MENÃœLER
Anasayfa
Åžiirler
Yazılar
Forum
Nedir?
Kitap
Bi Cümle
Ä°letiÅŸim
Edebiyat Defteri
Su 117-Dağ Eriği
İbrahim Çelikli.
Su 117-Dağ Eriği
oysa hemen yukarýsýnda
þemsiye!!
sýcaklarda
bebelere
yoðurt kesesine
su testisine
harmancý birkaç aileye
Dað Eriði unutulmuþ
dibindeki çalýya ters geçirilmiþ taslar
yan yatýrýlmýþ týkaçlý testilerden
diz yaslamadan doldurulmuþ
düðende dönen baþý mendilli adamlar
öðendire ile taktaklayýp
öküzler durdurulmuþ
hürmet duyulmuþ göbeðe
göðse giden ellere
“su gibi aziz ol”
“su verennerin çoð ossun” deyip
“afiyet ossun” denilmesi beklenmeden
“ho” denilmiþ öküzlere
“dah” denilmiþ taylý beygirlere
“o(ð)landan gýzdan fayda yok böðün”
baþka ne gelir elden
güneþin gözünde dönülmüþ de dönülmüþ
kimseye bir þeyler denilmemiþ
kahrolunmuþ
saptan gelen,
samandan dönen
nispeten daha dinlengin gençler
nöbeti devralmýþ, düðende dönenlerden
baþýndaki gölgeliði gerip su tasýna
suyunu süzerek içer içmez
Dað Eriðinin gölgesindeki testiden
..
Dað Eriðinin
gölgesine koþulmuþ..
bekleyen komþularla
dereden, tepeden
gelenden, geçenden
ölenden, kalandan
ondan, bundan
koyundan, kuzudan
gelinden, kýzdan
ebidikden, gubidikten
vardan, yoktan
azdan, çoktan
eskiden, yeniden
bir muhabbet tutturulmuþ
dinlenen,
dinlendirilen
hep Akgedik’e karþý oturulmuþ
ufuk ovanýn ilerisindeki köylere kadar
tahminler yürütülmüþ
kimin esgerliði ne zaman biter
kim kiminle dünür olur
kimin ne kadar zehresi çýkar
arpa-buyday ne dutar..
ova yolundan köye gelen bir araba mý var
iki kiþi ayný þeyi söylemese de
üstünde durulmamýþ
kimin dediðinin çýktýðýnýn
hoþ görülmüþ
mesele anlaþýlana kadar
“sar bakalým”a fýrlatýlmýþ
süslü tabakalar..
sol elin baþ ve iþaret parmaðý arasýna
yalak kýstýrýlmýþ cýðara kaadýna
tez elden mübarek tütün
bir karar serilmiþ,
yuvarlanmýþ iki elin üç parmaðý arasýnda
ucu yalanýp, kopartýlmýþ ön diþlerde
dilucuyla ýslatýlýp yapýþtýrýlmýþ, þekli bozuk
tütün bulaþýðý orta ve iþaret parmaklarla
gaz kokusu eþliðinde “mýhtar çakmaðý”ndan
tüttürülmüþ,
felsefi dedikodulara dalýnmýþ
evin abýlasý kelek tarlasýndan
birkaç hýþýr, kavuniçli kelek
býyýðý kurumuþ garpýzla dönmüþ
komþu harmancýlardan
erik, zerdeli, göksulu armýt, tiltombak
yeni desdinin sovuk suyuna dutulmuþ
cýrt firenk, gök pýransa çomacý
üsdüne duzlu çökelek
gören gözün hakký ayrýlmýþ
yumulunulmuþ
Semerci, Deli Yakýp, Koca Durmuþ
Cýðara içmese de Kart Mustafa, Ala Kemal
Tuzladaki Dað Eriðinin kölgesinde
esgerlikten baþlayýp, herkesin bildiði hikayelerle
muhabbetin dibine dibine vurup iki beþlik bozmuþ
sövgülü muhabbetten uyanan bebeðe somruk
sinek, karýnca ve kaðný sesinde uyumuþ,
iki sallamaya susmuþ,
altýnýn deðiþdirilmesi,
anasýný emmesi
unudulmuþ
Koca Durmuþun yardýmý,
Deli Yakýbýn oðlu
Semercinin kaðnýsý
Dýngýdýðýn düzeni
Gafarýn arabasý yok-muþ
harmanyeri bayýr
yollar yokuþmuþ
ne gam
selam,
bereket dileði
bir tas su
iki dönüvermek
ne kimsenin tarlada yýðýný
ne harmanyerinde samaný
galmýþ
Gucur Emminin adý belli
el harmandan kalkmýþ aldýrmazdý
illa sabah çay demlenmeli
illa piþmiþi piþmeli
üç taþ ayaklý saðcakda
evmezdi
keyfelli[1]
herkes ölmüþ getmiþ
hiç umrunda
olmamýþ
ikindi üzeri eser de,
deniz yeli
ne yapýp edip týnaz etmeli
yaðmýra yakanmayalým
Allah vere de geceleri çec baþýnda, gözer
