- 695 Okunma
- 3 Yorum
- 0 Beğeni
ALLAHÜEKBER DAĞLARI
Bastığın yerleri toprak diyerek geçme! Tanı
Düşün altında binlerce kefensiz yatanı…
***
Sarıkamış Şehitlerinin aziz anısı önünde saygıyla eğiliyor ve bu toprakların ne koşullar altında kazanıldığını bir kez daha hatırlamak gereğini duyuyorum onları minnet dolu yüreğimin sıcacık dokunuşlarıyla sarıp sarmalarken…
***
Yıl 1914 ve 15-22 Aralık tarihleri arası. Başkumandan Enver Paşa Kars’ı Ruslardan geri almak için Rusları hiç beklemedikleri bir yerden, Allahüekber dağlarından aşarak vurmayı ve bu toprakları yeniden vatan topraklarına katmayı hedeflemiştir.
Allahuekber dağlarının yer yer 2-3 bin rakımlı geçitlerinde ısı sıfırın altında 30 dereceye kadar düşüyordu. Türk askerlerinin büyük bölümü ise çölden gelmişti ve üzerlerinde yazlık üniformalar vardı.
Osmanlı Ordusu bu dağlarda, 60 bini donma sonucu tam 78 bin şehit verdi. Rus birlikleri de bu savaşlarda 32 bin askerini kaybetti
Sarıkamış’ta dondurucu soğuk altında askerlerimizin durumunu Kurmay Subay Şerif Bey "Sarıkamış" adlı kitabında şöyle anlatmakta:
"Yol kenarında karların içinde çömelmiş bir asker, bir yığın karı kollarıyla kucaklamış, titreyerek, feryat ederek dişleriyle kemiriyordu. Kaldırıp yola sevk etmek istedim. Beni hiç görmedi. zavallı çıldırmıştı. Bu suretle şu lanetli buzullar içinde biz belki on bin kişiden fazla insanı bir günde karların altına bıraktık ve geçtik".
Rus Kafkas Ordusu Kurmay Başkan Vekili Dük Aleksandroviç Pietroviç Sarıkamış’ta gördüklerine anılarında şöyle yer vermiş:
"İlk sırada diz çökmüş 9 kahraman. Mavzerleriyle nişan almışlar, tetiğe asılmak üzereler ama asılamamışlar... İkinci sırada cephane taşıyanlar var, sandıkları bir avuçlamışlar ki, kainattan hırslarını almak istiyor gibiler. Öylesine kaskatı kesilmişler... Ve sağ başta Binbaşı Nihat. Dimdik ayakta, başı açık, saçları beyaza boyanmış, gözleri karşıda...Allahuekber dağlarındaki son Türk müfrezesini teslim alamadım. Bizden çok evvel, Allah’larına teslim olmuşlardı."
YORUMLAR
GÖNÜL DOST İNSAN GÜNAYDIN ;
ÖNCELİKLE BAŞTA BÜYÜK ASKER VE DEVLET ADAMI MUSTAFA KEMAL ATATÜRK , ŞARIKAMIŞ ŞEHİTLERİ VE BU VATAN UĞRUNDA CANINI FEDA EDEN TÜM ŞEHİTLERİMİİ SAYGI VE MİNNETLE ANIYOR, ONLARA LAYIK BİR KUŞAK OLAMADIĞIMIZIN MAHCUBİYETİNDE HUZURLARINDA SAYGIYLA EĞİLİYORUM..ŞU ANDA ELİMDE "sarıkamış dramı" DİYE BİR KİTAP OKUYRUM..BU ZAMANA KADAR DİNLEDİKLERİM VE OKUDUKLARIMIN HEMEN HEMEN AYNI ŞEYLERİ..İNSAN OKUDUKÇA YAŞADIĞI ZAMANA ŞÜKRETMESİ GEREKTİĞİNİ ANLIYOR..VE YİNE BU VATANIN NASIL VE HANGI ŞARTLARDA YURT OLARAK BIRAKILDIĞININ NİMETİNİ DE TABİ..ŞARIKAMIŞTA ASKERLİK " yedeksubay" YAPMIŞ BİRİ OLARAK ORALARI ÇOK İYİ BİLİYOR VE TANIYORUM..
DUYARLI VE HASSAS BİR YÜREKTEN ANLAMLI BİR PAYLAŞIMDI..
YÜREĞİNİZ VEDE EMEĞİNİZ HEP VAR OLSUN..KUTLUYORUM..
SELAM VE SAYGIMLA.
TÜLİN ÖZTUNÇ
Ne güzel bir hizmet yeri düşmüş askerlik borcunuzu ifa edebileceğiniz. Vefa ise ayrıca çok önemli bir insanlık vasfı ki bu da sizde açıkça görülüyor. Ancak bu ülkenin siyasi ve idari tarihinde ben hiç bir zaman ne mutlu ne huzurlu olabildim. Koskoca Osmanlı İmparatorluğunu parçalayıanlarla övünüyoruz hala. 2 Dünya savaşına girmeyen bir ülke olarak tarihe geçerken yerin dibine geçecek kadar perişan bir haldeyiz aslında. Yaz-kış verdiğim yakıt gideri ayda 400 lira. Babamdan aldığım yetim maaşı ise 512 lira. Saymakla tükenmeyecek daha neler de neler...BÖYLE BİR GERÇEKLE YAŞAMAKTANSA HÜCRE MAHKUMU OLMAYI YEĞLERİM..
Güzellikler ve İyilikler sizinle olsun.
Vatanımız için şehit olan onbinlerce gencimizi, bilhassa Sarıkamış şehitlerimizi, şükran, minnet ve dualarla anıyorum.
Hür bir ülkede, huzurla yaşamamıza vesile olan tüm şehitlerimize, Fatihalar ve tüm minnet duygularımız!
Sarıkamış yüreğimizde büyük bir yara!
O yüce gönüllü insanları anmamıza vesile olan yazınıza tebrikler, selam ve saygılarımla.
TÜLİN ÖZTUNÇ
Elbette ki bir millet öncelikle özgürlüğüyle var olabilir ancak. Lakin o toplumun ahlakı çökmüşse geri kalanı hiçtir benim için. Yıllardır her türlü hakkım gasp ediliyorsa. Bir ekmeği alırken bile düşünüyorsam. Eviimde huzurum kalmamışsa...Hürriyetten söz etmek mümkün mü.. Cezaevinde de de kedi besleyebilirim. Bahçede volta atarken gökyüzünü görebilirim.
Yemekte veriyorlar üstelik. İnanın bu bozuk düzen karşısında kahroluyorum...
Selam ve sevgilerimi yolluyorum
Ah! O ne hazin tabloydu. Beraberce şehit olmayı sözleşmişlerdi vatan uğrunda, hakk uğrunda? Ölmeyi ve gökler ötesi âleme bir hamlede yükselmeyi…Onlar teslimiyet ve itaat ufkunda akkuşlar gibi, süt renginde kuğular gibi kanat çırptılar Allahuekber dağlarında.Yüreğine sağlık zevkle okudum yazınızı.
TÜLİN ÖZTUNÇ
Evet tablo çok hazin. Ancak yıllarca verdiğimiz bunca şehit bunca yurtsever insanlara karşılık memleketin durumu hala çok hazin.
Günahtan korkmasam çoktan canıma kıyardım. BÖYLE BİR ADALETSİZLİK HANGİ ÜLKEDE GÖRÜLMÜŞTÜR.
Yaşamak bir işkence olmuştur namuslu haysiyetli insanlar için..
ESENLİKLER DİLERİM.