- 1099 Okunma
- 25 Yorum
- 0 Beğeni
Ben BAYAN değilim !
Bir kadın olarak ben yazımda bu gün kadınlara yakıştırılan bazı sıfatlardan söz etmek istiyorum ve özellikle de bunlardan bir tanesine ben çok takılıyorum o da bildiğimiz şu BAYAN kelimesi . Aslında günümüzde kadına yakıştırılan sıfatlar oldukça fazla örneğin HANIM , HATUN , HANIMEFENDİ , DİLBER , KIZ , KADIN , BAYAN , DİŞİ , AVRAT , KARI gibi ki bu tabirlere argoca tabirleri hiç karıştırmıyorum .. Hele kadınlarımızı KIZ diye ayırmak başlı başına bir patriarka toplumun sıfatlandırma biçimidir diye düşünüyorum . Neden KIZ sıfatının erkek karşılığı yoktur ki aslında istenilse bulunuladabilir de örneğin bakirerkek gibi .. Erkeği yücelten sıfatlardan örnek sayarsak şayet mesela BilimADAMI var da neden BilimKADINI yok ya da , İşADAMI var da neden İşKADINI yok gibi aslında örnekler çoğaltılabilir ve oldukça da fazladır bu örnekler , başka bir örnekte güya modernleşmenin bir dalı olan yuzuculukte kadınlarımızın da yer alması ama yine görülüyor ki orda da erkeklerin şu ucube sıfatlandırmaları ile karşı karşıya kalıyoruz örneğin BAYANLAR Yüzme Şampiyonası oluyor da neden erkeklerinki BAY Yüzme Şampiyonası yerine ERKEKLER Yüzme Şampiyonası oluyor ? Hele kadın sıfatlarından bir tanesi erkeğe dayalı sıfat oluyor ki bu da kadının ne kadar aşağılandığının bir sıfatı olarak karşımıza çıkıyor örneğin HANIMefendi , neden efendinin hanımı oluyoruz , bizler kendi başımıza neden bir sıfat olmuyoruz da efendinin yanında hep yer alıyoruz ? Bilindiği üzere EFENDİ ( koca ) sıfadı da bir erkek sıfatı oluyor aynı zamanda ... Bizler erkeklere hanımefendinin karşılığında şöyle ifade kullansak mesela KOCAHANIM gibi , işte bu hitaplar sizlere nasıl saçma geliyorsa kadınlara da öyle saçma geliyor şu bizler için üretmiş olduğunuz ucube sıfatlar , başka bir örnekte kadına DİŞİ diye hitap etmek sanki kadın hayvanmış gibi ayrıca şu AVRAT ve KARI kelimeleri bir çok yörelerde normal bir sıfatmış gibi kullanılsa da aynı zamanda kufur olarakta kullanılmakta ve işin en garip tarafı da kadınlara yakıştırılan butun sıfatların aynı zamanda söylenme yerine göre hepsinin de küfür yerine geçiyor olması ama erkek kelimesi asla bir küfür sözcüğü olmamakta yani ’ hey erkek gel bakayım buraya ’ türünden hiç bir aşağılama kelimesi bulunmamakta bu da gösteriyor ki kadına yakıştırılan bütün sıfatlar aynı zamanda küfür de olabiliyor ........ Hele şu BAYAN kelimesi oldukça ilginç .. Bizleri bayan insanlar olarak mı görüyorsunuz yoksa yine BAY ın karşılığı olarak uydurmuş olduğunuz bir sıfat mı yoksa bizleri hala Ademin kaburgasından gelen Havva olarak mı görüyorsunuz ? ... Kısaca ben bir KADINım ve bu sıfatlar aslında çok fazla ki bana kalırsa erkek ve kadın sıfatı bile gereksiz bir sıfat çünkü herkesin bir adı var zaten ayrıca bu kadındır bu erkektir diye adlandırmanın da bir anlamı yok bence . Yaklaşmakta olan 8 Mart Kadınlar gününü ben de böyle değişik bir ufak yazımla kutluyayım istemiştim çünkü arkadaşlarımız sağolsunlar zaten günün önemiyle ilgili oldukça geniş açılımlı bilgiler vermişler ve ben bundan dolayı günün tarihi açılımını yapmak istemiyorum ve bu konu ile duyarlı olupta yazı yazan bütün arkadaşlarımıza tesekkürlerimi sunuyorum ve bütün kadınlarımızın 8 Mart emekçi kadınlar gününü kutluyorum ! ..........
Sevgilerimle ......
