Şerefle bitirilmesi icap eden en ağır vazife hayattır. -- toegueville
Guldane Dal
Guldane Dal
@guldanedal

Ben BAYAN değilim !

7 Mart 2008 Cuma
Yorum

Ben BAYAN değilim !

25

Yorum

0

Beğeni

0,0

Puan

1133

Okunma

Ben BAYAN değilim !

Ben BAYAN değilim !


Bir kadın olarak ben yazımda bu gün kadınlara yakıştırılan bazı sıfatlardan söz etmek istiyorum ve özellikle de bunlardan bir tanesine ben çok takılıyorum o da bildiğimiz şu BAYAN kelimesi . Aslında günümüzde kadına yakıştırılan sıfatlar oldukça fazla örneğin HANIM , HATUN , HANIMEFENDİ , DİLBER , KIZ , KADIN , BAYAN , DİŞİ , AVRAT , KARI gibi ki bu tabirlere argoca tabirleri hiç karıştırmıyorum .. Hele kadınlarımızı KIZ diye ayırmak başlı başına bir patriarka toplumun sıfatlandırma biçimidir diye düşünüyorum . Neden KIZ sıfatının erkek karşılığı yoktur ki aslında istenilse bulunuladabilir de örneğin bakirerkek gibi .. Erkeği yücelten sıfatlardan örnek sayarsak şayet mesela BilimADAMI var da neden BilimKADINI yok ya da , İşADAMI var da neden İşKADINI yok gibi aslında örnekler çoğaltılabilir ve oldukça da fazladır bu örnekler , başka bir örnekte güya modernleşmenin bir dalı olan yuzuculukte kadınlarımızın da yer alması ama yine görülüyor ki orda da erkeklerin şu ucube sıfatlandırmaları ile karşı karşıya kalıyoruz örneğin BAYANLAR Yüzme Şampiyonası oluyor da neden erkeklerinki BAY Yüzme Şampiyonası yerine ERKEKLER Yüzme Şampiyonası oluyor ? Hele kadın sıfatlarından bir tanesi erkeğe dayalı sıfat oluyor ki bu da kadının ne kadar aşağılandığının bir sıfatı olarak karşımıza çıkıyor örneğin HANIMefendi , neden efendinin hanımı oluyoruz , bizler kendi başımıza neden bir sıfat olmuyoruz da efendinin yanında hep yer alıyoruz ? Bilindiği üzere EFENDİ ( koca ) sıfadı da bir erkek sıfatı oluyor aynı zamanda ... Bizler erkeklere hanımefendinin karşılığında şöyle ifade kullansak mesela KOCAHANIM gibi , işte bu hitaplar sizlere nasıl saçma geliyorsa kadınlara da öyle saçma geliyor şu bizler için üretmiş olduğunuz ucube sıfatlar , başka bir örnekte kadına DİŞİ diye hitap etmek sanki kadın hayvanmış gibi ayrıca şu AVRAT ve KARI kelimeleri bir çok yörelerde normal bir sıfatmış gibi kullanılsa da aynı zamanda kufur olarakta kullanılmakta ve işin en garip tarafı da kadınlara yakıştırılan butun sıfatların aynı zamanda söylenme yerine göre hepsinin de küfür yerine geçiyor olması ama erkek kelimesi asla bir küfür sözcüğü olmamakta yani &

8217; hey erkek gel bakayım buraya ’ türünden hiç bir aşağılama kelimesi bulunmamakta bu da gösteriyor ki kadına yakıştırılan bütün sıfatlar aynı zamanda küfür de olabiliyor ........ Hele şu BAYAN kelimesi oldukça ilginç .. Bizleri bayan insanlar olarak mı görüyorsunuz yoksa yine BAY ın karşılığı olarak uydurmuş olduğunuz bir sıfat mı yoksa bizleri hala Ademin kaburgasından gelen Havva olarak mı görüyorsunuz ? ... Kısaca ben bir KADINım ve bu sıfatlar aslında çok fazla ki bana kalırsa erkek ve kadın sıfatı bile gereksiz bir sıfat çünkü herkesin bir adı var zaten ayrıca bu kadındır bu erkektir diye adlandırmanın da bir anlamı yok bence . Yaklaşmakta olan 8 Mart Kadınlar gününü ben de böyle değişik bir ufak yazımla kutluyayım istemiştim çünkü arkadaşlarımız sağolsunlar zaten günün önemiyle ilgili oldukça geniş açılımlı bilgiler vermişler ve ben bundan dolayı günün tarihi açılımını yapmak istemiyorum ve bu konu ile duyarlı olupta yazı yazan bütün arkadaşlarımıza tesekkürlerimi sunuyorum ve bütün kadınlarımızın 8 Mart emekçi kadınlar gününü kutluyorum ! ..........

