- 3035 Okunma
- 13 Yorum
- 5 Beğeni
Bayan Demeyin Bayarım
kadın, kadın, kadın
hatun
bayan
eksik etek
kaşık düşmanı
dişi
avrat
kanayaklı
halayık
yosma
odalık
kapatma
hemşire ( kız kardeş anlamında)
bacı
abla
ana, anne
ebe
nine
hala
diyaza
deyza
dilber
şah
tıfl
hanım
hanımefendi
paçi ( Karadenizde küçük kızlara denir
cariye
zevce
karı
kaşık mancası
başıörtülü ( hamile hanımlar için)
veee
cinsi latif
Çoğaltılabilir ki hiçte azımsanmayacak kadar, şöyle hatırı sayılacak cinsten sayfa sayısıyla bir tez bile hazırlanabilir ve hatta
( Bilkent Üniversitesi l. uluslararası Büyük Türk Dili Kurultayı Bildirileri, Ankara 2006, s.1-12. TARİHı TÜRK DİLİNİN SÖZ VARLIGINA KATKILARI ------------------------------ GİRİş: KA TKILAR: KADıNLA İLGİLİ KELİMELER ÜZERİNE Akartürk Karahan Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi ANKARA) pdf bir çalışmasına bile denk
geldim. Kimi hoş, kimi nahoş, kimi gereksiz gibi, tek kelimeyle her şeyi özetleyen kimi garip, kimi can yakan, kimi göğüs kabartan cinsinden ad, sıfat ve lakaplar…
Demek ki; asırlardır kadın demek pek zahmetli gelmiş, dönmüş dolaşmış sürekli kadın için ad bulmuşlar, sürekli bir arayışta olmuşlar …
Kadın, erkeği doğuran, erkeğin öteki yarısı, hayatın tamamlayıcısı hatta tatlandırıcısı…Yeri tarladaki öküzden, silahtaki kurşundan, mutfakta kırılan bir bardaktan.... vb. kısaca hep bir şeylerden sonra gelen kadın...
Sonra birileri tutmuş bize "bayan" diye bir kelime getirmiş ki benim için hiç te masum değildir bu kelimeyi getiren…
bayan ne demek bir bakalım
(Ekşi sözlükten alıntıdır-canım ekşi sözlüğüm :-) )
**orman kibarlığının, kibarlık diye yutturulan nadanlığın sembolü.
**Kadınların nefret ettikleri bir hitap tarzı.
Kadınlar tanımadıkları bir erkeğe hitaben "beyefendi", kadına hitaben de "hanımefendi" demeyi tercih ederler. yoksa asla pazarcılar ya da kotu tercüme edilmiş Amerikan filmlerindeki gibi "bakar mısınız bayım?", "efendim bayan?" demezler. Bu da böyle bilinsin...
**
Kadınlara bayan demenin iltifat etmek olduğunu düşünen kimi bayların mutluluk çığlıkları atarak kullandığı hitap şekli. sayın tsan chan’ın da ifade ettiği üzere bayan bağışıklık sistemi zayıf bünyelere ilaç gibi gelmektedir. aynı zamanda kadının kimliksizleştirilmesi, toplum içerisinde özel alan ve kamusal alanın kesişme noktasındaki konumunun reddedilmesi ve kadının dalında güzel olan bir çiçekle özdeşleştirilmesi gibi anlamları kendiliğinden taşıyan bir seslenim tercihidir bayan.
ihl sözlük
**bayan bir hitap şeklîdir. Zamir olarak kullanılışı yanlıştır.
**
Hanım gibi güzelim bir kelime dururken muhafazakâr kesimce bu kadar sahiplenmesine anlam veremediğim, sakil kelime.
Medya Sözlükte yer alanlar da şu şekilde:
Kadına kadın diyemeyenlerce, ya kız ise ayıp olur fikriyatıyla türetilmiş uyduruk kelime.
çirkin bir kelimedir. Üstü örtülü bir muhafazakârlık barındırır. erkek erkek ise kadında kadındır. bayan değil.
birçok kadın tarafından hakaret kabul edilen ve kendilerine böyle seslenenlere kınayan gözlerle bakıp, hanelerine eksi yazmalarına sebep olan hitap şekli.
