- 778 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
TARİHİN KIYISINDA...
Mükremin Bey,ilginç fikirleri ile enteresan bir şahsiyettir..Sosyal Bilimler konusunda lisans eğitimi alan bu akrabamızı,bir tatil günü yazlığında yakaladım ve aşığdaki söyleşiyi yaptım.
.
Beğeni ile izleyeceğinizi umarım...
D55:Bize,sizden dinlediğimde oldukça ilgimi çeken son araştırmanızdan bahsedermisiniz?..
MÜKREMİN BEY:Doğduğum kentin gizemli tarihini araştırıyorum..Nerelere ulaştım bilemezsiniz..Eğer tarihin kıyısından bakıp,hayatınızın önemli bir kısmını geçirdiğiniz şehrin ihtişamını görebiliyorsanız;oldukça keyiflenirsiniz...Bütün hücrelernizi keşfetmenin mutluluğu kaplar...Havalara uçarsınız..İşte bende bu duygularla oldukça keyifliyim..
D55:Benide oldukça meraklandıdınız;lütfen devam edin.Heyecanla sizi dinliyorum..Sizin doğduğunuz kent benimde doğduğum kent..
MÜKREMİN BEY:Bilim insanları Anadolu tarihinin bilinen ilk yazılı belgesinin,KUSSARA
KRALI ANİTTA nın başarılarını anlattığı,çivi yazısı ile yazılmış,nadide bir antik metin
olduğunu belirtirler..Kral başından geçenleri heyecanlı şekilde aktarmıştır bu yazıda..
Kral Anitta yaptığı savaşları anlatırken;benim için ilginç şu cümlelere yer vermektedir..
DAHA ÖNCE ZALPUWA KRALI UHNA NEŞANIN ŞİUŞİMMİ HEYKELİNİ ZALPUWAYA GÖTÜRDÜ
ARKASINDAN BEN BÜYÜK KRAL ANİTTA ŞİUŞİMMİYİ ZALPUWADAN NEŞAYA GÖTÜRDÜM..
HUZZİYAYI ZALPUWA KRALINI CANLI OLARAK NEŞAYA GÖTÜRDÜM..
Anittanın bu belgesi MÖ 1750 yılları ile tarihlenmektedir..
Kral Anitta Anadolu tarihinin bilinen bu ilk belgesinde açık ve net olarak şunları söylemektedir...
Benden önce Hatti Yurdunun en güçlü şehir devleti Zalpuwa dır..Onun kralı Kral Uhna zamanının en güçlü kralıdır..Çünkü büyük ve gelişmiş ordusu ile,Kızılırmağın denize döküldüğü noktadan(1),bugünkü Kayseri yakınlarındaki Neşa Kentine ulaşmış,kenti işgal etmiş ve o kentin manevi olarak herşeyi olan som altından Şiuşimmi heykelini getirip Zalpuwa ya dikmiştir...
Bu o çağın en büyük güç gösterisidir..
Şimdi elimizdeki bilgiler ışığında bu olayı analiz edelim..
Yine bu konuda ki uzmanlar,Kral Uhnanın Neşa Seferini MÖ1833 le tarihlemektedirler....
Bahse konu zaman diliminde Anadolu Asur Ticaret Koloniler Çağını yaşamaktadır..
Kuvvetli şehir devletleri birbirleriyle güç gösterisinde bulunmaktadır..Asurlu tüccarlar
bu şehir devletlerinin hemen yanlarında oluşturdukları Karum denilen merkezlerinde
ticaret yapmaktadırlar..Bunun karşılığında bu devletlerin krallarına oldukça yüklü vergiler
ödemektedirler..ASURDAN GETİRDİKLERİ KALAY,TEKSTİL ÜRÜNLERİ VE PARFÜMLERİ ANADOLUDA BOL MİKTARDA BULUNAN BAKIR,GÜMÜŞ VE ALTIN VE CANLI HAYVANLA TAKAS ETMEKTEDİRLER.
Unutulmamalıdır ki o zaman diliminde Dünya Tunç Çağını yaşamakta,Bakır ve Kalay en önemli iki zenginlik olarak karşımıza çıkmaktadır..Bugünle karşılaştırırsak Petrol gibi güçlü
iki zenginlik..
İkiztepe kazılarını yürüten kazı başkanı Prof.Dr.Önder Bilgi,Merzifon yakınlarındaki Antik Bakır yatakları ,Gümüşhacıköydeki gümüş ve siyanür yataklarını KALKALOTİK ÇAĞDAN beri yörenin en önemli ekonomik kaynağı olarak belirtmektedir..
Bu bilgiler göstermektedir ki,ZALPUWA(Yani Bugünkü Bafra)günümüzden 3845 yıl önce
Anadolunun en güçlü şehir devletidir..Bu sure MÖ 1833 ile MÖ1750 arası yaklaşık bir asır sürmüştür...
1.Karum gibi güçlü bir ticaret merkezine sahiptir..
2.Denizci Kavimlerle temas kuracak,Kızılırmağın içlerine kadar kullanılan bir doğal limanı bulunmaktadır..
3.O zaman diliminin en değerli madenleri,zengin Bakır ve Gümüş yataklarına sahiptir..
4.Bölgenin Savaşçı ulusu KAŞKALARI bu zenginlik oldukça memnun ettiği olasıdır..
5.İkiztepe Kazıları göstermiştir ki Bölgede çok anlamlı bir silah üretim altyapısı Geç Kalkolotik Çağdan beri mevcuttur..
6.Kral Uhna güçlü kişiliği,mükemmel ordusu ile zamanının en Büyük Kralıdır..
7.İkiztepede otuz yılı aşkın yapılan arkeolojik kazılar Hatti Beylikler öncesi döneme kadar oldukça önemli objeler vermiştir..Bunun arkasından hemen yanındaki Paşaşeyh höyüğünde ve Asar Kalede ivedilikle bilimsel kazılar başlamalıdır..Paşaşeyh Höyüğü:Zalpa Karum,Asar Kale:Zalpa şehir merkezi neden olmasın?.Anadolu tarihine ışık tutacak bu çalışmalar yeni kurulan Ondokuzmayıs Üniversitesi Arkeoloji Bölümü için büyük prestij oluşturacaktır..
Bütün bu anlatılanlar ışığında söylenebilir ki doğduğum kent Bafra,Hatti Şehir Devletlerinin
en güçlüsü Zalpuwanın merkezidir,Kral Uhna Anadolunun bilinen en güçlü kralıdır..Hemşehrimizdir..
1973 yılında 1981 yılına kadar sanıyorum yukarıdaki aynı hislerle 8 yıl İkiztepe kazılaını yöneten ve yürüten Prof.Dr.Uluğ Bahadır Alkım hocayı minnetle ve rahmetle anıyorum..
D55:Sözünüzü kesmeden akıcı bir şekilde anlattınız.Teşekkür ediyorum..Devamını arzuluyorum..
MÜKREMİN BEY:Bende teşekkür ediyorum..Nasipse diyorum...
(1)Zalpuwanın yerini ,Hititlere ait yine bir kil tabletten öğreniyoruz..Bahse konu tablet
’Kızılırmakla,deniz kenarında.’olduğu sanılmaktadır bu kentin....
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.