29 Ekim Cumhuriyet Bayramı
Damarlarında Türk kanı dolaşan herkesin 29 Ekim Cumhuriyet Bayramı Kutlu Olsun.
Her yıl olduğu gibi bu yılda çeşitli etkinliklerle kutlanacak olan Cumhuriyet’in ilanının 89. Yılı hakkında biraz bilgi vermek istiyorum. ( Bilmeyenler varsa ki eminim herkes biliyordur.)
Türkiye Büyük Millet Meclisi’nin (TBMM) Teşkilât-ı Esasiye Kanunu’nda (1921 Anayasası) yaptığı değişiklikle, devletin yönetim biçimini Cumhuriyet olarak ilan etmişlerdir. İlanın olduğu gece 101 adet pare top ile kutlanma yapılmıştır.
Mustafa Kemal ATATÜRK’ün 29 Ekim günü milletvekilleri ile görüştükten sonra taslağı hazırlanan “Cumhuriyet” önergesini Türkiye Büyük Millet Meclisi’ne vermiştir ve Meclis bu önergeyi inceleyip kabul ettikten sonra Devletin adı “Türkiye Cumhuriyeti Devleti” olarak belirlenmiştir. Mustafa Kemal ATATÜRK kurulan Cumhuriyet’in ilk Cumhurbaşkanı olmuştur.
Cumhuriyetin ilanından sonra Siyasal, Hukuk, Toplumsal, Ekonomi, Tarım, Sanayi, Ticaret, Bayındırlık, Eğitim ve Kültürel alanlarda değişiklik yapılmıştır.
Siyasal Alanda Yapılan Değişiklikler=
-Saltanatın Kaldırılması, Ankara’nın Başkent Olması, Halifeliğin Kaldırılması ve Siyasi Partilerin Kurulması.(Cumhuriyet Halk Fırkası vb.)
Hukuk Alanında Yapılan Bazı Değişiklikler=
-Medeni, Borçlar, Ticaret ve Ceza Kanunları İlan edilmiştir…
Toplumsal Alanda Yapılan Değişiklikler=
-Miladi Takvim Çıkarıldı, Şapka Kanunu Getirildi, Ölçü Birimleri Değiştirildi, Soyadı Kanunu Getirildi, Bayanlara Seçme ve Seçilme Hakları Tanındı vb…
Ekonomi Alanında Yapılan Değişiklikler=
-Özel Teşebbüsün Yetersiz Olmasından Dolayı “Devletçi” Bir Ekonomi Politikası Uygulanmaya Başlanmıştır vb…
Tarım Alanında Yapılan Değişiklikler=
-Ziraat Bankasının Verdiği Krediler Artırıldı, Çiftçinin Tarımda Makine, İyi Tohum, Gübre Kullanmasına Teşvik Edildi vb…
Sanayi Alanında Yapılan Değişiklikler=
-Sümerbank ve İlk Demir – Çelik Fabrikası Kuruldu vb…
Ticaret Alanında Yapılan Değişiklikler=
-İş Bankası Kuruldu vb…
Bayındırlık Alanında Yapılan Değişiklikler=
-Demiryolları Yabancı Şirketlerin Elinden Alınarak Devletleştirildi, Pek Çok Yeni Şehir ve Kasaba İnşa Edilerek Türkiye Cumhuriyeti Modern Bir Görünüm Aldı vb…
Eğitim ve Kültürel Alanda Yapılan Değişiklikler=
-Eğitim ve Öğretim Laikleştirildi, Tüm Okullar Milli Eğitim Bakanlığı’na (MEB) Bağlandı, Latin Alfabesi Kabul Edildi, Türk Dil ve Türk Tarihi Kurumu Kuruldu, Medreseler Kapatıldı vb…
Cumhuriyetin ilanında sonra bu değişiklikler yapıldı.
Mustafa Kemal ATATÜRK Cumhuriyet’i biz Türk Gençlerine hediye etmiştir. Bizler ise Cumhuriyet’i Yaşatamıyoruz bile…
“Ey yükselen yeni nesil! İstikbal sizsiniz. Cumhuriyeti biz kurduk, onu yükseltecek ve yaşatacak sizsiniz.”
Mustafa Kemal ATATÜRK
Mustafa Kemal ATATÜRK’ün Cumhuriyet Bayramının 10. Yıl Konuşması.
İzlemek İçin Tıklayınız (www.youtube.com/watch?v=Cld4J5PpqtU)
ON BEŞ YILI KARŞILARKEN
Kim derdi yarılsın da nihayet yerin altı,
Bir anda dirilsin de şu milyonla karaltı.
Topraklaşan ellerde birer meşale yansın.
Kim der ki şu milyonla adam birden uyansın.
Kim derdi seher yıldızı doğsun da bir evden,
Kaçsın da cehennemler o bir dalma alevden,
Canlansın ışık selleri olsun da o damla
Beş devletin öldürdüğü devlet bir adamla.
Kim der ki en son rakamlar da delirsin.
On beş asır on beş yılın eb’adına girsin.
Dünyaları bir fert evet oynattı yerinden,
Sarsıldı demirler evet azmin demirinden.
Mazi yıkılıp gitti evet fesli, kafesli:
Lâkin bugünün ey granit bünyeli nesli,
Bir şey ele geçmez şerefin sade adından.
Sen arşı bırak, varsa haber ver kanadından.
Gökten ne çıkar? Gök ha büyükmüş ha değilmiş,
Sen alnını göster ne kadar yükselebilmiş.
Gökler çıkabildin, uçabildinse derindir,
Tarihi kendin yazıyorsan, eserindir.
Bahsetme bugün sade dünün mucizesinden,
İnsan utanır sonra yarın kendi sesinden.
Asrın yaşamak hakkını vermez sana kimse;
Sen asrını üstünde izin varsa benimse;
BAYRAKLARI BAYRAK YAPAN ÜSTÜNDEKİ KANDIR
TOPRAK EĞER UĞRUNDA ÖLEN VARSA VATANDIR.
Mithat Cemal KUNTAY
Pare Top Atışı* Kutlanmaya değer olan olayları gürültülü bir şekilde kutlama yöntemi.
Gökhan S. 20/10/2012