MENÃœLER

Anasayfa

Åžiirler

Yazılar

Forum

Nedir?

Kitap

Bi Cümle

Ä°letiÅŸim

“ karadut’um ” doğaç,
erdorum

“ karadut’um ” doğaç,



*Yalnýzlýk sanýsýyla *

kendine yetme becerisiyle övünse de insan
bana
senden baþka kulaðý açýk kimse olamadýðý
sanýndayým.

gelir gelmez
öyle bir yere oturdun ki
herkesi dinlemede
ve kendini dinletmedesin.

sence de ‘çokluk’
‘tekliðin’ perdesi mi dersin?

seni
bir günlükken “ilk” gördüðümde
bir araya gelmiþ
üç buçuk kiloluk et yumaðý gibiydin

kýpýrdadýðýn o ilk aný kimse bilmiyor

ama *doksan* yýlýnýn
tam da öðretmenler gününde

“ilk doktorun”
kalp atýþlarýný dinletti

“ilk” duyuþumdu bu seni.

Sonra iki günlükken
yýkanýþýný izledim;

her ne kadar
dokundurulup baktýrýlmasan da

kararlý sahiplenicilerinin ellerinde
her yanýndan sular akan
bir kurbaðaya benziyordun.

þimdilerde
hangi þekildesin bilmiyorum
ama
seni çok sevdiðimi sanýyorum

ve
yaþamaný istiyorum;

çünkü
kýramadýðým benliðim
senin en büyük sebebin.

bir þeylerin sürekli içime aktýðý
þu günlerde

artan kendim olmaktan
pek emin deðilim

bir çok þeyin
anlamsýz göründüðü
bir ‘an’ olur ya

iþte
tam ‘o’ nun ortasýndayým

yarýn ‘bugün’ nün içindeyse

þimdilerde
yarýnýma
yarýnýmýn nesnelliðine
bir belirsizlik noktasý
konulmakta

seni seviþim

‘kaným-caným’ olman
lafazanlýðýndan kaynaklanmýyor
bilesin.

sevdiðini
kim olursa olsun
tensel ve belge yakýnlýðýndan ötürü
sevmemelisin

tensel ve belge-sel yakýnlýk
zamanla iç içedir

görecedir

sevenle sevilen arasýndaki bað
göreceliði kaldýrýr

sen kiþilere deðil
bu ‘ara’ ya dikkat et

bu “araya ve oluþa”

nesnenin araç olmadýðý bir yerde
görecelik olmadýðý gibi
gören ile görülen ancak “bir” olur

(ama teklik ayrý)

bunu
taným sözcük ve i mgelere sýðdýrmaya çalýþýrsan
yanýlýrsýn

nesnelerin albenisi
bize iliþmediði sürecedir

görsel güzellik
sadece ustaca düzenlenmiþ
betimlemelerdir

boþlukta
“sadece ben” sloganlý kiþileri
dert-tasa ettiðimiz çok olur

bazen
“direk dibindeki adam”
duyarsýz çýkabilir

ocaðý için ateþ verdiðin kadýn
elini yakabilir

bazen
sessizce
kucaðýnda uyuduðunu sandýðýn çocuk
memeni ýsýrýp koparabilir

bazen
“hak” diyebileceðin ödül
“sýr” yüreðini balçýða çevirebilir.

umduðun aþk

en güzel
en ýlýk düþlerine
gizlice ustaca
saplanýlmaya çalýþýlabilir

uzaktakiler deðil
düþlerinin sýcaklýðýný
yüreðine mesken edindiðin
insan siluetleridir bunlar

oysa bilirsin
tenine deðer de
yüreðine sýcaklýðý gelmeyecek kadar
uzaktadýrlar

konuþtuðunu sanýrken susan insanlar
elbette
senin
susarak konuþan dilinden
anlamazlar

“lanet okuyan” kiþiyle
dost ol

“pis” ve “çirkin” denilenle de

“güzel”
onlardan arta kalandýr
bunu unutma

onlarla yakýnlaþmanda
çöpleri yýlmadan ayýkla

ama çöplük olma

yerinden söküp atabilir misin
baðýrsaklarýný

sana
kendi emellerine göre davranmayý
zorunluluk gibi sunanlara
inanma

öyle bir program yap ki
altýnda sadece
“sen”den bir imza olsun

insan imzaladýðý edimlerden
piþmanlýk duymaz

onlarca
“iyi” veya “kötü” olarak adlandýrýlan
hiç bir þeyden
piþmanlýk duyma

akýl ve duygularýnýn onadýðý her þey
senin için
uyulmasý gereken tek doðrudur

bunun için sonuna kadar savaþ

ve bu savaþýmýnda
sana ait sandýðýn
nesnel olan ne varsa
vermekten
veya gözden çýkarmaktan
çekinme

çünkü sen
yürüyeceðin yollarýn
çýkacaðýn
ineceðin merdivenlerin
tek sebebisin

sana
herhangi bir cinsiyetin kimliðini sunacaklardýr.

