- 753 Okunma
- 3 Yorum
- 0 Beğeni
OPTİK YANILMA
Antalya - Kumluca Karayolu’nun yaklaşık yetmişinci kilometresinde, Beycik köyü sapağını geçer geçmez yol hafif sarpa sarar, buraya kadar yolunuz zaten yokuş bir yoldur. Her yokuşun bir inişi vardır elbet. Sapaktan yüzelli metre kadar sonra durup,yola dikkatle bakarsanız eğimin aşağıya doğru olduğunu görürsünüz. Ancak biraz ilerleyip arabanızla yolda durup, vitesi boşa alıp, frenden ayağınızı çektiniz mi, görünüşe göre ileri gitmesi gereken arabanız, giderek hızlı bir biçimde geriye kaymaya başlar. Arabanızı geriye çeken güç ne bir hayalet ne de manyetik bir güçtür. Bunun adı optik yanılgıdır; göz aldanması.
Gerçek tümüyle farklıdır; eğer yağmurlu bir havada buraya gelmişseniz, biraz evvel yokuş aşağı gibi gördüğünüz yolda, suların da arabanızın kaydığı yönde aktığını görürsünüz.’ Allah Allah!’ deyip şaşkınlığa uğrarsınız, suyun da ters akacak hali yok ya!
Gerçek şu; eğer bir yolda, diyelim ki yüzde onluk bir yokuşu tırmanıyorsanız ve arabanız birden yüzde beş inişe geçmişse, size yol ilk bakışta iniş gözükür, oysa henüz yüzde beşlik eğimle yokuş tırmanmaktasınızdır. Demek ki gözler gerçeği her zaman ve her koşul altında mutlak doğru algılamıyor. Bir de buna ikincil, üçüncül, dördüncül nedenler eklendi mi durum daha da karmaşıklaşır, sağınızdaki tepenin ufukla oluşturduğu açı,solunuzdaki derenin uçurum derinliği, karşınızdaki dağın heybetli duruşu; hepsi algılamamızı etkiler.
Bu durum bedenimizdeki diğer organlar için de geçerli mi acaba? Bu konunun uzmanı değilim ama, duyumsadıklarımdan yola çıkarak bazı tezlerim var öne süreceğim.
Diyelim ki kolunuzda hafif şiddette bir ağrı var, sonra başınız daha şidettli bir ağrıya tutuldu, kolunuzdaki ağrıyı duyar mısınız? Çok güzel atasözlerimiz var bu konuda: ’Acı acıyı, u sancıyı keser’,’Açlık kapıdan girince, namus pencereden kaçar’.’Turpun büyüğü torbada’ gibi.
İllüzyon, yani göz boyama kimileri için bir sanatttır, fakat devletler için de bu geçerli midir? Körfez savaşındaki petrole bulanmış karabatak, insanlardan daha fazla mı can taşıyordu, Irak Savaşı başlar başlamaz ,ardından yayılan Kuş Gribi, Sars virüsü dikkatimizi ve algılamalarımızın yönünü değiştirecek bir oyunun parçaları mıydılar? Elimizde bilimsel veriler bulunmadan doğru yanıt vermek çok güç bu sorulara...
Optik yanılgılarımızın hiç eksilmediği bir dünyada yaşıyoruz, komşumuz Irak’ta binlerce Iraklı öldürülüyor, gık çıkmıyor dünyadan. El Kaide terör örgütünün yaptığı öne sürülen olaylar medya tarafından daha acı bir biçimde sunuluyor, beynimiz bombardıman edilircesine!
El -kaide terör örgütünün yaptığını savunmuyorum, kuşkum şu; her iki savaşan tarafın ipleri aynı savaş tanrısı Ares’in elinde olmasın? Sermayenin küresel egemenliğinin sağlanması adına binlerce suçsuz insan can veriyor savaşlarda!
Acaba Bir Dolar’ın üstünde gördüğümüz, piramidin en tepesindeki gözün hiç yanılgısı, yanlışı yok mu?
’YURTTA BARIŞ , DÜNYADA BARIŞ ! ’
Fotoğraf: Şaban AKTAŞ
Ekleme tarihi: 07.03.2015
YORUMLAR
http://www.edebiyatdefteri.com/yazioku.asp?id=10298
OPTİK YANILMA NOKTASI: MUHTEŞEM BİR DOĞAL FENOMEN
Antalya- Kumluca karayolunda seyrederken Beycik köyüne sapan kavşağı 150-200m kadar geçince durunuz ve Ulupınar köyü istikametinde önünüzdeki yola bakınız! Yol, gözünüze aşağıya doğru inişli eğim havası verecektir. Oysa gerçek tam tersidir ve yokuş aşağı gördüğünüz yolda, su bile bulunduğunuz tarafa doğru akmaktadır.
Bu durum oradaki, sağınızda, solunuzda, karşınızda, bakış açınıza göre görüşünüzü belirleyen nesnelerden ve açısal perspektiflerden kaynaklı bir göz aldanmasıdır.
Nitekim 150-200 m. daha ilerleyip biraz evvel yokuş aşağı gözüken yolda aracınızı durdurup vitesi boşa alır iseniz, aracanız boş vitesle geriye doğru yol aldığını göreceksiniz. Ne zaman bu yoldan bir yerli ya da yabancı turist grubu ile geçsem bu durumu deneyerek gösteririm. Bu uygulama turistlerin çok hoşuna gittiği gibi rehber arkadaşların anlatımlarına da güven duyulmasını perçinleyen bir durum ortaya çıkacak, anlatımları daha bir dikkatle izleyeceklerdir.
Şaban AKTAŞ
07.03.2015