- 2641 Okunma
- 12 Yorum
- 1 Beğeni
Gurbet
Zaman zaman herkesin gurbeti, memleket özlemi vardır. Vatandan uzak gurbetse, hüzün ve buram buram hasret kokar. Manevi çöküntüsü derindir.
Bayram gelir, hafta içiyse diğer günler gibidir. Dini farklı olduğundan günlük hayatınıza devam etmek, işe ya da okula gitmek zorundasınız. Vatanı aradığınızda herkes bir arada ve neşeli sesleri gelir. Son yıllarda bayram anlayışı tatil demek olsa da, özünü çoğunlukla koruyor. Küçük çocuğunuza kurban bayramını ne olduğunu anlatamıyorsunuz. Kesilen kurban dahi, evinize iki üç gün sonra geliyor. İlk gün kesilir diğer günlerde de size verilen numaranın çıkmasını beklersiniz.
Oysa çocuğunuz Noel, paskalya ve ölü bayramını duyduğu, gördüğü için daha iyi idrak eder.
Karabasanlarla dolu bir gecenin sabahı bir dost kapısı çalamazsınız, çünkü yakında ya Türk yoktur, ya da yeterli iletişim… Size kalansa, bir parkta banka oturup, ruh halinizin geçmesini beklemektir… Vatanda aileniz ya da mutlaka dostlarınız vardır, teklifsizce yirmi dört saat kapılarını çalacağınız…
Acı, mutluluk sadece telefonun diğer uçunda yaşamakla sınırlıdır. Ne kadar hissedebilirsiniz ki?
Bu kadar değildir ki gurbet… Birde, hayatın yaşayarak öğrenip, tecrübe edineceğiniz olayları vardır. Ölüm ve hastalık gibi...
Yıllar evvel, apartmanda uzun süre yokluğunu fark ettiğim yaşlı beyi merak edip, kapıcıya sorduğumda, altı ay evvel öldüğünü öğrendim. Yine yakın tarihlerde, bir binanın önünde cenaze arabası, dört görevli tabutu taşımak için ve bir kaç kişi de bekleyen vardı kiliseye götürmek için. Oysa bizim kültürde, binanın kapı önleri günlerce kalabalık olur, mutlaka herkesin haberi olurdu.
Türkiye’de, kahvaltıda duyduğunuz sala, ev halkı için bir anlık kulak kabartılması, kimin öldüğü öğrenilip, tanıdıksa gitmek, değilse günlük hayata devam edilmesidir. Sizde alışık olmadığınız bir etki yaratır. İnsanların hayata devam etmesi, boğazınıza koca bir yumruğun oturmasına neden olur. Çünkü bütün hayatiniz boyunca bir eli geçmeyecek kadar az cenaze görmüşsünüzdür. Bir yakınınız için dudaklarına son kes pamukla su verilmesi istendiğinde, korku, panik ve şokta olursunuz. Görmediğiniz bir olaydır; taş kesilirsiniz. Yaşanan herşey insanı tecrübeli yaparken, siz soğukkanlılıktan çok uzaksınızdır. Ölümün ateş olduğunu sanırsınız. Başınıza geldiğinde ateş değil, tevekkülle, sabırla yanmak olduğunu anlarsınız.
Hastane odasında ciddi bir ameliyattan sonra annenizin yanında refakatçi kalmanız istenir, sayılı gündür, gideceksinizdir. Yine gurbetin sizden esirgediği beceriyi bulamazsınız, altına bir sürgüyü dahi süremezsiniz. Çünkü hiç görmemişinizdir. Olduğunuz ülkede, bir düğmeyle sizin ihtiyaçlarınızı karşılamaya geliyorlardır. Bu beceriksizliğiniz akabinde anneniz der ki; “Yavrum bizim için uzun ömür dileme, sağlıklı yaşam dile. Gördün; sevgi yetmedi…” O an gözlerinizden akan yaşlara artık mani olamazsınız.
Velhasıl din, dil, kültür ve vatandan ayrıysanız, işte bu ziyadesiyle hüzünlü bir gurbettir.
18.10.2012 paris
YORUMLAR
Gurbet dedınızde,cok uzaklarda kalmakla,yakınlarında olanın yuregıne kavusamamak arasında gidip geldi yüregim,dedim ki hepside aynı gurbet..Hiç fark etmez,mesafeler uzunda olsa kısada olsa,yürekteki mesafedir aslolan..
En yakınımdakı yurekler en uzagımdakı ulaşılmazlık ise,teketek yalnızlıgımız daha huzur verıcıdır,beklentısız halımızde..
Bır sır evreyım mı sıze..
Hiç bir beklentiye girmeden ,anlık kavuşmalarda geçsin gününüz,beklenmeyen huzur dıngınlıgındeki kavuşmalar daha etkin inan ki,yüreginizdeki huzurda..Hiç degilse süpriz mutluluklar çalıverıyor kapınızı anıden,hoş geldin diyorsunuz tebessümle..
Bu bayram yasadım ben,anıden kapımdakı zil çaldı,açtım kapımı tanımadıgım bir çift göz gülerek bana bakan ve bayramınız kutlu olsun dıyen bır çocuk,elimi öptü olanca samımıyetınde hissettirdigi halıyle..Derken heyecan ile dur dedım beklermisin biraz,koştum hemen şekerleme ve bir kaç lira hedıyemdır kabul edermisin dedigim..teşekkür ederek giderken bana bakışındakı güven ve huzurunu bırakıp gidişi bana uzun süre sevinc verdi.O an ben aglıyordum aslında..bir süprizdi gelişi ve unutturdugu üzüntümü,tesadüfi olmadıgını gördügüm..bir sevincti yasadıgım...