YORUMLAR
Evet o zaman size her hangi bir sıfatla değilde Ey İnsan deyip konuya açıklık getirmek isterim.Görülüyorki önemsiz olduğunu gördüğünüz şeyin gerçekte ve hakkikate çok önemli yer alan bayan demiyeçem Anneler diyecem.Çünkü insanların üremesi Allah'ın emri ve karşı cinslerin bağlılığıyla ürerler.İşte bu yüzden değerli olan anneler Allah katındada değerli birer insanlarlar onun için "CENNET ANNELERİN AYAKLARI ALTINDADIR" denilmiştir.ama siz ya anlama ve komplek duygusu çok olan bir insansınızdır.o yüzden anlamamak istersiniz.Bu denli önemli olan insanların önemsiz birer kişi veya insan olarak görmeniz anlamsız ve kınanması gereken bir konu.
feodal sistem zamanından dilimize takılmış, ve hem ataerkil yaşamı hala aşamadığımız için, hem de kutsal kitapların dogmatizmi yüzünden (sonuçta çok çok eski çağlarda yazılmışlardır) bir türlü dilimizden uzaklaştıramadığımız sözcükler bunlar. erol beyin dediği gibi, bazılarını devrim kanunları yasaklasa bile, toplumun yapısı değişmedikçe kolay kolay atamayacağımız kelimeler...
Güldane dal kardeşimizin yazısını yeni okuyabilme fırsatı buldum bence boş kalmış sıkılmış ve sırf yazı yazmak amacıyla yazılmış bir yazı tamamen boş değil ama fazlada okumaya değer bir yazı değil.okuyup fikir yazmak bile zamanın kaybı olarak görüyorum. Eğer Güldane hanım diyemiyorum hanım lafına kızıyor onun için sadece Güldane diye hitapediyorum yazınızda gereksiz gördüğünüz ve saçma diye düşündüğünüz kelimelerden mesela bayan,hanım,hatun,hanımefendi,gibi kelimeleri kullanmakta sakınca görmüyorum ben eşim için bu kelimeleri kullanırım bazanda eşime sultanım derim efendi demek büyüğüm demektir önderim demektir 8 mart kadınlar günü yaklaşırken Güldane kendisine efendim önderim lafını çok buluyorsa nasıl çağrılmak istediğinide yazmalı tanıyan birisi güldane diye hitap edebilirde tanımayan kırk yıllık dostmuş gibi nasıl Güldane desinki hanım-bayan-hatun-hanımefendi-dilber-kız-kadın-dişi-avrat-karı gibi söylemler söyleyiş şekline ve söyleyiş ortamına göre değişir.Hiçbir erkek eşine aşağılamak amacıyla hatun demez yada hanım demez.Güldane bu yazısında amacını daha açık olarak anlatmalı birde erkek gibi davranmak-karı gibi davranmak,erkek gibi kadın-karı gibi erkek,erkek gibi konuşuyor-karı ağzı gibi kelimeler günümüzde var zaten erkek edasıyla konuşan bayanlar var ,bayan sesi inceliğinde konuşan erkekler var, erkek gibi kadın,kadın gibi erkek bu terimlerin canlı örnekleri var yok değil. Pantolon giyiyorsun diye ne dememizi istersiniz Güldane. Güldane evlimisin bilmiyorum evliysen eşine hiç çiçek aldınmı yada evli değilsen erkek arkadaşın varsa hiç ona çiçek aldınmı.
......................................................................
...................Güldane yazıma kızabileceğiniz kesin çünkü fikrinizi desdeklemiyorum erkekler gününde görüşmek üzere ....
lazuşağı tarafından 2/3/2009 10:13:27 AM zamanında düzenlenmiştir.
sen baya feminist takılıyorsu be abla. bence kadınların ve erkeklerin birbirinden birçok farkı vardır ve birbirini tamamlar. Ama bayanları :) erkeklerle bu kadar kıyaslayıp işte biz de sünnet olalım noktasına getirmek çok anlamsız...Ayrıca sizde laik bir anlayıştan çok laikçi bir anlayış hakim. Bence devlet laik olabilir bu ne demek tüm dinlere eşit mesafede halkının dinlerini yaşamasına eşit derecede müsamaha göstermesidir ama halk laik olamaz. yani ancak devlet dinden soyutlanabilir ama halk değil. sonuçta bu ülkenin müslüman erkekleri camiye gider hanımları evlerinde ibadet eder...hristiyanları da kiliseye gider vs... açık kapalı tartışmaları da aptalcadır. Allahın emri bellidir. Kimisi bilir kapanır,kimisi bilir kapanmaz,kimisi bilmez kapanmaz...yani din vicdan ve bilgi işidir. Kuranda bir ayet var. 'Nebe / 39. 'İşte o, kesin olarak gelecek gündür. O halde dileyen Rabbine varan bir yol tutsun.'Aeo
En çok bu yazıyı beğendim. ve erkek eğemenliğinin, farkını apaçık ortaya koyacak deliller gibi sözcükler, bir iktidar bile değiştiğinde hemen eğemenliğini sağlamak için, sokak isimlerini, bina isimlerini kendi zihniyetlerine göre değiştiriyorlar.