Sevgilerimle ......

Paylaş
(c) Bu yazının her türlü telif hakkı şairin kendisine ve/veya temsilcilerine aittir. Yazının izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur.
Yazıyı Değerlendirin
 
Ben bayan değilim ! Yazısına Yorum Yap
Okuduğunuz Ben bayan değilim ! yazı ile ilgili düşüncelerinizi diğer okuyucular ile paylaşmak ister misiniz?
Ben BAYAN değilim ! yazısına yorum yapabilmek için üye olmalısınız.

Üyelik Girişi Yap Üye Ol
Yorumlar
ionia
ionia, @ionia
20.2.2009 23:07:23
ne diyorsunuz sayın aparı? cümlelerinizden anlayabildiğim kadarı: "allah emretti, anne olun, anne değilseniz kadın da değilsiniz/insan değilsiniz" bu mudur? hayır yani, cümlelerin hepsi düşük. fikirler de uçuşunca... bu kadarını yakalayabildim ben ancak.
Mehmet Salih APARI
Mehmet Salih APARI, @mehmetsalihapari
20.2.2009 21:20:57
Evet o zaman size her hangi bir sıfatla değilde Ey İnsan deyip konuya açıklık getirmek isterim.Görülüyorki önemsiz olduğunu gördüğünüz şeyin gerçekte ve hakkikate çok önemli yer alan bayan demiyeçem Anneler diyecem.Çünkü insanların üremesi Allah'ın emri ve karşı cinslerin bağlılığıyla ürerler.İşte bu yüzden değerli olan anneler Allah katındada değerli birer insanlarlar onun için "CENNET ANNELERİN AYAKLARI ALTINDADIR" denilmiştir.ama siz ya anlama ve komplek duygusu çok olan bir insansınızdır.o yüzden anlamamak istersiniz.Bu denli önemli olan insanların önemsiz birer kişi veya insan olarak görmeniz anlamsız ve kınanması gereken bir konu.
deniz_tayanç1
deniz_tayanç1, @deniz-tayanc1
15.2.2009 00:46:50
Çok bol zamanınız var anlaşılan. Bu kadar alakalı şeyi bir araya toplamak bayağı bir zaman alır. Tebrikler doğrusu.
ionia
ionia, @ionia
12.2.2009 20:01:32
feodal sistem zamanından dilimize takılmış, ve hem ataerkil yaşamı hala aşamadığımız için, hem de kutsal kitapların dogmatizmi yüzünden (sonuçta çok çok eski çağlarda yazılmışlardır) bir türlü dilimizden uzaklaştıramadığımız sözcükler bunlar. erol beyin dediği gibi, bazılarını devrim kanunları yasaklasa bile, toplumun yapısı değişmedikçe kolay kolay atamayacağımız kelimeler...
cihan61
cihan61, @cihan61
12.2.2009 18:43:58
ayrımcılığın her türlüsüne karşıyım.bazı noktalara takılmayalım baylar bayanlar.mesela ben olsam hanımıma hanımağa diye hitap ederdim.yada en sevdiğim ismiyle

