümidi ile....
Yazınız çok şey düşündürdü.
Kutlarım yürekten
Saygılarımla
ipekyolu
ilginize ve çok değerli yorumunuza, tahlil ve değerlendirmenize teşekkür ederim.
selamlar, başarılar..