Tesekkürler,selam..
MERAL TICE tarafından 11/10/2012 12:00:11 AM zamanında düzenlenmiştir.
Cobanyildizi_sessizsabir
Beklentisiz huzur icinde kavusmalar dilegiyle sevgilerimle..
Gurbet konusunu tam anlamıyla ve güzel bir biçimde işlemişsin
Kutlarım
Yüreğinin sesi daim olsun dilerim
Cobanyildizi_sessizsabir
Selamlar..
beceriksizliğiniz akabinde anneniz der ki; “Yavrum bizim için uzun ömür dileme, sağlıklı yaşam dile. Gördün; sevgi yetmedi…” O an gözlerinizden akan yaşlara artık mani olamazsınız.
Velhasıl din, dil, kültür ve vatandan ayrıysanız, işte bu ziyadesiyle hüzünlü bir gurbettir.
hüzündü yazınız gurbet zor ayrılık zor olsada yapacak bir şey yok saygımlasın
rabbim sağlık versin
Cobanyildizi_sessizsabir
rabbim hepimize saglikli yasamlar nasip etsin..sevgilerimle..
Vatan özlemi bu kadar güzel dile getirilirdi. Şimdi yazıyı okurken "Ben dışarıda olsam ne yapardım?" diye düşündüm. Gerçekten zor orada yaşamak bu özlemlerle ve manevi duyguları yaşayamadan...
Çocuklara öz değerlerimizi sadece dille vermek ne derece etkili olabilir ki?
Başarılıydı yazınız...
Tebrik ediyorum.
Selamlar...
Cobanyildizi_sessizsabir
Cok tesekkur ederim icten yorumunuza...
Selamlar...
Alıştığın, vatanım topraklardan, sevdiklerinden ayrı kalarak yabancı bir şehirde yaşamak zor tabi. Ancak yaşayan bilir. Yüreğiniz biliyormuş. İçimize işledi duygularınız. En kısa sürede hayırlısıyla son bulması dileğiyle...
Yüreğinize, emeğinize sağlık. Sevgilerimle...
Cobanyildizi_sessizsabir
Cok tesekkur ederim guzel yorumunuza...
Sevgilerimle...
efendim anlaşılan türkiye dışında bir yerde yaşıyorsunuzve gurbetin en hüzün verici yanı iliklerinize kadar işlemiş ve yazınızı okurken bende hissettim gurbetin gurbetliğini yabancı ülkede olunca tabiki daha fazla hissedilir kaçınılmazdır ama ne yaparsınız yaşamak zorundayız ve yaşayacağız gurbeti çaresi yok allah güç kuvvet versin sağlık versin kolay gelsin saygılarımla selamlar
Cobanyildizi_sessizsabir
Cok tesekkur ederim guzel icten yorumunuza...
Saygilar selamlar...
Yaşamayan bilmez şairim,anlamaz, ''uzaktan gelen davulun sesi az gelir.''
Gurbette yaşayanlar çektikleri hasreti ne kadar anlatsalar anlamamız kolay olmuyor.
sadece o topluma uyarak o insanlar gibi yaşayanlar biraz rahattırlar.
ama memleket bayrak ve din sevgisi olanların yürekleri her zaman buruktur.
akıcı anlamlı ve duygu yüklü güzel bir yazı okudum.tebrikler.
Cobanyildizi_sessizsabir
Hurmetlerimle hocam...
Cobanyildizi_sessizsabir
Sevgilerimle...
Tebrik ediyorum... İnanın çok harika duygularla kaleme alınmış çok nadide bir çalışma... Tabi insan bu dertleri yaşamayınca hiç bilmiyor... Allah gurbetteki insanımıza kolaylıklar versin, dertlerini azaltsın...
Cobanyildizi_sessizsabir
TÜRKİYENİN BAYRAĞINI GURBETTE ÇOK YÜKSEKLERDE TAŞIMANIZ BİLE BİZDE BÜYÜK ONURDUR CANIM ABLAMSIN SEN BENİM EN GÜZEL YILDIZLI GÖKYÜZÜMSÜN İYİ GECELER ABLAM TÜM YILDIZLARIMI BIRAKTIM SANA =)
Özlem Demirkaya tarafından 10/19/2012 12:46:53 AM zamanında düzenlenmiştir.
Cobanyildizi_sessizsabir
selam..bu kadar karamsar olmayınız..gurbet derler beşigin arkasına......oysa bizler kendi sılamızda vatanımızda gurbeti yaşıyoruz..kimsen olmayınca......vatanına yakın olsan neye yarar...üülmeyin..yazınızı okudum ve gurbeti içinde yaşayanlardansın.....sabır en güzel veyve dir....sevgiler ...güller diyarından selam lar.....bu arada favorime aldım sizi bir bacı olarak ..yazı ve şiirlerini okucem....
Cobanyildizi_sessizsabir
Cok tesekkur ederim sicak yorumunuza...Baci goren yureginiz var olsun guller diyarinin gul yureklisi..
Sevgilerimle...