MENÃœLER

Anasayfa

Åžiirler

Yazılar

Forum

Nedir?

Kitap

Bi Cümle

Ä°letiÅŸim

)(-)(-)(-BUĞULU CAMLARA YAZDIM ADINI-)(((-41-)(-)(-)(
ASIKLUZUMSUZ

)(-)(-)(-BUĞULU CAMLARA YAZDIM ADINI-)(((-41-)(-)(-)(


…………………………………………………………………………………………
Cümle Dünya Sizin Olsun
Bir Dost Bir Post Yeter Bana
Atlas Diba Sizin Olsun
Bir Dost Bir Post Yeter Bana

Beyler Tahtýndan Ýnerler
Ayaksýz Ata Binerler
Topraða Gömüp Dönerler
Bir Dost Bir Post Yeter Bana

Sanýr Mýsýn Kalsan Gerek
Bilirmisin N’olsan Gerek
Bin Yýl Yaþar Ölse Gerek
Bir Dost Bir Post Yeter Bana

Karün Malýn Verirlerse
Beni Sultan Kýlurlarsa
Alem Kulum Olurlarsa
Bir Dost Bir Post Yeter Bana

Sonu Yok Devletden Bolur
Ecel Gelir Seni Bulur
Seyit Seyfi Ýþin Bilir
Bir Dost Bir Post Yeter Bana
……………………………………………………………………..
Seyyid Seyfullah Kasým Efendi (Nizam Oðlu)
………………………………………………………………………
Yaþamý ve kiþiliði hakkýnda doyurucu bilgi bulunmayan ancak, çaðýnýn tanýnmýþ ve büyük saygý görmüþ ozanlarýndan biri olan Seyyid Seyfullah Kasým Efendi (Nizam Oðlu) XVI. yüzyýlýn baþýnda Ýstanbul’da doðdu.

Babasý, Ýmam Zeynel Abidin soyundan ve büyük þeyhlerden Seyyid Nizamüddin hazretleridir ki Ýstanbul’da Silivrikapýsý dýþýnda bulunan ve kendi adýyla anýlan camiin içinde gömülüdür. Þiirlerinde Seyyid Seyfullah, Seyyid Seyfi, Seyyid Nizamoðlu, Seyfi adlarýný tapþýrmýþtýr.

Seyyid Seyfullah, Osmanlý hükümdarlarýndan III. Murad Han devrinde (1574-1595) ününü duyurmaya baþladý. Bu dönem içinde Osmanlý Devleti’nin her yönden düzeni bozulmaya baþlar. Devamlý savaþlar yüzünden ekonomik durumun bozulduðu, rüþvet karþýlýðý memuriyetlerin satýlmaya baþlandýðý, reaya’nýn fazla vergiler yüzünden köylerini býraktýðý, bunun kötü sonuçlar doðurduðu, bilgisizlik ve taassub’un arttýðý, Nizam Oðlu’nun þu beyitlerinden de anlaþýlmaktadýr:

Zulm ile doldu dünya yokdur huzura imkan
Ma’mur olan yerleri zalimler etti viran
Alem harab’a vardý yýkýldý Mülk-i Osman
Kan aðlasun reaya çak edüben giriban

Nizam Oðlu iyi bir eðitim ve öðrenim görmüþ, çaðýnýn gereði olan þeriat ve tarikat ilimlerini öðrenmiþ, aydýn bir zümre içinde yaþamýþ ve yazdýðý didaktik þiirlerinde bütün mutasavvýflar gibi o da; nefsini bilmeyenlere, dünya malýna tapanlara, riyakarlara, sofulara çatan ifadeleriyle, bir çok tekke þairlerini geçmiþtir. Ýlahi’leri bestelenerek tekkelerde, ayin-i cem’lerde sonraki yüzyýllarda okunmuþtur.

Bu aþk bir bahr-i umman’dýr buna hadd ü kenar olmaz
Delilim sýrr-ý Kur’an’dýr bunu bilende ar olmaz

diye baþlayan ünlü ilahisi de bazý þairler tarafýndan þerh edilmiþtir. Ýnsan yapýsýna, özüne sezgi ipleri uzatarak inciler toplamaya çalýþýr.

Onaltýncý yüzyýl tekke þiiri’nin en büyük temsilcilerinden biri olan þairin divan’ý þekil olarak divan ve saz þiirleri üslubunda yazýlmýþ lirik-didaktik ilahilerle bezenmiþtir. Divan þiiri türündeki manzumelerinde özellikle Nesimi edasý görülür:

Saçm Ve’lleyli yüzün Ve’dduha’dýr
Cemalin pertev-i nur-i Huda’dýr

Yüzünde ayet-i Kur’an yazýlmýþ
Aný kim okumaz Hak’dan cüda’dýr
Senin Seyyid Nizam Oðlu yolunda
Nesimi gibi can verse revadýr

Nazm’ý genellikle dile canlý, içten ve akýcý olan þairin en önemli ve deðerli þiirleri arasýnda yer alýr. Önemli þiirleri, saz þiiri tarzýnda yazdýklarýdýr. Aruz vezninde baþarýlý görülmese de, hece’de yeni bir dil ve duygu getirdiði açýktýr:

