MENÃœLER

Anasayfa

Åžiirler

Yazılar

Forum

Nedir?

Kitap

Bi Cümle

Ä°letiÅŸim

)(-)(-)(-BUĞULU CAMLARA YAZDIM ADINI-)(((-53-)(-)(-)(
ASIKLUZUMSUZ

)(-)(-)(-BUĞULU CAMLARA YAZDIM ADINI-)(((-53-)(-)(-)(


……………………………………………………………………………………………………………

GAM YÝYÝP GAM ÇEKME DÝVANE GÖNÜL

Gam yiyip gam çekme divane gönül
Ýnþallah kurtarýr imaným vardýr
Her olur olmaza sýrrýn söyleme
Baþ dostun kalmadýk güvenim vardýr

Þanýna mý düþer kula cevretmek
Kul kusursuz olmaz yabana atmak
Darýlýp kulunu bir pula satmak
Basma mürüvvetin amaným vardýr

Güzel tumam sulaðýndan indi mi
Yoksa aðyar ikrarýndan döndü mü
Sarhoþmuyýim bilemiyom kendimi
Irýlmaz serimde dumaným vardýr

Ýbrahim günahkarým günahým çoktur
Haset deryasýnda umudum Haktýr
Errahmanirrahim þeriki yoktur
Amentü billahi imaným vardýr
.................................
YOZGATLI AÞIK ÝBRAHÝM
................................

Yozgat’ýn Sorgun ilçesine baðlý Bahadýn kasabasýndan olan Aþýk Ýbrahim, XVII. yüzyýlda yaþadýðýný bildiðimiz bir kaç Yozgatlý þairden biridir. Hayatý ve edebi þahsiyeti hakkýndaki bilgilerimiz, Bahadýn’lý araþtýrýcý Arif Baþ’ýn sözlü gelenekten derlediði rivayet ve þiirlerden ibarettir. Bunun dýþýnda yazýlý kaynaklarda kayda deðer bir bilgi bulunmamaktadýr.

Arif Baþ’ýn derlediði rivayetlerde, XVIII. yüzyýlda yaþadýðý belirtilen Aþýk Ýbrahim’in bir dörtlüðü de onun yaþadýðý yüzyýlý ortaya koyan bir delil olarak gösterilmektedir:

Bin yüz yetmiþ beþe konunca sene (M.1761)
Kül oldum aþkýnla ben yana yana
Elestü’den ervah geldi bu cana
Ýbrahim’i hak sevdaya salan yar

Doðumu da dahil olmak üzere Aþýk Ýbrahim’in hayatýnda önemli bir olaya iþaret eden bu tarih, onun XVIII. yüzyýlda yaþadýðýný göstermektedir.

Bugün de Alevi inancýna mensup Türkmenlerce meskun olan Bahadýn köyünde doðan Aþýk Ýbrahim de Alevi-Bektaþi tarikatýna mensuptur. Þiirlerinde tarikatýný gösteren mýsralarla karþýlaþmaktayýz. Arif Baþ’ýn bildirdiðine göre Aþk Ýbrahim’in soyu Bahadýn’da bugün "Aþýkgil" sülalesi olarak anýlmaktadýr. Kendisinin de Aþýk Ýbrahim’in soyundan geldiðini ifade eden yazarýn verdiði bilgileri ihtiyatla karþýlamakla beraber doðru olarak da kabul etmek durumundayýz.

Bade içen, atýþma yapan dolayýsýyla irticali þiirler söyleyen Aþýk Ýbrahim’in bu özellikleriyle aþýklýk geleneði içerisinde yetiþen, Alevi-Bektaþi þairlerinin etkisi altýnda þiirler söyleyen, elinde sazý ile at sýrtýnda diyar diyar dolaþarak sanatýný icra eden diðer Yozgatlý þairlerin aksine olarak "aþýklýk" özelliklerine sahip olduðunu ortaya koyan bir þair olduðunu belirtmeliyiz. Nitekim hakkýnda anlatýlan rivayetlere göre Mýsýr Valisinin aþýðý yanýnda götürerek üç yýl alýkoyduðunu ve atýþmalar yaptýrdýðýný göz önüne alýrsak, yaþadýðý dönemin güçlü þairlerinden biri olduðunu söyleyebiliriz.

Ele geçen þiirlerinin çoðu hece, kafiye ve ifade bakýmýndan kusurludur. Bu þiirlerin sözlü gelenekten derlenmesi. iki yüzyýl içerisinde meydana gelebilecek muhtemel deðiþmeleri göz önüne almamýzý gerektirmektedir. Eldeki þiirlerinde Alevi-Bektaþi þairleri tarafýndan sýkça iþlenen tarikat ile ilgili konularýn yanýnda gurbet, hasret, yoksulluk gibi konular da bulunmaktadýr. Elimizde bulunan on beþ civarýndaki þiirinden hareketle Aþýk Ýbrahim’in edebi þahsiyeti hakkýnda isabetli deðerlendirmeler yapmamýz oldukça güçtür. Ancak yapýlan derlemeler, rivayetler ve þiirlerden hareketle, onun XVIII. yüzyýlda yaþamýþ, aþýklýðýn temel prensiplerine baðlý, Alevi-Bektaþi tarikatýna mensup bir þair olduðunu kabul edecek ve deðerlendirmemizi bu kabul çerçevesinde yapacaðýz.

Dr. M. Öcal Oðuz
Yozgat’ta halk þairliðinin dünü ve bugünü
Kültür Bakanlýðý yayýnlarý-1994
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
)(-)(-)(-BUÐULU CAMLARA YAZDIM ADINI-)(((-53-)(-)(-)(

Niye hüzünlenir gam yüklenirsin
Senin ömre bedel cananýn vardýr
Sefasýn süresin bir günde olsa
Bilesin sevdanla yananýn vardýr

Eðmeden karþýnda o hilal kaþý
Baðrýna bassan da demiri taþý
Sabr ile gelirmiþ o gönül kuþu
Elbette dalýna konanýn vardýr

Ýlahi aþk ile nûr ile zer’le
Elinde gülleri ve bergüzarla
Gönül kabesinde hûþu,huzurla
Aþk ile tavafta dönenin vardýr

Layýk deðil isem adýmý anma
Sevgimi geçersiz pul akçe sanma
Ben kendim adýna söyledim amma
Senin de Yusuf-u Kenan’ýn vardýr

Bizim sevdamýzýn yoktur emsali
Bir örnek verilse budur timsali
Ram olup aþkýna mecnun misali
Her dakka adýný anan’ýn vardýr

Baþýma saplanan bir migren gibi
Yüreklere batan bir diken gibi
Kara gözlerinine bakýp ben gibi
Kendini sevdalýn sananýn vardýr

Minnetle, þükr ile kararýmýz bir
Ementü Billahi ikrarýmýz bir
Lüzumsuz huzurda tekrarýmýz bir
Þükür ki bükülmez imanýn vardýr

Sadýk Daðdeviren
Aþýk Lüzumsuz







Sosyal Medyada Paylaşın:



(c) Bu şiirin her türlü telif hakkı şairin kendisine ve/veya temsilcilerine aittir.