cihan61 tarafından 2/12/2009 6:44:44 PM zamanında düzenlenmiştir.
lazuşağı
lazuşağı, @lazusagi61
3.2.2009 10:11:25
Güldane dal kardeşimizin yazısını yeni okuyabilme fırsatı buldum bence boş kalmış sıkılmış ve sırf yazı yazmak amacıyla yazılmış bir yazı tamamen boş değil ama fazlada okumaya değer bir yazı değil.okuyup fikir yazmak bile zamanın kaybı olarak görüyorum. Eğer Güldane hanım diyemiyorum hanım lafına kızıyor onun için sadece Güldane diye hitapediyorum yazınızda gereksiz gördüğünüz ve saçma diye düşündüğünüz kelimelerden mesela bayan,hanım,hatun,hanımefendi,gibi kelimeleri kullanmakta sakınca görmüyorum ben eşim için bu kelimeleri kullanırım bazanda eşime sultanım derim efendi demek büyüğüm demektir önderim demektir 8 mart kadınlar günü yaklaşırken Güldane kendisine efendim önderim lafını çok buluyorsa nasıl çağrılmak istediğinide yazmalı tanıyan birisi güldane diye hitap edebilirde tanımayan kırk yıllık dostmuş gibi nasıl Güldane desinki hanım-bayan-hatun-hanımefendi-dilber-kız-kadın-dişi-avrat-karı gibi söylemler söyleyiş şekline ve söyleyiş ortamına göre değişir.Hiçbir erkek eşine aşağılamak amacıyla hatun demez yada hanım demez.Güldane bu yazısında amacını daha açık olarak anlatmalı birde erkek gibi davranmak-karı gibi davranmak,erkek gibi kadın-karı gibi erkek,erkek gibi konuşuyor-karı ağzı gibi kelimeler günümüzde var zaten erkek edasıyla konuşan bayanlar var ,bayan sesi inceliğinde konuşan erkekler var, erkek gibi kadın,kadın gibi erkek bu terimlerin canlı örnekleri var yok değil. Pantolon giyiyorsun diye ne dememizi istersiniz Güldane. Güldane evlimisin bilmiyorum evliysen eşine hiç çiçek aldınmı yada evli değilsen erkek arkadaşın varsa hiç ona çiçek aldınmı.
......................................................................
...................Güldane yazıma kızabileceğiniz kesin çünkü fikrinizi desdeklemiyorum erkekler gününde görüşmek üzere ....

lazuşağı tarafından 2/3/2009 10:13:27 AM zamanında düzenlenmiştir.
gülcemal
gülcemal, @gulcemal
2.1.2009 18:48:07
irfankoçak beyefendiye katılıyorum,saçmasapan bir yazı...
okarslan
okarslan, @okarslan
31.7.2008 15:18:41
sen baya feminist takılıyorsu be abla. bence kadınların ve erkeklerin birbirinden birçok farkı vardır ve birbirini tamamlar. Ama bayanları :) erkeklerle bu kadar kıyaslayıp işte biz de sünnet olalım noktasına getirmek çok anlamsız...Ayrıca sizde laik bir anlayıştan çok laikçi bir anlayış hakim. Bence devlet laik olabilir bu ne demek tüm dinlere eşit mesafede halkının dinlerini yaşamasına eşit derecede müsamaha göstermesidir ama halk laik olamaz. yani ancak devlet dinden soyutlanabilir ama halk değil. sonuçta bu ülkenin müslüman erkekleri camiye gider hanımları evlerinde ibadet eder...hristiyanları da kiliseye gider vs... açık kapalı tartışmaları da aptalcadır. Allahın emri bellidir. Kimisi bilir kapanır,kimisi bilir kapanmaz,kimisi bilmez kapanmaz...yani din vicdan ve bilgi işidir. Kuranda bir ayet var. 'Nebe / 39. 'İşte o, kesin olarak gelecek gündür. O halde dileyen Rabbine varan bir yol tutsun.'Aeo
aynur soysal kumcu
aynur soysal kumcu, @aynursoysalkumcu
17.6.2008 18:26:26
dıkkatını çekmek ıstedıgınız konuda hem fıkırım paylasımınız için tesekkurler.
Tsukuyomi
Tsukuyomi, @tsukuyomi
16.6.2008 12:55:19
BAZI ŞEYLERDE HAKLI OLABİLİRSİNİZAMA HER ŞEYİ SINIFLAŞMAYA BAĞLAMANIZ ŞAÇMA
irfankocak
irfankocak, @irfankocak
29.5.2008 00:03:36

HER YAZINIZDAKİ GİBİ SAÇMALAMIŞSINIZ,TEBRİKLER.
kehya
kehya, @kehya
14.3.2008 21:38:14
En çok bu yazıyı beğendim. ve erkek eğemenliğinin, farkını apaçık ortaya koyacak deliller gibi sözcükler, bir iktidar bile değiştiğinde hemen eğemenliğini sağlamak için, sokak isimlerini, bina isimlerini kendi zihniyetlerine göre değiştiriyorlar.
Kadının erkek çapında insan olduğu Cumhuriyete rağmen sağlanamamıştır. belki kağıt üstünde olabilir ama biz yaşadıklarımıza da bakınca, kadınlar hep erkeklere tabi yaşarlar.

