- 1026 Okunma
- 1 Yorum
- 0 Beğeni
Niccolo MACHIAVELLI
3 Mayıs 1469 – 21 Haziran 1527 tarihleri arasında yaşamış, Tarih ve Politika Biliminin kurucusu sayılan Floransalı düşünür, devlet adamı, askeri stratejist, şair ve oyun yazarıdır.
Machiavelli, siyasal düşünüşün laikleştirilmesi ve bilimselleştirilmesi gerektiğini savunmuş, ancak her ne kadar kiliseye karşı olsa da; hükümdarın gerektiği zaman dini dahi alet olarak kullanması gerektiğini belirtmiştir.
Bu sebeple Makyavelizm terimi bir düşünce sisteminden çok, “Amaç için her yolu mübah gören” politikacıların tutumlarını anlatan aşağılayıcı bir sıfat olarak kullanılmıştır.
Bir makyavellist, iktidar olabilmek veya olduktan sonra iktidarını devam ettirebilmek için örneğin şunları mübah görebilir; - Seçim sistemiyle oynar, sayım ve döküm sonuçlarıyla oynar, bir karşıya üç kendine oy yazan bir bilgisayar programının kullanılmasını sağlar.
- Oy alabilmek için halka rüşvet dağıtır.
- Kabul etmeyenlere her türlü kötü muameleyi uygular, onları toplumdan dışlar.
- Doğruları çarpıtarak kendi işine geldiği gibi halka takdim eder. Sürekli yalan söyler.
- Yargı sistemini bozar, kendi yargı sistemini kurar, kendi yargıçlarını görevlendirir.
- Hukuku kendine göre düzenler ve yorumlar.
- Dünya egemenlerinin ortaya koyduğu projelerde görev alır ve hatta eşbaşkan olur.
- Halkının refah ve mutluluğu önemli değildir artık. Eşbaşkanı olduğu projenin yürütülmesidir esas olan.
- İktidarını muhafaza etmek için halkını savaşa dahi sokmaktan çekinmez.
- Gayretlerini egemenlerin menfaatleri doğrultusunda artırır.
- Egemenlerin emirlerini yerine getirmediği takdirde iktidarı kaybedeceğini bilir.
- Muhalefet edenleri tehdit eder, hatta cezalandırır.
- Muhaliflerin her türlü konuşmasını kayıt altına alır, gerektiğinde delil olarak kullanır.
- Demokrat görünür ama demokrasiden hoşlanmaz.
- Parlamentoyu ,kendi iktidarını sağlamlaştırmak için kanun yapmakta kullanır.
- Bir korku imparatorluğu kurar. Kimse sesini çıkaramaz.
- Milli değerleri sevmez, yok etmek için tüm gayretini seferber eder.
- Manevi değerlerden işine gelenleri kullanır, işine gelmeyenleri görmez.
- İktidarını sürdürebilmek için dini alet etmekten kaçınmaz.
- İktidardan uzaklaşmamak için, ülkesini bölmekten dahi çekinmez.
...
Machiavelli ‘nin, zamanın krallarına öğütler verdiği ünlü eseri olan “PRENS” den bazı cümleler şöyledir:
“ İnsanlar hakkında, genel olarak, şu denilebilir ki; nankör, dönek, olduğundan başka türlü görünür, düşüncesini gizleyici, tehlikeden kaçıcı ve kazançta açgözlülerdir ve onlara iyilik yaptığın müddetçe, ihtiyaçları karşılandığı zaman, hepsi seninledirler; kanlarını, mallarını canlarını evlatlarını sana teklif ederler; fakat sıkıştıkları zaman baş çevirirler…”
“ insanlar ya okşanmalı veya söndürülmelilerdir; zira insanlar, hafif zararlardan intikam alırlar, ağır zararlardan ise intikam alacak halleri kalmaz. Bir insana yapılan öyle olmalıdır ki, intikamından korkmaya yer kalmasın.”
“ Kim ki başkasının kudretli olmasına sebep olur, kendini mahveder.”
“Bir ülkeye sahip olabilmek için onu yıkmaktan başka hiçbir emniyetli yol yoktur. Ve hür yaşamış bir şehri zaptedip de onu yıkmayan kimse, kendisinin o şehir tarafından yıkılacağını bilmelidir.”
Machiavelli den altıyüz sene sonra -sanmıyorum ama!- hâlâ, “ Amaç için her yolu mübah gören” makyavelist politikacılar var mıdır acaba?
Bekir GÜÇLÜER
YORUMLAR
Makyavelist olduklarını biliyorlar mı ama bunlar başımızdalar. Hem de kat kat maskeler takarlar yüzlerine, bazen de düşüverir maskeleri. Çırılçıplak ve yapyalnız kalacaklar gün yakındır.
Hiç yaşamayan bu ölüler, ne bağımsızlık ne de barış bilirler. Yavan gülüşlerle söyledikleri yalanlar
kendilerini çarpacak.
Dilerim arkalarına takıldıkları güçle birlikte yok olurlar.
Bu değerli çalışmaya çok teşekkürler,
selâm ve saygılar.
Dünya barış gününüz kutlu olsun..
bekir güçlüer
Ziyaretiniz ve değerlendirmeniz için teşekkür eder, saygılarımı sunarım.