- 536 Okunma
- 1 Yorum
- 0 Beğeni
Yeşil Bölge filmi
Irak İşgalini Meşrulaştırma Çabası
Amerikanın Irak’ı işgalinin görünen nedeni nükleer silahlardı. İşgal sonrasında görüldük ki nükleer silah diye bir şey yok. Dünya kamuoyunu işgal konusundaki algısını yanıltmak, işgali meşrulaştırma nedenlerini basın açıklamasıyla, medya yolu yapmanın faydasız olduğu görülünce: dünya kamuoyunun yanıltmak, bilinçaltına farklı nedenler yerleştirmek ve Amerika’ya karşı sempatilerin kaybolmasının önüne geçmek yine Hollywood’un marifetine kaldı.
Amerikanın kirli işlerini paklama işinin yapan Hollywood’un yeni silahlarında biri Yeşil Bölge. Yeşil Bölge, Irak işgalinin temel nedeni Nükleer Silahları arayan Çavuş Roy Miller ve ekibi konu ediniyor.
Miller, kendisine istihbarat yoluyla gelen bilgilere göre hareket ederek, nükleer silah aramaktadır. Ancak gittiği bütün yerlerde eli boş dönmektedir. Üst üste gelen bu durum Miller’i istihbarat bilgileri sorgulamasına neden olacaktır. Yeşil Bölge, Miller’in kuşkuları ile CIA’nin kendisinden yardım istemesiyle hareketlilik kazanıyor.
Yeşil Bölge, Amerika’nın Irak’ı işgal nedeni olan nükleer silahların olmayışını savunma bakanlığa mal ederek, Amerika’nın bir grup insanın yanlış bilgilerle yönlendirdiği düşüncesini pekiştirme peşinde olduğunu görüyoruz.
Miller ve CIA nedense işin içinde iş olduğunu düşünüyor. Doğruyu bulmaya çabalamaktadırlar. Görüldüğü gibi Yeşil Bölge Amerikan ordusunu(dolaysıyla pentagonu) ve CIA’yı Irak işgalinde sorumlu tutmamaya çalışıyor. İki tarafından hükümet tarafından tezgâhlanan bir oyuna geldiklerini onca araştırmalara rağmen komployu çözemediklerini yahut İşgalden sonra fark ettiklerini konu edinerek iki önemli kurumu masum göstermektedir.
Tabii iki kurumunu masumiyetini vurgulayan Yeşil Bölge, Saddam’ın zumlu altındaki halka demokrasi götürdükleri mesajı vermeyi unutmuyor. Film daha ilk dakikalarında geçen Amerikan Askeri konvoyuna Irakların minnettarlıklarını sunmak için yerlere eğilmeleri ve benzeri şükran işaretleri yapmaları işgalin halk tarafından onaylandığını hatta halkında istediği gibi yaklaşım içerisine girilmiştir. Miller’ın çevirmeni olan Irak vatandaşı Freddy’in de sürekli Saddam ve Generalin yaptığı zulümlere atıflarda bulunması da bilinçaltlarına periyodik pekiştirmeleri sağlama amacı güdüldüğü söylenebilir.
Yeşil Bölge, inceden inceye Saddam’ın generaline karşı daha insaflı ve insanı yaklaşmaktadır. Miller’in yakalama teşebbüslerine karşın Freddy tepkileri ve sonunda generalin Freddy tarafında öldürmesinin altına bu yatmaktadır. Amerikalılar biz bıraksak Irak halkı Saddam ve yandaşlarını yaşatmayacaklar imajı oluşturmaktadırlar.
Tabii Yeşil Bölge, medyayı da masum gösterme gayretinin de olduğunu söyleyebiliriz. Medyanın kaynağını söylememe imtiyazı üzerine bazı kaynaklar tarafından yanlış yönlendirmeye maruz kaldıklarının altı çizilmiştir. Medyanın tek hatası ve suçu hükümete ya da gruplarla hareket eden askerin doğru bilgileri saklayarak, yanlış bilgilerle yanıltılmasıdır. Hatta olmayan kişiler üzerinden bilgiler verilmektedir. Bu da medyanın kaynaklarına daha dikkat etmesi gerektiğinin önemi ortaya çıkıyor. Miller’in film sonunda kendince asıl doğru bilgileri ünlü bütün medya kuruluşlarına göndermesinin altında bu yatıyor. Yani medya kendisine gelen doğruları yayınlar deyerek kendi medyalarını da paklıyorlar.
Yeşil Bölge, paklama işine öylesine kendini kaptırmış ki filmdeki kurgu hatalarını hiç önemsememiş. Şehrin ortasında silahlı korumalar eşliğinde General ve kendisine bağlı komutanlar toplantı yapmaktan çekinmiyor. Hem de şehir amerikan askerleri kaynarken. Gizli bir toplantı ancak bu kadar aleni olur. Filmin başında uçaklar şehri bombalarken Generalin yeni yeni yeri terk edip, sağlanması da tutarsızlıklar arasındadır. Sanırım en büyük tutarsızlık toplantı yerinin basılması ve Generalin güvendiği ev sahibine verdiği defter konusudur. Film başında da gördüğümüz defter olayı, baskında gün yüzüne çıkmasıyla senaryonun komik tutarsızlığı da ortaya çıkıyor. Ev sahibi yakalanır yakalanmaz daha bir tokat yemeden papağan gibi defter deyip duruyor. Çok önemli defter neden saklanmamış. Saklanmadığı gibi sözde güvenir kişi hemen ötmeye başlıyor. Haydi deyelim korkudan adam konuştu. Peki, toplantılardakiler baskın yiyor. Ama sonrasında yerlerini değiştirmek akıllarına gelmiyor.
Dikkat geçen bir konuda komutanların, Amerikanlıların taşeronluğunu yapan Iraklılar tarafından öldürülmelidir. Amerika pis işlerini dikkatleri üzerine çekmemek için başkalarına yaptırmasının vurgulanması önemlidir.
Yeşil Bölge, görüldüğü gibi Hollywood’un Amerikan çıkarlarının korumasının bir parçasıdır. Sinemanın algı üzerindeki etkileri düşünüldüğünde zekice bir çalışma ürünüdür Yeşil Bölge. Sözde kontrol dışına çıkmış bazı yetkililerin neden olduğu düşüncesi ortaya atılarak suç lokal hale getiriliyor. Amerika’nın Irak’a özgürlük ve demokrasi götürdüğü, insanları zulümden kurtarma adına Amerikalı askerlerin yaşadığı sıkıntılar daha birçok filme konu olacağı kesindir.
Osman Tatlı
[email protected]
www.sinemaelestirisi.com