bir kepenek, bir yastýk,
eserse sivrisinek ne gezer
olurda bi þirnirse[2] zati
zabbaha gadar dirlik vermez ikrah
“-dola” ýsrarý,
“erkeð adam”, deliðanný yüklenmesi ve
köse ve aðanýn karýsý,
patiþahýn kýzý üstüne
belden aþþa muhabetlerde gençler
horsasýný alma gayretiyle
gecenin leylisi ne farkeder
bir hayýflanma ve “ah”lý
“yaþ tahtaya yan bastýk”lý
kadere okkalý
bir sövüþ,
istikamet yakýnlardaki nohut tarlasý
kurumuþ nohut destesinden ütme
tuzlanýn kuru ve
samana batmýþ çýtýraklý çalýlarý üzerinde,
askerden en son dönenlerden tafsilatlar
gedikliye hýþýmlý
varsa yeni yeni gündeme giren
kýzlar, kýz istetmeler, havaslýklar
gonþu gayretinde kendine gelmeler,
ývgalar, dengini aramalar, bulmalar
“köyde gelinlik gýz galmayýp batý(r)”
analardan eviþ
köyün üst yandan gelen katýnçlar
alt yandan gelen sürüler
sýra azýðý gelen çobanlarýn ilk hedefi
belki küçük bir hediye
belki de defter ortasýndan koparýlmýþ
mektup ulaþtýrýlamamýþ
çobana tuz taþýnda yardým edenler
Kedi Omar depesinin þemþiye aðacýný
Dað Eriðini bilirler
Dað Eriði de onlarý
ne günler görmüþ
geçirmiþ
bu sözde erik aðacýna asýlýr tuz çýkýlarý
çobanlarýn azýklý, mataralý sýrt çantalarý,
çobana yardýma gelen katýnçlarýn gocuklarý
çoban köpeklerinden korkanlarýn týrmanma menzilleri
Tuzla Harmanyerinin,
Dað Eriði
ne büyük nimetmiþ
ne iki serçe yuva yapmýþ
ne saksaðan ikiden fazla kuyruk sallamýþ
hasbelkader bebe sallangacý[3]
o da hoyratça[4] sallanmamýþ
Günsüz Çeþmeden dolan
harmancýlarýn testi gölgesi
Gart Mustafalarýn, Goca Durmuþlarýn
Yakýplarýn, Feyzullahlarýn
Aladellerin gölgeliði,
sallangaç dalý
Kedi Omar Depesinin tek aðacý
Dað Eriði
onca ailenin,
birliðiymiþ
ne tanýr bilir baþkalarý
bu bodur, kendi halinde yabani erik aðacýný
ne umrundadýr çiçek açmadýðý,
saksaðandan baþka kuþ konmadýðý
harmandan harmana
birbirine girmiþ sap yýðýnlarý
komþu harmancýlarýn bebek salýncaklarý
Günsüz Çeþmeden dolmuþ kýrmýzý testiler
uzun belikli eltiler
hamarat görümceler..
iþ bitmiþ..
Koca Durmuþun; zira(a)t
siyah gözlüklü Dal Memedin; Aydýn
Yakýbýn; askerlik
Semercinin; Senget yarenliði,
Gafarýn ne dediði anlaþýlmazdý
Hidayetin; foteri
Gart Mustafanýn; namazlýðý,
kaçý bir araya gelirse gelsin
kim koðlaþýlýrsa koðlaþýlsýn
hepsinin tek þahidi
Kedi Omar Tepesinin tek aðacý
Dað Eriði
ne güzelmiþ
ne konan kuþlara sapan taþý
ne gölgesinden Günsüz suyu
ne beni çoban köpeklerinden korudu
ne harmancýlar bilirdi beni
ne de ben harmancýlarý
tuzlada tuzlanan sürülerin de katýncý olmadýk
salýncak kurulan dallarý kýrýk
cýlýz gövdesi yatýk..
Kedi Omar Depesinden yol geçmiþ
kimseler fark etmemiþ..
..
Tuzladaki þemþiye Dað Eriði
köklenmiþ
DÝPNOTLAR
[1] keyfelli : keyif ehli, keyfine göre hareket eden
[2] þirnimek / þýrnamak : birini rahatsýz etme konusunda hoþuna gitmeyecek þeylerde ýsrar,
[3] sallangaç : salýncak,
[4] Hoyrat: diðer etkenler göz önüne alýnmadan, akla geldiði gibi, estiði gibi
KÖY 1970
Sosyal Medyada Paylaşın:
İbrahim Çelikli. Åžiirleri
(c) Bu şiirin her türlü telif hakkı şairin kendisine ve/veya temsilcilerine aittir.
En Çok Okunan Şiirleri
Tırtar / Tuluk
Tırtar / Tokuç
Su 34) Kerpiç
Tırtar / İlkaşk - Kuzen
Tırtar / Davar
Badem Çiçeği
Köy Düğünü 36-Kına Gecesi -b
Ayakkabı
Köy İlk Okulunda 2-Lakaplar
Badem Çiçeği