.................................................................................. Ayrýlýk Hasreti Kar Etti Cana
Ayrýlýk Hasreti Karetti Cana, Seher Yeli Sevdiðimden Bir Haber. Selamým Teblið Et Kutbi Cihana, Seher Yeli Sultanýmdan Bir Haber.
Bülbül Gibi Baðlanmýþým Kareler, Ayrýlýk Derdine Nedir Çareler, Merhem Kabul Etmez Dilde Yareler, Seher Yeli Sevdiðimden Bir Haber.
Sýtký’ Yam Kalmýþam Issýz Çöllerde, Böyle Dert Bulunmaz Gayri Kullarda. Dilim Ýntizarda, Gözüm Yollarda, Seher Yeli Sevdiðimden Bir Haber. ***************************** AÞIK SITKI ***************************** Sunuþ: Çok deðil, onbeþ-yirmi yýl öncesine kadar Yunus Emre, Pir Sultan Abdal, Kul Hikmet, Noksani, Talibi,Emrah... gibi þairler tek kiþi olarak biliniyor veya bunlara ait deyiþler tek kiþiye malediliyordu. Ýbrahim Arslanoðlu,1976 yýlýnda "Kul Himmet Üstadým" adlý eserini neþrettiði zaman ilk itiraz Cahit Öztelli’den gelmiþti (1 (. Yine tek kiþi olarak bilinen Pir Sultan Abdal’ýn tek kiþi olmadýðý, Anadolu’da Pir Sultan tapþýrmalý bir çok þairin varlýðý ortaya çýktý (2). Bu, Tarsuslu Sýtký için de geçerlidir... Rahmetli Vehbi Cem Aþkun, Sivas Þairleri adlý eserinde "Sýtký" tapþýrmalý ne kadar deyiþ varsa hepsini Sivaslý Sýtký’ya maletti (3). Yine yörelerinde araþtýrma yapanlar Sýtký tapþýrmalý bütün deyiþleri o yöredeki Sýtkýlara malettiler. Zileli Sýtký’nýn deyiþleri Tarsuslu Sýtký’ya, Kayserili Sýtký’nýn deyiþleri Hekimhanlý veya baþka bir Sýtký’ya karýþtý. Sýtkýlara ait deyiþlerde ayýklama yoluna gidilmediði için bu eserlerden faydalanan antoloji/siirleri/" title="Antoloji" style="color:#FFFF00">antolojiler de ayný yanlýþlýðý günümüze kadar devam ettirdiler (4).Bu gün Tarsuslu Sýtký ile ilgili araþtýrma ve çalýþmalar hayli ilerlemiþtir. Özellikle Sayýn Hayrettin Ivgin’le baþlayan çalýþma Ýbrahim Arslanoðlu, Muhsin Gül, M. Adil Özder ve diðer araþtýrmacýlarýn çalýþmalarý ile bir hayli yol almýþtýr.Tapþýrma :Saz ozanlarýnýn ya da öykücülerin takma ad, mahlas yerine kullandýklarý bir terim.
Cönk ve mecmualardaki Sýdký tapþýrmalý deyiþlerin hangi Sýtký’ya ait olduðu genellikle bilinemiyor. Her araþtýrýcý bu deyiþleri kendi yöresindeki Sýtký’lara mal edip hemen iþin içinden çýkýyorlar. Bu kargaþanýn nasýl ve nereden kaynaklandýðýný anlamak ve konuya biraz açýklýk getirmek için 19.yüzyýlýn son yarýsý ile 20. yüzyýlýn ilk yarýsýnda yaþamýþ olan Sýtký tapþýrmalý þairleri tanýmamýz gerekiyor (5) 1. Kayserili Sýdký (1820-1892): Pýnarbaþý ilçesinin Gergeme köyündendir. Asýl adý Memiþ olan þair, uzun yýllar imamlýk yaptýðý için halk arasýnda "Memiþ Hoca" diye tanýnýrdý (6). 2. Zileli Sýtký (1958- yaklaþýk 1914): Daha çocuk denecek bir yaþta iken Ýstanbul’a gitti.Bütün hayatýný orada geçirdi ve orada öldü. Zamanýn saz þairleri gibi hem aruz hem de heceyle yazdý. (7).3. Hekimhanlý Sýtký (1795- ?): Hekimhan’ýn tanýnmýþ ailelerinden Mehmet Þerif Aða’nýn oðludur. Aile lakaplarýna garipaðlar denir. Biraz öðrenim gördüðü ve Malatya’da memurluk yaptýðý söylenmektedir.Zaman zaman Sivas yöresinde de uðraþmýþtýr. 18504den sonra öldüðü sanýlmaktadýr (8). 4. Sivaslý Sýtký (1809-1865): Yaðcýzade Ömer Sýdký Efendi olarak da bilinir. Tarususlu Sýtký’nýn þiirleriyle en çok bu þairin deyiþleri birbirnine karýþmaktadýr.Sivaslý Sýtký Efendi daha çok bir devan þairidir.Halk þiiri tarzýnda yazmýþ olduðu koþmalarýn sayýsý pek azdýr.Rahmetli Vehbi Cem Aþkun, Sýtký tapþýrmalý er deyiþi Sivaslý Sýtký’ya maletmiþtir (9). ..................................................................................................