Tebrik eder, selamlar, saygılar sunarım.
Toynak
Toynak, @toynak
9.3.2008 15:59:45


anama telefon edip hal hatır sordum..biraz çatallı çıkan sesine alışık olsamda yinede içim bir tuhaf olur...
-ana ne var?dedim...
-yok bir şey işte...dedi...

biraz daha lafladıktan sonra
ana,yarın kadınlar günüymüş kutlu olsun,dedim,gülerek...
-hay gidi çocukkkk,kafanı kaıracağım ha..dedi...
neden dedim...

anneler gününü
kandilleri
bayramları naladım da
bu kadınlar günü nerden çıktı diye serzenişte bulundu...

telefondan sonra düşündüm...
bütün kimliği "karı " olmaktan öteye geçememiş anam
bir kaç çocuğun anası
bir adamın karısı...
çalışmaktan otuzunda kocakarı olmuş
zavallı anam.....

yazınıza bu penceren baktım...
kardeşimi anamı buldum içinde...
tv lerdeki boş laflara hiç aldırmadım iki gündür...
çok işim var
masal dinleyecek halim yok
böyle güzel yazılar okumak daha sapğlıklı...
ellerinize sağlık...
A_zz_E
A_zz_E, @a-zz-e
8.3.2008 13:29:27
teşekkürler anlamlı yazı için
erolbasci
erolbasci, @erolbasci
7.3.2008 23:13:14
Bir katkıda ben yapayım, hemen herkesin dikkatinden kaçmış..
Hanım, hanımefendi gibi sıfatlar "devrim kanunları" tarafından kullanımı yasak olan sıfatlar zaten...
Bey, beyefendi gibi aynen..
Yazıda belirtilen sıfatların kullanım yerleri ve kullanım şekilleri de benimsenip benimsenmemesinde etkili olur kanaatindeyim..
berrini4
berrini4, @berrini4
7.3.2008 23:07:28
BAY AN

belki de bayların bir gün değil her gün her daim anmaları için söylenmiştir:))


BAY lar AN ın hanımları hep diye :((
pelin
pelin, @pelin35
7.3.2008 23:50:06
Aslında ben sizin ne demek istediğinizi ve neyi anlatmak istediğinizi çok iyi anladım. Bana öyle geliyor ki yorumlarda konu biraz saptırılmış...

Bir öğretmenim söylemişti zamanında,kadın kelimesini kullanma özürlü bir toplumuz diye... Yıllar geçti ama sanırım değişen bir durum olmamış.

Aynı tas aynı hamam misali :)

Nedense gerçekten toplumca kadın kelimesini kullanmaktan korkuyoruz ya da çekiniyoruz... Üstelik bu kelimeyi kullanmamakla kalmıyor bunun yerine gereksiz birçok kelime kullanıyoruz...

Sonuç olarak benim tercihim bana Pelin diye hitap edilmesidir,sonuçta bu ismi boşuna koymamışlar bana değil mi ama :)

Ellerinize sağlık,güzel bir yazı ve dikkat edilmesi gereken bir konuydu...
Suat Uğur
Suat Uğur, @suatugur
7.3.2008 23:26:39
bence o deyimleri üzerinize almayın. yani genel itibariyle kadınlar üzerlerine almasınlar. erkek hakim bir ülkede (hatta dünyada) erkeklerin birbirlerine hakaret etmek için ve bunu yaparken de hakimiyetlerinin devamı adına kadınlara yakıştırdıkları kaba nitelemeler.

bir erkek olarak şunu söyleyebilirim ki: karşılaştığım pek çok durumda, kadınların da en az erkekler kadar dürüst, basiretli ve açık davrandıklarını gördüm. hatta erkeklerden daha da fazla... ama kim ne derse desin kaba gücün hala hakim olduğu ve erkeklerin fizksel olarak kadınlardan daha güçlü olduğu dünyamızda kadın-erkek eşitliğinin, erkeklerce çıkartılan yasalarla düzenlemeye gerek kalmadan sağlanabileceği günlerin yakında olduğunu sanmıyorum.