BU YORUMU DAHA BİR SEVDİM ;
çok sevdiğim gazeteci/yazarlardan (bkz: ayşe selcen) "biz ’bayanlar ve siz ’bay’mayan adamlar" yazısında şöyle anlatmış bu derin mevzuuyu:
"(...) mankenden bozma şarkıcı Aysu Baceoğlu, bir televizyon programında kendinden bahsederken "bayan" deyince, şaşırmadım. herkesin kazığı kendi derinliğinde.
Serra Yılmaz’ı ise daha bir sevdim işte.
Başbakan rte, papa’nın çevirmenliğini yapan Yılmaz’a "o tiyatrocu kadın" diyyor, ılmaz da durumu şöyle açıklıyor: "bayan ve hanım laflarından hiç hoşlanmam. sonuçta ben kadınım ve kötü bir laf olduğunu düşünmüyorum. ancak türk milletinin aşırı alışkanlıkları var. her laftan nem kapıyorlar. başbakan bana karı deseydi kızardım ama kadın dediğine göre sorun yok."
serra yılmaz, "bayan" olmadığı için baymadan konunun kalbine inmiş.
çünkü biz kadınlar yani bayanlar, hep "bayıyoruz". sohbetlerde, hayat akışında hep bir yavaşlık, yavanlık oluyor biz işin içine girince. hep bir freud yolunda, bir efendi-köle kast’ında oluyor ilişkiler, o yüzden bizim bir "bey"imiz oluyor ve tabii biz de birinin hanımı.
Kadınız oysa, karı, avrat değiliz. bayan, hanım hiç değiliz.
Kimsenin "bişiii" olmaya gerek duymadan kadınız. gurur duyduğumuz bir biçimde hem de. Selahattin Duman bu işe gizli bir çözüm buldu, köşe yazarlığı yaptığı gazetenin sahibine bay zafer diye hitap ediyor. ehh, tabii ben bayan Ayşe Selcan’sem , siz de bay ali, bay veli, bay Ahmet, bay Mehmet olmalısınız. ya da toptan çözelim bu işi; ben bayan Ayşe Selcen olursam, yani "doğru Ahmet", siz de bay yanlış! kesinlikle bay yanlış!
(bu gerçekten kültürel bir mesele :), o yüzden hep oyalandım bu konuyu anlatmakta. halka indirmekte. bu kez de tamamlamadım ama en azından bir rüzgâr esmiştir size şöyle kültürel kültürel, bayandan temiz kullanılmış bir hayattan... )"
Bu da kötü sözlükten:
bayan kelimesinin morfolojik kökeni
,
“”
Eski türkçe de "bay" kelimesi; zenginlik, şan ve mal anlamlarına gelmektedir..
"an" eki ise azaltan, eksilten, yok eden anlamında kullanılır..
"bay" kelimesine eklenen "an" ekiyle ortaya çıkmış olan "bayan" kelimesi de zenginliği azaltan yok eden anlamında kullanılır.. böle bir anlamdan ötürü bir aşağılama barındırır..
kadınların neden bu şekilde bu kelimeye tepkili olduğunu umarım anlaşılabilmiştir..
biz "kadın"ız, "katun"uz,"hatun"uz, "hanım"ız lakin bayan değiliz..
KISACA BİZLER, HANIMIZ, KADINIZ, HATUNUZ, AMA BAYAN DEĞİLİZ ISRAR EDENLERİ BAYACAĞIMIZDAN EMİN OLABİLİRSİNİZ BAYLAR VE BAYAN OLMAKTA ISRAR EDENLER... selamlar
Yazının feminizm ile ilgisi yoktur, dilime sahip çıkıyorum kimliğimi söylemeye çekindiğim ülkemde,malumunuz "dil bir milletin ses bayrağıdır".
Hayatı baştan sona ben dokuyorum, öteki yarım olan erkeği bile istersem ben şekillendiriyorum ancak ederim de yerimde hep 2. sınıf olacaksa ben derim ki gelin şu işi baştan düşünün, ben kadınım ve bunca zamandır zoraki uyudum ama uyanıyorum, bilinçleniyorum…Kadınım ben bana bayan demeyin cidden bayar/ım baylar ve inat eden bağyanlar bilginize...
