- 480 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
HükümDar
HükümDar
TDK; Güncel Türkçe Sözlük:
Hüküm; 2. Egemenlik, hâkimiyet.
Dar: 3. Az, elverişsiz, sınırlı; 4. Sıkıntılı; 5. Yetersiz;6. zarf Güçlükle, ucu ucuna, ancak
Hükümdar;isim Padişah, kral, hakan gibi taht sahibi devlet başkanı.
Hüküm "Dar" olmasın, geniş olsun. Bu anlamda hükümdarların kendi anlayışlarıyla halkı sınırlandırdığı açıktır. Hatta kanun koyanlar bile kendi kanunlarını koyarak hükmeder. Bununla övünürler. Günümüzde bile eski kanuniler, kendi kanunlarını halka kabul ettirenler övülür. Oysa o kanunlar halka sorulmamıştır! Günümüzde ise kanunu Milletin vekilleri yapar!
"Zalimlik Ve Merhamet:Korkulmak Mı Yoksa Sevilmek Mi? .... sevilmektense korkulmak daha güvenlidir......Kimi zavallı insanlar, menfaatleri söz konusu olunca sevgi bağını kolaylıkla koparabilirler fakat korku, daima etkili olan cezalandırma durumuyla güçlendirilir. Ancak kendisinden korkulmasını isteyen bir hükümdar, sevilmiyorsa bile en azından nefret uyandırmamaya özen göstermelidir.....çünkü hem korku duyulan hem de nefret edilmeyen bir insan olmak mümkündür."Nicollo Machaiavelli / Hükümdar
Tarihsel nakillerin"Doğru" luğunu tartışmak önemli. Çünkü bu nakiller taraflı gelir. Yandaş olanlar abartılı överken karşıt olanlar yerer! Bu manada şunu yapmak sakıncalı; kişi taraf olduğu nakil bilgiye doğru, karşı nakile yanlış kabul eder ise sağlıklı bir sonuç çıkmaz! Zaten egemen olanların izin verdiği bilgilerin nakli söz konusu. Tarihsel süreçte taraf olunan kalır, karşıt olan silinir; imha edilir. Egemen olanların izin verdikleri kalır. Bu manada nakil bilgileri sorgulamak insanın en doğal hakkı! Egemenlere zarar vermeyenler nakledilmiş, nakledilen her şeyi "Kutsal" sayıp bu şekilde inanmak ya da "Mutlak doğru" önermek insan algısını yanıltmaktır.
Televizyonda izledim; İsviçre’de "Minare ve hoparlörden ezan yasağı" konusunda imam konuşuyordu. İsviçre halkı referanduma gitmiş ve çoğunluk istememiş. Bunu eleştiriyorlar; kamu oyunun medya vasıtası ile yanıltıldığı kanati var! Sual şu: Bizde sivri sivri çan kuleleri yapıp, çan çalmak isteseler ve bu konuda referandum yapılsa sonuç malum; bir papaz çıksa dese ki "Kamuoyu yanıltıldı" Ne dersiniz?
Görüşler taraf olmak ve bakış açısına göreceli değil mi? Çoğunluk bizim istediğimize göre ise isabetli, değil ise medya yanıltmış mıdır?
Şunu demek istiyorum her toplumun kendi değerlerini demokrasi çerçevesinde savunmaya hakkı yok mu? Çoğu toplum "Referanduma" bile gerek görmeksizin kendi yasağını koyuveriyor. Bu anlamda İsviçre doğru olanı yapmamış mı?
Son tahlilde; özgürce tercih edilen "Güzel" dir! Güzel ise görecelidir. Kimse kendi güzelini başkasına hile veya zorla kabul ettirmediğinde "Huzur" hakim olur. Huzur hükmeder. Hüküm dar olmaz, hüküm huzur olur.
Selametle,
Ahmet Bektaş
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.