Kadının erkek çapında insan olduğu Cumhuriyete rağmen sağlanamamıştır. belki kağıt üstünde olabilir ama biz yaşadıklarımıza da bakınca, kadınlar hep erkeklere tabi yaşarlar.
Tebrik eder, selamlar, saygılar sunarım.
anama telefon edip hal hatır sordum..biraz çatallı çıkan sesine alışık olsamda yinede içim bir tuhaf olur...
-ana ne var?dedim...
-yok bir şey işte...dedi...
biraz daha lafladıktan sonra
ana,yarın kadınlar günüymüş kutlu olsun,dedim,gülerek...
-hay gidi çocukkkk,kafanı kaıracağım ha..dedi...
neden dedim...
anneler gününü
kandilleri
bayramları naladım da
bu kadınlar günü nerden çıktı diye serzenişte bulundu...
telefondan sonra düşündüm...
bütün kimliği "karı " olmaktan öteye geçememiş anam
bir kaç çocuğun anası
bir adamın karısı...
çalışmaktan otuzunda kocakarı olmuş
zavallı anam.....
yazınıza bu penceren baktım...
kardeşimi anamı buldum içinde...
tv lerdeki boş laflara hiç aldırmadım iki gündür...
çok işim var
masal dinleyecek halim yok
böyle güzel yazılar okumak daha sapğlıklı...
ellerinize sağlık...
Bir katkıda ben yapayım, hemen herkesin dikkatinden kaçmış..
Hanım, hanımefendi gibi sıfatlar "devrim kanunları" tarafından kullanımı yasak olan sıfatlar zaten...
Bey, beyefendi gibi aynen..
Yazıda belirtilen sıfatların kullanım yerleri ve kullanım şekilleri de benimsenip benimsenmemesinde etkili olur kanaatindeyim..
Aslında ben sizin ne demek istediğinizi ve neyi anlatmak istediğinizi çok iyi anladım. Bana öyle geliyor ki yorumlarda konu biraz saptırılmış...
Bir öğretmenim söylemişti zamanında,kadın kelimesini kullanma özürlü bir toplumuz diye... Yıllar geçti ama sanırım değişen bir durum olmamış.
Aynı tas aynı hamam misali :)
Nedense gerçekten toplumca kadın kelimesini kullanmaktan korkuyoruz ya da çekiniyoruz... Üstelik bu kelimeyi kullanmamakla kalmıyor bunun yerine gereksiz birçok kelime kullanıyoruz...
Sonuç olarak benim tercihim bana Pelin diye hitap edilmesidir,sonuçta bu ismi boşuna koymamışlar bana değil mi ama :)
Ellerinize sağlık,güzel bir yazı ve dikkat edilmesi gereken bir konuydu...
bence o deyimleri üzerinize almayın. yani genel itibariyle kadınlar üzerlerine almasınlar. erkek hakim bir ülkede (hatta dünyada) erkeklerin birbirlerine hakaret etmek için ve bunu yaparken de hakimiyetlerinin devamı adına kadınlara yakıştırdıkları kaba nitelemeler.
bir erkek olarak şunu söyleyebilirim ki: karşılaştığım pek çok durumda, kadınların da en az erkekler kadar dürüst, basiretli ve açık davrandıklarını gördüm. hatta erkeklerden daha da fazla... ama kim ne derse desin kaba gücün hala hakim olduğu ve erkeklerin fizksel olarak kadınlardan daha güçlü olduğu dünyamızda kadın-erkek eşitliğinin, erkeklerce çıkartılan yasalarla düzenlemeye gerek kalmadan sağlanabileceği günlerin yakında olduğunu sanmıyorum.
Suat Uğur tarafından 3/7/2008 11:34:04 PM zamanında düzenlenmiştir.
Evet Suat Uğur , dediğiniz gibi kelimeleri nasıl kullandığınızın da önemi büyüktür ama benim yazımda dikkat çekmek istediğim konu bu sıfatların genelde hem çok fazla olduğu ile ilgili hem de kadınlara yönelik sıfatların çoğunun gereksiz olduğu hatta kullanılan iyi huylu sıfatların bile farklı kullanıldığı durumlarda anlamının tamamen değişeceği gibi .. Ben yazımda sadece bir kaç örnek vermiştim ki bunların ayrıca çokluğundan da bahsetmiştim ve yine hemen örneğin deyip bir kaç örnek daha vereyim isterseniz , mesela ;
' Erkek gibi davranmak ' yerine ' Karı gibi davranmak ' diyememek gibi , ya da ' Erkek gibi kadın ' yerine ' Karı gibi erkek ' diyememek gibi , ya da ' Erkek gibi konuşuyor maşallah ' yerine ' Karı ağızlı ' diyememek gibi .