FilizŞahin
11/12/2012
YORUMLAR
Milli Eğitimde eksiğimiz çok fazla
Eğitim ailede başlar denir ya hani, ben katılmam mesela
Ya aile zır cahilse ne olacak mesela???
Eğitim müfredatı diye bir konu varsa ve eğitimde şartsa gelişmek için;
Daha ana okulundan itibaren eğitim bedava olmalıdır.
Dil eğitimi, güzel konuşma üslubu, hitap şekilleri vs. Bu yaşlardan itibaren
Müfredatın içinde olmalıdır derim ve diyorum hep.
BEN DİYORUM BEN İŞİTİYORUM;))
NİCE SAYGIMLA...
Cengiz Han eşi Börte için "Ben sizin Han"ınız isem/Börte"de benim Han"ım demiştir.Hatun kelimesinin özü ise "Katundur"...
Katun da bilindiği gibi gerek han eşleri gerekse savaşçı kadınlara verilen bir ünvandır aynı zamanda...
Bayan ,zevce, gibi kelimeler başka dillerden türemiştir.
Kadın kelimeside "katun dan"üremiştir./aslı saptırılmıştır..
Araplar ise "avrat" derler...
Gülce Şeren tarafından 18.2.2021 13:41:12 zamanında düzenlenmiştir.
Avrat da diyenler çok özellülke köy yaşantısında. Kadınlarımız olmazsa ışığımız sönmüş olur. Aşağılamak hiç bir mantığa sığmaz. Anadır. Yardır. Bacımdır. Sevgilidir. Teyzedir. Haladır. Ardır Namustur. Evimizin ışığıdır. En büyük ve en değerli varlığımızdor onlar olmazsa çocuklarımız olmaz. Muhammet derki cennet Anaların ayaklarının altındadır,,
(Nedendir)?? Çocuk doğurur ayaklarının altına kan akar. Bir çocuk doğar okur ilim irfan bilir öğrenci yetiştirir. Doktor olur hakim olur savcı olur avukat olur bilim adamı oluşur pilot olur göklere sahip olutir. Kaptan olur denizlere hakim olur. Kimin sayesinde bir ananın.?? Hangi bir adam erkeğim diyen odun. Kazma. Maço.beyefendi.ilim bilim adamı, pilot, kaptan. Hakim, savcı, avukar, çocuk doğurur. Bir çocuk dünyaya gözlerini açınca ıngaaa diye bir ar sonra Anne diye büyüyünce Anaaamm diyerek ağlar. Bağırır, türküler yakar şiirler yazar.selamar sevgiler saygılar sunuyorum güzel yüreğinize güzel izmirden
ANAM ANAM GÜZEL ANAM..
Dokuz ay karnında beni gezdirdin
Sevgi verdin Bana sütün emzirdin
Ağladıkça benim sesim dindirdin
Hakkını helal et,sen canım anam
Karnımı doyurdun yoktan var ettin
Kavurdun ununu çorbayı yaptın
İçine tuzunu sevgini kattın
Hakkını helal et,sen canım anam
Ninniler söyleyip beni büyüttü
Uyanıp uyanıp üstümü örttün
Gülücük atarak cana can kattı
Hakkını helal et,sen canım anam
Kışın odun kırar soba yakardın
Yedi çocuk,koyun inek bakardın
Ordan ora sular gibi akardın
Hakkını helal et,sen canım anam...
Ekerdin bahçeyi sebzeler bize
Sularken çamurlar gelirdi dize
Bağır çağırırdın gitmezdik söze
Hakkını helal et,sen canım anam...
Yerini kimseler doldurmaz senin
Kalbimde yer yaptın inan ki benim
Gül gibi kokuyor yanağın tenin
Hakkını helal et sen canım anam...
Özel günde yazdım bu şiiri sana
Büyüttün besledin can verdin bana
Vahap kurban olsun senin yoluna
Hakkını helal et,sen canım anam...
Vahap Ünsal.söz yazarı şair ve müzisyen. 10.05.2015...
vahap ünsal tarafından 18.2.2021 09:15:04 zamanında düzenlenmiştir.
