Ney Misali
Ney Misali
“Kalpleri titreten de, çizik çizik eden veya süsleyen de bir hissin ilhamıdır genellikle. Bir zaman akışı, bir ruh sıkıntısı yahut bir hazzın coşmasıdır.” Kalbimi titreten bu ney sesi benliğimi nerelere alıp götürdü, kalbimi çizik çizik eden bu his kaçıncı hissimdi bilemedim.
Ney bağrıma yara ve ben ona aşina
Beni neyle özdeşleştiren de, bağrımı şerha şerha yaran da ayrılıktı şüphesiz. Kurbetten gurbete geçiş, ney misali kopup sazlıktan ayrılış…
Çok latif bir hikâyesi vardır neyin… Okuyanları, dinleyenleri derinden etkileyen, kalbe ağır gelen sırlar sonucu kuyuya boşalan, oradan taşan sudan insanlara ulaşan… Peygamber Efendimiz (s.a.v) Allah u Teâlâ’nın kendine verdiği ilim deryasından bir sır Hz. Ali’ye verir ve “Bu sırları sakın ifşa etme” der. Hz. Ali Allah u Teâlâ’nın ilminin derinliği karşısında iki büklüm olur. Bu emanet ona çok ağır gelir. Rahmet peygamberine verdiği sözden ötürü kimselere söyleyemez. Nihayetinde bir gün kör bir kuyuya döker sırrını rahatlar. Vaktiyle kuyu suyla dolar, taşar ve etraf sazlık olur. Bu sazlıktan rüzgâr estikçe hoş nağmeler çıkar. Bu nağmeleri işiten çoban da sazlıktan bir tane koparır ve ney yapar. Üflenen nefha ile duyanlara güzel sesler, hayret ve hikmetler yaymaya başlar. Ney bu hikâyesiyle insanlarla ortak bir kaderi paylaşır. Ayrılık, acı ve ızdırap!..
Ney bir bakıma sazlıktan koparılıp ayrıldığı için acı acı inlemektedir. Üzerine ateşle açılan yedi delik de insanın bağrını yakan, bağrında çukurlar oluşturan acılar gibidir.
Hz. Mevlana “Dinle neyden!” emriyle okuyanları ve dinleyenleri semaya teşvik etmiştir. Ney sesi kalplerin pasını siler, insanları günahlarından arınmaya yönlendirir ve eller kendiliğinden semaya açılıverir. Nefisle hesaplaşma başlar, ayrılıklar, acılar, günahlar hatıra gelir; mağfiret dilenir. Gözden akan yaşların iç yangını söndürmesi dilenir. Yangın söner ama neyin ruhtaki tesiri kolayca geçmez; onu tadan bir daha bırakmak istemez. Artık ona aşina olmuştur insan…
…
Bunları yazarken gece çoktan çökmüş, ney sesi de terini ağustos böceklerine bırakmıştı. Mevlana’nın o veciz beyti aklıma geldi, gözlerimi yumdum mana âleminde yolculuğa çıktım…
“Dinle neyden kim hikayet etmede
Ayrılıklardan şikâyet etmede”
Dua ile…
Şeyma Bağcı (Bestenigar)
www.seymabagci.wordpress.com