Felek, Dünya, Zaman
Arapça kökenli bu üç sözcüğün dilimizdeki standart sözlük anlamlarına kısaca bakmakta büyük yararlar vardır.
Felek:
1-Gök, gökyüzü, sema.
2-Dünya, âlem.
3-Talih, baht, şans.
Dünya:
1-El gün, herkes.
2-Dış çevre, ortam.
3-İnançları bir olan ülke veya insanlar topluluğu (Örn. Batı Dünyası).
4-Duygu, düşünce ve hayal âlemi.
5-(Büyük D ile) Üstünde yaşadığımız gök cismi.
6-Pek çok, fazla.
Zaman:
1-Bir işin, bir oluşun içinde geçtiği, geçeceği veya geçmekte olduğu süre, vakit.
2-Bu sürenin belirli bir parçası, vakit.
3-Belirlenmiş olan an.
4-Çağ, mevsim (Örn. Gül zamanı - Çocukluk zamanı).
5-Bir işe ayrılmış veya bir iş için alışılmış saatler, vakit.
6-Dönem, devir.
7-(gök bilimi) Olayların oluş ve akış sırasını belirleyen, düzenli ve dönemli gök olaylarını birim olarak kullanan sanal bir kavram.
8-(dil bilgisi) Fiillerin belirttikleri geçmiş zaman, şimdiki zaman, gelecek zaman, geniş zaman kavramı (Örn. Geldi, gelmiş, geliyor, gelecek, gelir.).
9-(jeoloji) Yer kabuğunun geçirdiği gelişimde belirlenen ve fosillere göre dörde ayrılan geniş evrelerden her biri.
Ad türü her üç sözcüğün tanımladığı varlıkların canlı olmadığını bilmeyenimiz yoktur.
Bazı insanlar öfkelendiklerinde üçüne de fütursuzca kızar, küfreder ve lanet okurlar. Hatta daha ileri giderek en galiz söylemlerle sinkaf (!) edebiyatı paralarlar! Kendilerinde cesaret eksikliği hissedenler ise alkol alarak yüreklenirler!
Ey, insanoğlu!
Dünyayı kirletmekte olan sensin; geçmişiyle ve geleceğiyle zamanı sen yaşamaktasın; senin kılına bile dokunamayan feleğe de utanmadan ve gaddarca saldırmaktasın!
Gücün bunlara mı yetiyor, be m/adam? Algılayabilselerdi, onlar sana hak ettiğin karşılığı anında verirlerdi ki o zaman sen kaçacak delik arar dururdun!
Küfretme zira savurduğun küfür tıpkı bir bumerang gibi sana geri döner; bu ise pek hoşuna gitmez, sanırım.
Dünyayı temiz tut, zamanı iyi kullan, feleğe hiç dokunma ki feleğini şaşırmayasın!
Her üçü de tüm olumsuzluklarına karşın insan için var ve insanla birlikte anlam kazanmaktadır.
Küfretmenin kültürsüzlük ve düzeysizlik göstergesi olduğunu, deşarj olabilmek için küfrederek aşağılaşmaktan başka çıkış yollarının mutlaka bulunabileceğini burada vurgulamak isterim.
Özü bozulmamış ve varlık nedenini müdrik olan insanlar asla âciz kalmazlar.
Pek çok değerli ses sanatçımızın büyük keyifle okumakta olduğu ‘Yalan Dünya! / Kavanoz Dipli Dünya!’ başlıklı şarkının sözlerine de bir göz atalım:
Ah felek, zalim felek!
Kime ceket, kime yelek;
Herkese urba giydirdin;
Bana da yırtık bir yelek!
Her şeyin yalan riya;
Hayat sanki bir rüya;
Bıktım usandım senden;
Seni yalancı dünya!
Ah felek, zalim felek!
Kime ceket, kime yelek;
Herkese kavun yedirdin;
Bana da yedirdin kelek!
__Zalim Felek!
__Yalan Dünya!
__Yalancı Dünya!
__Kavanoz Dipli Dünya!
Yani şimdi laf mı bunlar?
Takdir, dil dejenerasyonuna (Fr. dégénération = yozlaşma, soysuzlaşma) ve ajitasyona ( Fr. agitation = duygu sömürüsü, körükleme) karşı çıkanlarındır. Saygıyla…
27.07.2012