Tekrar söylüyorum bu kavramlar , sıfatlar , deyimler , atasözleri oldukça fazla ve çoğuda yersiz ve anlamsız olduğu gibi bir çoğu da kadını aşağılayıcı şeyler ve zaten Türk Dil Kurumu ve bazı sivil kadın örgütleri ve hatta bazı dil araştırmacıları bu konu ile oldukça ilgili , bilgili ve düzeltilmesi yönünde de oldukça çaba harcamaktalar ve bence de bazı yalnışlıkların üzerine gitmede ve düzeltilmesinde fayda var diye düşünüyorum ...
Yazıma yapmış olduğunuz yorumdan dolayı teşekkürler ........
Kadına yakıştırılan sıfatlar hoş olmyanlarda var içinde katılıyorum karı,avrat,kız özelıkle kız ve kadın ayrımına çok dikkat ediliyor ,birde nikahlarda sizi karı koca ilan edıyorum derler ama diğer yandan lan karı gibi konuşma diyerek hakaret anlamında kulanırlar bir kadına erkek gibi kadın dendiğinde ise iltifat olarak görürler bende buna gıcık olurum Fakat bizim toplumumuzda bu iafdeler bölgelere göre dile yer etmiş zaman içindede alışkanlık halıne geldiği içinde kulağa garip gelmeyen kelimeler olmuştur birde eklemeden geçmiyim kız ve oğlan kavramı küçükken erkek çocuklarına oğlan denir ama az biraz aklı erdiği vakit bu sıfatan hoşlanmaz kız kelımesi öyle dğildir ama bekareti simgelediği için sanrım evli olmayan a kadın denmesi hoş karşılanmaz buda ayrımclığın diğer bir yüzü yazsan bitmez be güldane ne diyelım
tebrikler
bence hitapları biraz karıştırmışsınız. ayrıca ben bugüne kadar kendisine "hanımefendi" denilince bundan rahatsız olan birisini tanımadım. bu arada hanımefendinin karşılığı da beyefendidir sadece efendi değil. neyse temel olarak bazı durumlarda kadınlara karşı ayrımcılık yapıldığı fikrinize katılıyorum. ama yine bence çokça "pozitif ayrımcılık" da yapılıyor.
ayrıca kelimeler kullanıldıkları yere göre de anlam kazanıyorlar. "eşşek gibi çalışıyorum" daki eşşek kelimesi zaten insanın doğrudan kendisini işaret etmekte ve hakaret olarak kullanılmamaktadır. buna benzer olarak: karı-koca, kız-oğlan, bey-hatun, avrat-herif gibi kullanımlar da bence bir aşağılama içermiyor.
saygılar sunar, her kadının emekçi olduğunu kabul ederek tüm kadınların "kadınlar gününü" kutlarım.
sizi çok dertli görüyorum bu hususlarda...bazı tabirler dediğiniz gibi çok fazla rahatsız edici...öyle veya böyle;iyi ya da kötü niyetle belli kullanılan isimler var...ben şunu söylemeden geçmek istemiyorum... her insanın düşünce ve söyleyiş tarzına göre yorumlanmalı...mesela beni tanıyan bir insan ona sesleniş tarzımı asla ve asla yargılamaz... çünkü ne niyetle söylediğim bellidir...sonuçta yukarıda bahsettiğiniz isimlerden bazıları saygı maksatlı söylenir...
farklı bir konu...saygılar...
TANIMSIZ tarafından 3/7/2008 8:54:52 PM zamanında düzenlenmiştir.
Şunu unutmamak gerek ki dünya da iki tür vardır. erkek ve kadın. bu hayvanlarda da öyledir, bitkilerde de.
Kızın karşılığı oğlandır. ya da lan dır.mesela buralarda erkekler için herif kelimesi kullanılır.Erkekler de aynı durumda. onlara da kadın gibi kırıtma denir bazı durumlarda.
Şu da unutulmamalı ki aile müessesi ki toplumun en sağlam olması gereken kurumudur bence. kadın ve erkekten kurulur.bu nedenle kadın erkeğin yanında, erkekte kadının yanındadır.
Erkekler yapı itibariyle bayandan güçlü olduğu için erkeğin yeri geldiğinde bayanı koruması gerekir. ki askerlerimizin hepsi erkektir.
artı "avrat" kavramı en eski ifadelerden biridir. ki vazgeçilmeyen üç şey içinde yer alır. "At, avrat, silah".
PEKİ NEDEN ERKEKLER GÜNÜ YOK:((
BİR ÇOK SÖYLEDİĞİNİZE KATILMAMAKLA BİRLİKTE YİNE DE YAZDIĞINIZ YAZIDAN DOLAYI SİZE TEŞEKKÜR EDİYORUM.