Hatun cenazelerde de kullanılır; er kişi hatun kişi mesela
Argo kulvarda bir tür hat havası estirebilir de maazallah, dikkat etmek gerek, tabi böyle algılayanda da duygu durum bozukluğu aramak gerek
Bayan bence erkeğinde kadınında can sıkanı bağlamında kullanılırsa insani bir boyut kazanabilir, kadın erkek yok insan var diyen insan hakları savunucuları da hoşnut olabilir zannımca
Dişi direk cinselliği çağrıştırıyor, erkeğin azı dişi öne çıkıyor sanki
Vaktiyle Amerikalı Feminist Betty Friedan'ın "Kadınlığın Gizemi" adlı eserinin Dişil Giz şeklinde terennüm edildiğine rastlamıştım, karadutla karadulu karıştıranlara gelsin
Avrat denince "Gramofon Avrat" gelir aklıma
Kanayaklıya günlük hayatta rastladım, sorarım: kadın doğası, yaradılışı gereği ay hâli yaşıyorsa bu neden bir ötekileştirme menbaı olsun ki
Sanki bir kabile adı gibi bir tür antropolojik hava estirmenin anlamı nedir?
Yosma
"Bir yosma geçiyor kaldırımdan / Küfürler, şarkılar, türküler, laf atmalar" Ya da
"Alnında halka halkadır aşüfte kâkülü,
Göğsünde yosma Gırnata'nın en güzel gülü..." dizelerine uzandım da şöyle bir
Aman Tanrım, izan deyince uzandım mı ne? Demekten de alamıyorum kendimi
Yine, karı diyenlere, soksun dilini arı mı demeli ne?
Hanım benim sevdiğim bir hitap
İlginç bir bahiste vardır
Cengiz Han'ın kurultay ortamında eşini göstererek ben sizin hânınız olduğum gibi kendisi de benim hânım dediği rivayet olunur
Erkeklere erkek denirken kadınlara bayan ya da dişi denilmesi ırk düzleminde beyazlara beyaz denirken siyahlara zenci denilmesini de akla getirebilir
Vaktiyle Sezen Cumhur Önal'ın çikolata renkli sanatçı tâbirini siyahlara zenci dememek için geliştirip geliştirmediğini merak ederdim, ya da romantik bir vurgu idi belki de
Nihayet
Yüreğinize, emeğinize, kaleminize, kelamınıza bereket
Saygılarımla...
levent taner tarafından 8/9/2017 10:18:44 AM zamanında düzenlenmiştir.
sadece niyyet önemli...
bir zamanlar "bacım" diye hitap edenlerin neden "hanfendiye" döndüklerini anlamamak için bi hayli ahmak olmak lazım...
zira muhafazakâr manada "bacı" ile muhkem bir mesafe tayin edilirken "hanfendi" ile her türlü ilişkinin mübah olduğu icazeti aranır aslında.
velhasıl-ı kelâm niyyet ne ise kıymet o şekilde vasıl olur...
camiye gitmekte olan yaşlı bir zatı arabama alıp sohbete başladım.sarıklı sakallı amca yanımızdan geçen başörtülü hanımın araç kullanmasına sinirlendi ve "ya hu bu bayanler araba kollaniyor temam da bu kariler niççin kolaniyor?" diye sorunca "bayan ile kari" arasındaki tasnifin nasıl olduğunu öğrenmek için meseleyiaçınca mahlemede,devlet dairesinde,hastanede karşısına dikilip aman dilediği başı açık hanımlara "bayan" derken ,evde çorabını yıkattığı,azarladığı,aşağıladığı hamınlara "kari" diye hitap ediyor ve araç kullanmayı bie onlara haram görüyordu.
Aslında içimizde,derinde bir yerde bu amca sinmiş bekliyor sanki...
Selam ve saygı ile...
