Terza Rima üçer mýsralýk bentlerle yazýlmýþ bir nazým þeklidir. Örüþük uyak olarak da bilinir. Bent sayýsý belirsizdir. Tek bir mýsra ile sona erer. Kafiye þemasý þöyledir: Aba bcb cdc ded e. Ýlk olarak Ýtalyan edebiyatýnda görüldü. Dante Ýlahi Komedya’sýný bu nazým þekliyle yazdý. Edebiyatýmýzda terza rima’yý Tevfik Fikret, Þehrâyîn adlý tek þiirinde denemiþtir. 1908’den sonra pek kullanýlmamýþtýr. Bu biçimde yazýlmýþ kýsa þiirlerin son mýsrasýnýn kuvvetli olmasýna dikkat edilir. 1. Ýtalyan edebiyatý’na mahsus bir nazým þeklidir. 2. Üçer mýsralýk üç bent ve sonda yer alan tek mýsradan oluþur. Yani Üç dizeli bentlerden oluþur, son bent tek dizeden meydana gelir. 3. Kafiye düzeni, örüþük kafiyedir; aba, bcb, cdc, d þeklindedir. 4. Dante’nin Ýlahi Komedyasý terza-rima örneðidir. 5. Edebiyatýmýzda terza-rimayý ilk önce Servet-i Fünûncular kullanmýþtýr. 6. Servet-ý Fünun þairleri tarafýndan batýdan alýnarak edebiyatýmýza kazandýrýlmýþ nazým biçimidir. 7. Uyak düzeni aba/bcb/ccc/ded/e þeklindedir . Not: Terza-rimaya uyak düzeni nedeniyle örüþük uyak da denilir.
Coþkun MUTLU Gülce yeni edebi akým önerisi
SEVGÝCE
Þiir dörtlüklerden oluþur. Servet-i Fünun þiirinde görülen Terzarima denilen nazým kalýbýnýn dörtlüklerle yazýlmýþ þeklidir. Her dörtlükte birinci, ikinci, dördüncü dizeler kendi içinde uyaklýdýr. Üçüncü dize ise bir sonraki dörtlüðün birinci, ikinci, dördüncü dizesi ile uyaklýdýr. Þiir tek dize ile biter. Bu dizede son dörtlüðün üçüncü dizesi ile uyaklý olmalýdýr. Dörtlük sýnýrý yoktur. Ama 5-7 arasý dörtlükle olursa daha güzel olur. Þiir 8,11,15,16 heceli olarak yazýlabilir. Tercih þairin kendisine aittir. Sevgice’nin terzarima’dan ayrýlýþý terza rima 3 dize ile yazýlýrken Sevgice 4 dizelidir, Kafiye örgüsü aþaðýdaki gibidir;
a a b a
b b c b
c c d c
d d e d
e e f e
f Sosyal Medyada Paylaşın:
Coşkun Mutlu (Hüznünşairi Åžiirleri
(c) Bu şiirin her türlü telif hakkı şairin kendisine ve/veya temsilcilerine aittir.