- 12653 Okunma
- 3 Yorum
- 0 Beğeni
EL BOMBASI NASIL PATLAR
İki gündür Afyon’da meydana gelen mühimmat deposundaki patlama konuşulmakta ve uzman olan-olmayan, bilen-bilmeyen, ağzı olan birçok kişi konu hakkında yorumlarda bulunmakta.
Bugün televizyon kanallarında, araziye dağılmış bütün halindeki el bombalarını görünce aşağıdaki açıklamaları uzman olmayan bir kişi olarak bilgilerinize sunma ihtiyacı duydum.
El bombası, üzerinde emniyet sistemleri bulunan bir patlayıcıdır.
Emniyet sistemleri devre dışı bırakılmadıkça patlamaz.
Şekilde de görüldüğü gibi; 1.Gövde (baklava dilimi gibi görünen kısım)
Parçalarından oluşur.
2.Patlayıcı (Gövdenin içi bununla doludur)
3.Ateşleme sistemi (gecikmeli ateşleme sistemi, fünye, emniyet maşası, emniyet pimi ve pime bağlı olan emniyet halkası)
Kullanılma maksatlarına göre birçok çeşidi vardır.
El bombaları depolanırken; patates çuvalları gibi üst üste yığılmaz, her türlü güvenliği olmasına rağmen karpuz gibi atılmaz. Gövdelerin her bir ayrı bir kutuda, kutuların bulunduğu sandıklar AYRI bir binada(depoda), ateşleme sistemlerinin her bir ayrı bir kutuda, kutuların bulunduğu sandıklar AYRI bir binada(depoda-fünyelik de denilir-) muhafaza edilir.
HİÇ BİR ZAMAN BU İKİ PARÇA AYNI DEPO İÇİNDE MUHAFAZA EDİLMEZ.
BU İKİ PARÇA MONTE EDİLMİŞ OLARAK AYNI DEPODA ASLA BULUNMAZ.
Eğitim atışlarında; Bu iki parça atış alanlarına ayrı ayrı getirilir, burada tecrübeli bir personel tarafından atış için birleştirilir ve atış yapacak personele verilerek atışlarının yapılması sağlanır.
Atış yapacak kişi sağ elin avuç içine maşa gelecek şekilde el bombasını sıkıca kavrar.
Emniyet halkasını(dolayısıyla) emniyet pimini çekerek çıkarır. Usulüne uygun olarak hedefe atılır.
EMNİYET PİMİ ÇIKARILMIŞ BİR EL BOMBASI MAŞA BIRAKILMADAN ASLA PATLAMAZ.
El bombası elden çıktıktan sonra, (maşa bırakıldıktan sonra) ateşleme sistemi devreye girer ve 6-8 saniye gecikme ile fünyeyi ateşler. Fünye ana gövdedeki patlayıcıyı ateşler. Patlayıcı dar bir alanda ani genleşme sebebiyle gövdeyi parçalar böylece el bombası patlamış olur.
Görev zamanlarında; emniyet tedbirleri alınmış olarak, hücum yeleğinin özel cebinde kullanılmaya hazır olarak muhafaza edilir.
Elden çıkmış olan bir el bombası 6-8 saniye içinde patlar.
Maşa bir kere bırakıldıktan sonra mutlaka hedefe atılmalıdır.
MAŞANIN BIRAKILDIKTAN SONRA YENİDEN SIKILMASI; ATEŞLEME SİSTEMİNİ DURDURMAZ.
6-8 saniye içinde patlamayan el bombalarının yanına yaklaşılmaz.
30 dakika beklenir. Patlama olmuyorsa yerinden oynatılmadan uzman bir personel tarafından başka bir patlayıcı ile imha edilir.
Afyon’daki olaydan sonra arazideki el bombalarının leblebi gibi toplanması çok tehlikelidir. Her an bu el bombalarının patlayarak başka kazalara sebep olması muhtemeldir.
Konu ile ilgili daha fazla bilgi isteyenlerin bir ODUNCU’ya başvurması gerekmektedir!
Bilgilerinize sunar, patlamasız günler dilerim.
Bekir GÜÇLÜER
YORUMLAR
bekir güçlüer
Ziyaretiniz ve yorumunuz için teşekkür eder, saygılarımı sunarım.
bekir güçlüer
Ziyaretiniz ve yorumunuz için teşekkür eder, saygılarımı sunarım.
eski bir asker olarak bu kadar vurdum duymazlığa isyandayım...sizde bu kadar ihmali hiç tasvip etmezsiniz...neler oluyor bir türlü anlıyamıyorum...buna sebeb olanlar muhakkak gerekli işlemleri görmeliler...örtbas şekli bu mukaddes kuruma büyük zarar verir....heleki türk bayrağını indir diyene indirene ...duyarlı kaleme saygılar
bekir güçlüer
Ziyaretiniz ve değerlendirmeniz için teşekkür ederim.
Durumu yerinde görmeden bir karar vermek, değerlendirme ve yorum yapmak doğru olmazsa da, bir ihmal varsa gerekenin yapılası da lazımdır.
Saygılarımı sunarım.