Suat Uğur tarafından 3/7/2008 11:34:04 PM zamanında düzenlenmiştir.
Guldane Dal
Guldane Dal, @guldanedal
7.3.2008 23:14:12
Evet Suat Uğur , dediğiniz gibi kelimeleri nasıl kullandığınızın da önemi büyüktür ama benim yazımda dikkat çekmek istediğim konu bu sıfatların genelde hem çok fazla olduğu ile ilgili hem de kadınlara yönelik sıfatların çoğunun gereksiz olduğu hatta kullanılan iyi huylu sıfatların bile farklı kullanıldığı durumlarda anlamının tamamen değişeceği gibi .. Ben yazımda sadece bir kaç örnek vermiştim ki bunların ayrıca çokluğundan da bahsetmiştim ve yine hemen örneğin deyip bir kaç örnek daha vereyim isterseniz , mesela ;

' Erkek gibi davranmak ' yerine ' Karı gibi davranmak ' diyememek gibi , ya da ' Erkek gibi kadın ' yerine ' Karı gibi erkek ' diyememek gibi , ya da ' Erkek gibi konuşuyor maşallah ' yerine ' Karı ağızlı ' diyememek gibi .

Tekrar söylüyorum bu kavramlar , sıfatlar , deyimler , atasözleri oldukça fazla ve çoğuda yersiz ve anlamsız olduğu gibi bir çoğu da kadını aşağılayıcı şeyler ve zaten Türk Dil Kurumu ve bazı sivil kadın örgütleri ve hatta bazı dil araştırmacıları bu konu ile oldukça ilgili , bilgili ve düzeltilmesi yönünde de oldukça çaba harcamaktalar ve bence de bazı yalnışlıkların üzerine gitmede ve düzeltilmesinde fayda var diye düşünüyorum ...

Yazıma yapmış olduğunuz yorumdan dolayı teşekkürler ........
şev
şev, @sev
7.3.2008 22:43:34
10 puan verdi
Kadına yakıştırılan sıfatlar hoş olmyanlarda var içinde katılıyorum karı,avrat,kız özelıkle kız ve kadın ayrımına çok dikkat ediliyor ,birde nikahlarda sizi karı koca ilan edıyorum derler ama diğer yandan lan karı gibi konuşma diyerek hakaret anlamında kulanırlar bir kadına erkek gibi kadın dendiğinde ise iltifat olarak görürler bende buna gıcık olurum Fakat bizim toplumumuzda bu iafdeler bölgelere göre dile yer etmiş zaman içindede alışkanlık halıne geldiği içinde kulağa garip gelmeyen kelimeler olmuştur birde eklemeden geçmiyim kız ve oğlan kavramı küçükken erkek çocuklarına oğlan denir ama az biraz aklı erdiği vakit bu sıfatan hoşlanmaz kız kelımesi öyle dğildir ama bekareti simgelediği için sanrım evli olmayan a kadın denmesi hoş karşılanmaz buda ayrımclığın diğer bir yüzü yazsan bitmez be güldane ne diyelım

tebrikler
Suat Uğur
Suat Uğur, @suatugur
7.3.2008 22:32:13
bence hitapları biraz karıştırmışsınız. ayrıca ben bugüne kadar kendisine "hanımefendi" denilince bundan rahatsız olan birisini tanımadım. bu arada hanımefendinin karşılığı da beyefendidir sadece efendi değil. neyse temel olarak bazı durumlarda kadınlara karşı ayrımcılık yapıldığı fikrinize katılıyorum. ama yine bence çokça "pozitif ayrımcılık" da yapılıyor.
ayrıca kelimeler kullanıldıkları yere göre de anlam kazanıyorlar. "eşşek gibi çalışıyorum" daki eşşek kelimesi zaten insanın doğrudan kendisini işaret etmekte ve hakaret olarak kullanılmamaktadır. buna benzer olarak: karı-koca, kız-oğlan, bey-hatun, avrat-herif gibi kullanımlar da bence bir aşağılama içermiyor.

