- 497 Okunma
- 1 Yorum
- 0 Beğeni
Değer
Değer
TDK Güncel Türkçe Sözlük 1. isim Bir şeyin önemini belirlemeye yarayan soyut ölçü, bir şeyin değdiği karşılık, kıymet.
Bu anlam üzerinden yazıyorum. Günümüzde insanların Sözlük okumaya ihtiyacı var, çünkü farklı anlamlara kasten gidiliyor...
Bu manada insana değer biçilebilir mi? Yani insanın karşılığı diğer bir insan mıdır?
Bilinen bir fıkrada; Temel ile Dursun tuz ekmişler, ürün alamayınca da havadaki uçuşan sineklerin ürünleri yediğini düşünüp tabanca ile sinekleri vurmaya başlamışlar. Sineğin biri Dursun’un alnına konunca Dursun sinek kaçmasın diye kımıldamadan Temel’e işaret etmiş. "Burada!" Temel ateş edip Dursun’un alnındaki sineği öldürmüş. Tabi Dursun’u da... Havada uçuşan diğer sineklere de şöyle söylenmiş; "Ne seviniyorsunuz, bir sizden bir bizden gitti, kayıp karşılıklı"......
Günümüzde insanın karşılığı sinek bile değil! Aslen bir insanın karşılığı tüm insanlık. Çünkü tüm insanlık bir insandan çoğaldı. Her insan insanlığın temsilcisi; aynı kaynağı, datayı kullanıyor. Hepsinin ana datası "Ruh" aynı kaynaktan alınmış. Orjin insan "Adem" ile sembolize edilen insanın, ruhu yani manası aynı . Bu nedenle insanlık tek isimde "Adem" toplanmış.
İnsan kendi gibi olan, insan olarak aynı ruha sahip diğer insana değer biçebilir mi? Yani insanlar arasında diğerlerini ölçecek; alçaltacak ya da yüceltecek kişilere gerçekte ihtiyaç var mı? Bunu yapanlar doğru mu yapıyor, doğru yerde mi? İnsanı, insan ölçüp değerini biçerse bu tüm insanlığa hakaret midir? Bu sorulara insan olarak kendimiz cevap verelim......
Son tahlilde; insan kendi ile insan olarak eşit olan diğer insana değer biçemez, alçaltamaz, yüceltirse sadece kendinden yüceye koyabilir, herkesten üstün olarak sunamaz. Kendi adına tasarruf eder, başkasını tesbitini kabule zorlayamaz. İnsanlık, "İnsan"ı öğreniyor süreç devam ediyor; kimileri kendi önderlerini insanlığın zirvesinde görüp, zorla kabul ettirmeye çalışsa da süreç içinde bir insanın, insanlığa eş değerde olduğunu kabul edene kadar debelenme sürecek.
Selametle
Ahmet Bektaş