- 467 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
Gel Mantı Yiyek
GEL MANTI YİYEK
Mantı yöremizin yemeği.”Kayseri mantısı”derler,ama aldırma.Orta Anadolu’ya özgü bir yemektir mantı.Etlisi,kumpürlüsü (patatesli),kırpması,yüzlüklüsü,yüzlüksüzü...Zevkinize kalmış.Seçmesi sizden.
Bir de tekerlemesi var mantının:
“Amentü...Ah bana bir mantı.
Yisem yisem doymasam
Kâbe’ye gitsem gelmesem
Zemzeminen (Zemzem ile) yusalar
Gınaynan (Kına ile) komseler( gömseler)”
Mantı kaşıklanır.Kaşıkla yenir.Mantının ana maddesi hamur olduğu için ekmeğe gerek yoktur.Lâkin yufkayı banak yapıp mantı yiyen dostlar da vardır.İlle yufkayla yiyecekler mantıyı.Yoksa tadını alamıyorlar mantının.İşte Hurşut Can.Can kardeşimiz der ki:”Mantı deyince açlık hissederim.Mantıyı yufkayı banak yapıp sunaklamazsam zevk alamıyorum.”Alışmış Hurşut.Bundan vaz geçemiyor.Saygı duymak lazım efendim.Her yiğidin bir mantı yiyişi vardır.
Bir fincan kahvenin kırk yıl hatırı vardır da bir tabak mantının hatırı olmaz mı? Olmaz olur mu?Etem Dayım (Temir) yeni yetişip geliyor.O sıralar eski evdeler.Eski ev dere boyunda.Derenin doğu yakasında.Hemen batı yakasında, karşılarında Irayıplar’ın evi var.Irayıp (Ragıp) Emmi varlıklı.Çifte koşumu var.Hani bir türküde geçer ya:
“Şu dağları aşmalı
Çifte camız goşmalı
Yâr askere gidiyor (Navrız Gelin yürü)
Gizlice buluşmalı (Öldürüyon beni)”
Bir de dünyalar güzeli baldızı var ki Irayıp Emmi’nin. Etem Dayım bu güzele kur yapıyor.Vurgun sözün doğrusu...
Sabahın erken saatleri.Etem Dayım evlerinin önünde.Kaş altından Irayıplar’ın evine bakıyor.Irayıp Emmi de Etem Dayımı görmüş:
“Etem! Ne yapıyon yiğenim? Nasılsın?”
“Sağol Irayıp Emmi...Nörüyüm,iyiyim.”
“Etem! Gel mantı yiyek...İki laf edek...”
Etem Dayımın canına minnet.Körün istediği bir göz, Allah verdi iki göz...İkiletmiyor:”Geliyorum Irayıp Emmi...”diyor dayım.
Mantıyı yiyorlar.Bu arada sofra hizmetini baldız görüyor.Dayımın keyfine diyecek yok.Dünyalar onun.Yemekten sonra Irayıp Emmi:”Etem bu gün yalnızım.Seninle çifte gidelim.Bana yardım et.”diyor.Etem Dayı,mantıyı yedi.Baldızla kesişti.Alttan alta bakıştı.Göze girecek.”Olur Irayıp Emmi...”karşılığını veriyor dayım.
Çifte gidiyorlar. İki çift koşumla yatsıya kadar çalışıyorlar.İyi iş çıkarıyorlar.Yatsı geçkini dönüyorlar tarladan.
Kiras Ebem, Irayıp Emmi’ye ağzına geleni söylüyor.
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.