saygılar sunar, her kadının emekçi olduğunu kabul ederek tüm kadınların "kadınlar gününü" kutlarım.
TANIMSIZ
TANIMSIZ, @tanimsiz
7.3.2008 20:53:44
sizi çok dertli görüyorum bu hususlarda...bazı tabirler dediğiniz gibi çok fazla rahatsız edici...öyle veya böyle;iyi ya da kötü niyetle belli kullanılan isimler var...ben şunu söylemeden geçmek istemiyorum... her insanın düşünce ve söyleyiş tarzına göre yorumlanmalı...mesela beni tanıyan bir insan ona sesleniş tarzımı asla ve asla yargılamaz... çünkü ne niyetle söylediğim bellidir...sonuçta yukarıda bahsettiğiniz isimlerden bazıları saygı maksatlı söylenir...
farklı bir konu...saygılar...

TANIMSIZ tarafından 3/7/2008 8:54:52 PM zamanında düzenlenmiştir.
fatih akça
fatih akça, @fatihakca
7.3.2008 20:15:28
PEKİ NEDEN ERKEKLER GÜNÜ YOK:((

Toplumsal hafızanızı yoklayın erkekler tarafından da adlandırılmış bir çok gün vardır. ama kadınlar gününün önemi bir başkadır
çigdem
çigdem, @cigdem46
7.3.2008 20:09:45
Şunu unutmamak gerek ki dünya da iki tür vardır. erkek ve kadın. bu hayvanlarda da öyledir, bitkilerde de.
Kızın karşılığı oğlandır. ya da lan dır.mesela buralarda erkekler için herif kelimesi kullanılır.Erkekler de aynı durumda. onlara da kadın gibi kırıtma denir bazı durumlarda.
Şu da unutulmamalı ki aile müessesi ki toplumun en sağlam olması gereken kurumudur bence. kadın ve erkekten kurulur.bu nedenle kadın erkeğin yanında, erkekte kadının yanındadır.
Erkekler yapı itibariyle bayandan güçlü olduğu için erkeğin yeri geldiğinde bayanı koruması gerekir. ki askerlerimizin hepsi erkektir.
artı "avrat" kavramı en eski ifadelerden biridir. ki vazgeçilmeyen üç şey içinde yer alır. "At, avrat, silah".
PEKİ NEDEN ERKEKLER GÜNÜ YOK:((
BİR ÇOK SÖYLEDİĞİNİZE KATILMAMAKLA BİRLİKTE YİNE DE YAZDIĞINIZ YAZIDAN DOLAYI SİZE TEŞEKKÜR EDİYORUM.
cam güzeli
cam güzeli, @camguzeli
7.3.2008 20:01:32

HANIM HATUN HANIMEFENDİ denilmesi kötü bir şey değil.Eşim bana hatun diye hitap eder hiç rahatsız olmam.Ama bahsettiğiniz diğer sözcükler gerçekten inciici.Karı avrat dişi denilmesi hiç hoş değil.
© 2025 Copyright Edebiyat Defteri
Edebiyatdefteri.com, 2016. Bu sayfada yer alan bilgilerin her hakkı, aksi ayrıca belirtilmediği sürece Edebiyatdefteri.com'a aittir. Sitemizde yer alan şiir ve yazıların telif hakları şair ve yazarların kendilerine veya yetki verdikleri kişilere aittir. Sitemiz hiç bir şekilde kâr amacı gütmemektedir ve sitemizde yer alan tüm materyaller yalnızca bilgilendirme ve eğitim amacıyla sunulmaktadır.

Sitemizde yer alan şiirler, öyküler ve diğer eserlerin telif hakları yazarların kendilerine veya yetki verdikleri kişilere aittir. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. Ayrıca sitemiz Telif Hakları kanuna göre korunmaktadır. Herhangi bir özelliğinin kısmende olsa kullanılması ya da kopyalanması suçtur.