Kadını ikinci plana atan öğretiler Orta Çağ ürünüdür. Tüm kanunlar ve kuralları erkekler düzenlediği için doğal olarak kadınlar ikinci planda kalmış. Bu zaman içersinde yerleşti günümüzde ise uyanış var ve bedel ödemeye başladı kadınlar, uyanışlarının bedeli bu aslında. Alışılmış erkeklerin egemenliğine kadınlar kendilerini savunduklarında gelenekler, hatta dini öğretiler karşısına çıkar! Orta Çağ sonrası çok kadını sahiplenmek, onları beslemek bu tabiri özellikle kullanırım. Çünkü birden fazla kadını nikah etme konusunda bakabileceği ölçüsü var. Sanki kedi bakıyor. Bu da Şeyh ve efendilerin çok kadını rahatlıkla alabilmesi için aslında.... Oraya girmeyim dahah bilimsel şeyler anlatmak isterim Kuranda "Meryem" hariç hiç bir kadının ismen adı geçmez. Bahsi geçen kadınların ismi geçmez; şöyle geçer; "Firavunun karısı", "... zevcesi", "Melike" adı geçmez "Melike" denir. Asiye, adı geçmez bahsi geçer, bunun gibi. Yani kadının hakkaten adı yok! Meryen var ama. Kadınları nikah ederken onlara "Mihir" adı altında bir ödenek yapılır. Bu ödenek kuranda geçer. Bu ödeneği sonradan "Başlık parasına " çevirmişler. Bir de ayrılınca ödenen bir para vardır o da kadını 3 ay 10 gün geçindirecek nafakasını sağlayacak bir paradır.kadın başkasıyla bu sürede evlenemez! Bazı Kadın hakları savunucularının süreci dikkate alması gerekir. Sloganlarla , cafcaflı sözlerle kendilerini gösteriyorlar sadece. Bunun da faydası olmuyor.Her toplumun farklı nedenleri var kadını ikinci plana atmak için. Miras konusu, şahitlik konusu, çok eşlilik konusu, kadını dövme olarak anlaşılan dinsel öğretiler. Aslında dövme yok ama öyle anlamışlar. Uzatmayım yorumu. Bilmeden olmaz. Kadının ikinci sınıfa düşmesinin arka planına bakmadan olmuyor. Selametle.
Filiz Şahin.
dediğinizi gibi kadın erkek egemenliğinde nefes almaya çalışırken ne derece uyanabilir uyandırma çalışmaları ne derece samimidiri bazen bildiklerim zul geliyor bilmek istemiyorum desem yeridir
Filiz Şahin.
kadını da erkeği de hala bayan kelimesinin saçmalığını öğrenmelerine rağmen tepkisizler
emrgl
Filiz Şahin.
onca çırpınmam rağmen bir adım yol alamadım da onu anlattım
emrgl
Filiz Şahin.
ziyaretiniz için çok teşekkür El ele verelimde bize bayan demelerine mani olalım olmaz mı .sevgimle
Henüz hiç kullanmadığım bir tabirdir.kullanmama sebebim ise sizin kadar olaya masum bakmamam dan kaynaklanıyor. Birine bayan demenin bendeki karşılığı iğrenç dense yeridir.
Lise yıllarında Kullandığımız Hanımefemdi,Hanım,Yerine bay'a ait,bay a ilişkin,,Erkek lere açık kapı,Erkek sayıklayan, Ms ile msis arası piç bir ifade.
Gurur duyarak okudum yalnızım sanıyordum değilmişim. İnşallah; Bir gün Kadın konusunda da yeni tefekkürler gelişir. Tencere der gibi; Aidiyet hissinden koparılan Kız evlatlarımızın evlilik sonrası KADIN diye anılması da kendimce Toplumsal bir sapıklığa işaret etmektedir.
Kadın yokmudur peki; Tabii ki Kadında vardır Erkekte sıkıntı ikisininde Mikrop olduğunu bilmemekten kaynaklanıyor.
Tek başına söylendiğinde Kadın da erkek te çirkinlik ve ölçüsüzlük işaret eder. Tanımadığımız şahısları işaret ederken kullandığımız bu sıfatların genele tabiiymiş gibi kullanılması.Abi Amca,Dayı Teyze, yenge ,Kardeş,Bey ve hanım gibi Güzel estetik ve Fazilet hissi uyandıran sözlerin yokluğu; yitirdiklerimizin neler olduğunun;Ispatı dır. "Bacı" zırvasına hiç dokunmayayım O da ayrı bir zırzopluk.Hülasa İnsan Müştereğinde Aklı nefsine tercih eden herkese cinsiyetine bakmaksızın Lanet olsun.
Severek ve sevinerek okudum ellerinize yüreğinize sağlık.