Hey yol erkan kardaþlarý sizin olsun bu yol erkan
Ben bir aceb derde düþdüm bulunmaya gibi derman
Hicab oldu benlik bana gidemedim dostdan yana
Ben benliðimden geçmeðe þeyh elin tutmaya geldim

Hece ile yazdýðý þiirlerinde genellikle Yunus Emre eda’sý açýkça görülür:

Çünki ben yar ile yar’im Mansur oldum dikin dar’ým
Nesimi’yem yüzün derim assý ziyan olmaz bana
Görün Seyyid Seyfullah’ý kendinde bulmuþ Allah’ý
Ben dost’u buldum billahi þekk ü güman olmaz bana

Çaðýnda tartýþma konularýndan biri olan sema’ýn helalliðine de deðiniyor:

Ya Rabbi aþkýn ver bana hü diyeyim döne döne
Aþýk olayým ben sana hü diyeyim döne döne
Þiirlerinde, örneðin aþaðýdaki beyitte olduðu gibi:
Bende-i Al-i Aba’yým Ehi-i Beyt’in kemteri
Sevmezem Al- i Yezid’i Ca’feri’yem Ca’feri

diyerek, Ýmam Ca’fer-i Sadýk (a.s.) mezhebinden olduðunu söyler.

Þiirlerinde Nizam Oðlu mahlasýný kullanan þair, Halveti Tarikatý’nýn Sinaniyye Þubesini kuran ünlü mutasavvýf Ýbrahim Ümmi Sinan hazretlerinin baþ halifesi’dir. Alim bir zat olan Ümmi Sinan (öl. 1551), gördüðü bir rüya üzerine Ümmi lakabýný almýþtýr. Aslen Bursa’lý olduðu rivayet edilir. Ýstanbul’da Eyyüb Sultan (r.a.) Camii yöresinde Oluklu Bayýr denilen yerde, halifelerinden Nasuh Efendi tarafýndan yaptýrýlan Dergah’ýnda gömülüdür.

Ümmi Sinan’dan sonra yaþamýþ olan, yine Halvetiyye’den -Niyazi -i Mýsri’nin mürþidi Elmalý’lý Þeyh Muhammed Sinan da (öl. 1664), Sinan Ümmi lakabýyla bilinir.

Nizam Oðlu’nun edebi kiþiliðinin oluþmasýnda, hemen her þairimizde olduðu gibi, tasavvuf düþünce ve inançlarýnýn büyük etkisi vardýr.

Eþrefoðlu Rumi’den sonra Yunus’u en iyi temsil eden Nizam Oðlu’dur. Hayatý hakkýnda geniþ bilgimiz olmasa da, düþüncesini ve þiir gücünü kendisinden, kendi manzumelerinden öðrenebiliyoruz. Mensur eserlerinden Tac-Name ve Miftah-ý Vahdet-i Vücüd da eski harflerle yayýnlanmýþtýr. Ýstanbul’da H. 1010 (M. 1601) yýlýnda vefat eden Seyyid Seyfullah (Nizam Oðlu) hazretlerinin kabri, Silivrikapý yöresinde, Emirler Mahallesindendir.

Divan’ý ile manzum eserleri H. 1326 (M. 1908) yýlýnda bir arada yayýnlanan þairin külliyatý, bu defa yeni harflerimizle aynen yayýnlanarak, Ehl-i Beyt’i seven canlara ve edebiyatçýlarýmýzla bütün okuyuculara sunulmuþtur.

Seyyid Nizamoðlu Hayatý-Eserleri -Divaný
Mehmet Yaman
Can Yayýnlarý Adil Atalay
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
)(-)(-)(-BUÐULU CAMLARA YAZDIM ADINI-)(((-41-)(-)(-)(

Mal,mülk,para sizin olsun
Allah,hasýr yeter bana
Nam,þöhret,þan size kalsýn
Allah,hasýr yeter bana

Götürürüm sanma sakýn
Kalan var mý þöyle bakýn
Þu ölüm ne kadar yakýn
Allah,hasýr yeter bana

Kimler geldi kimler geçti
Ne çok saltanatlar göçtü
Sadýk doðru yolu seçti
Allah,hasýr yeter bana

Kötülüðü huy edinen
Anýlýr kötü yad’ýnan
Yaptýðýný ey kâr sanan
Allah,hasýr yeter bana

Hani Nemrut hani Kârun
Nerde bunlar hele sorun
Varýn bunu hayra yorun
Allah,hasýr yeter bana

Fani dünya herkes bilir
Her canlýda mutlak ölür
Baki gibi sâda kalýr
Allah,hasýr yeter bana

Hýrs kibire verme meðil
Engin olup Hâkka eðil
Gördüðün þey senin deðil
Allah,hasýr yeter bana

Anlat bitmez teraneler
Bom boþ kalmýþ berhaneler
Ýbretliktir viraneler
Allah,hasýr yeter bana

Lüzumsuzum tedbir ile
Kul içinde taktir ile
Dilde Allah tekbir ile
Allah,hasýr yeter bana

Sadýk Daðdeviren
Aþýk Lüzumsuz

Sosyal Medyada Paylaşın:



(c) Bu şiirin her türlü telif hakkı şairin kendisine ve/veya temsilcilerine aittir.