Sen
kendi cinselliðini
dahasý kendi seçeneðini
üzerine giydirilen kalýplarý kýrarak
bul ve yaþa

ne kadýn ol
ne erkek

ne de üçüncü cinsi ara

cinsellikte
“kendin “ ol

sýr gibi
her yerini kaplayan
ten perdeni arala
o’raya gir

bulduðunla “dost” ol
ama
bulduðunla

senin cinsiyetin de
cinselliðin de budur iþte

iki “ten’de can”
birbirlerine karþý
dayanýlmaz tutku duyuyorsa
uzak kalmalarýna sebep
ister bir “eþ”
ister “ana babalarý”
ister eli sopalý “umacýlar”
isterse baþka
bir sürü “þey” olsun

“bir” likteliðe konulan
her türlü engellemeye inat

onlar
bir bütünün iki parçasýdýrlar

ki onlar
silueti insan olanlarýn
“saymaca” larýna;
“gelen-ek ve gören-ek” leri ile

her gün,
her gün
yeniden üreyen
“yasalarý” na raðmen

“ten”de “insan”ý bulmanýn
verdiði onur ve hak gereðince
“bir” dirler

davranýþlarýný kimseye kýsýtlatma

bir gün
çaresiz kalýr da yenilirsen eðer
içindeki doðru bildiðinden
uzaklaþma

sana ve yapmak istediklerine
“yularý sýrmalý gem” vurmalarýna
izin verme

bu
yakýn-uzak
veya sonraki “aile” bireylerin
sahte ya da sevgi saný ile
birlikte yaþamak zorunda býrakýldýðýn
albenili veya salaþ döþenmiþ
dam-altý arkadaþýn

–eþin- bile olsa.

Bu –ben- dahi olsam

sen
sadece
doðruluðuna inandýklarýný yap

olur da bir gün
umarsýzca
bir kereliðine bile olsa
kime olursa olsun

kendinin sanýp

özgürlüðünü

dahasý
“can özünü” kaptýrýrsan

iþte o zaman
yaþadýðýn sürece
tekrar
o merdivenleri
zeminden baþlayýp týrmanýncaya kadar
borç ödersin

yine bu yolda
sana verilene
aklýnca biçtiðin bedeli
sakýn karþýndakinin ödemesine
izin verme

iþte bu
dayanýlmaz “ben”liktir

bu
düþük yapmaktýr

kötü ve çirkin adýnda
ne varsa kafanda
sil at

kötü ve çirkin yoksa
iyi ve güzel kavramlarý da
aldatamaz seni

insanlarý
nesneleri ve duygularý
ayrýþtýrma

zýtlýða düþme

sana çirkin gelen bir þey
bir çoðuna
güzel gelebilir

güzel dediklerin de
çirkin olarak adlandýrýlabilir

bu ikilik
sadece sanal bir betimdir

“kalbin ve baðýrsaklarýn”
demiþtim hani
hangisini söküp atabilirsin

sana katý ve duyarsýz yaklaþanlar olacaktýr

bu davranýþlara
anýnda veya sonradan da olsa
tavýr alýrsan
onlarla ayný olursun

çatýþmalarýnda
uzlaþmazlýklarýnda
ve özellikle
-saný da olsa-
sevgilerinde
araya sakýn hakem tayin etme

bu yanýlgýya bir kez düþersen

bir gün birilerine
senin de hakemlik yapman gerekebilir

o an
kim kime göre iyi
kim kime göre kötüdür

ayrýþtýrma makamý
önce karþýndakinde
ardýndan sende
can acýsý olur

böyle bir durumda
çözüm karþýndakinin kendisidir

buna dikkat et

çözümü kendinde olanýn çöplerini
býrak
kendisi ayýklasýn

kavga yok

“seni ýsýran köpeði okþa”
demiyorum

ama sakýn sen
“ýsýranlar” dan olma

“yaþayan” ve “yaþamayan”
diye adlandýrýlana yakýn ol

dinlediðinde
duy
baktýðýnda
gör

fakat sakýn
çöplük olma

yalan söyleyebilirsin

ancak kendi yalanlarýný kendin seç

yalanlarýný
“ben” egonu dik tutmak için
veya silah olarak deðil.
Ýnandýðýn deðerler için kullan

bu senin elinde

sana yalan söyleyenin yalanýný
sakýn açýk edip
yüzüne vurma

-Týrmandýðýn merdivenin
üst basamaklarýna ulaþtýðýnda-

çevrendekilerin
*sana basitmiþ gibi gelse de*
korku kaygý
zevk aþk
sevgi kin
inanç inançsýzlýk
zaaf hobi
ve alýþkanlýklarýna
“doðrusu budur”
bilge edasýyla yaklaþma

yaþlanmadan
ihtiyarladýðýný sananlarýn
dayandýklarý asayý
ellerinden alma

onlarýn deðerlerine
onlar adýna sahip çýk

ama “ben” zevkine kapýlýp
sana makam vermelerine izin verme

her deðer
taþýyanýnýn doðrusudur

bunu unutma

bu yolda el öpmekten çekinme

býrak
elini öptüklerin
öpülen elin
kendi elleri olduðunu zannetsinler

ancak sen
sakýn elini öptürme

bu
elini öpenin sana teslim olmasýdýr

bu makama dikkat et

taþýyamayacaðýn teslimiyet
seni kül eder

sevgilerinde duyarlý
aþklarýnda teslimiyetçi ol
mazeretçi
ve ayýklayýcý olma

“can” ‘ýn “kalk gidelim”
deyiþine
“nereye”
diye karþýlýk verirsen

ya da
“can” dediðin
sen “kalk gidelim” dediðinde
“nereye”
diye sorarsa

iþte o zaman
býrak her þeyi olduðu yere

ve hazýrlan
ilk basamaðýný adýmlamaya
yüreðindeki merdivenin

zýtlýklarý ve eðrileri gör

doðru denilenin
karþýndakine göre eðri olabileceðini

gerçek kavramýnýn da
gerip-çekme ile iliþkisini
göreceliðini
savunana göre deðiþebileceðini unutma

bir pislik böceðinin
yuvasýndaki yavrularýna
yuvarlayarak götürmeye çalýþtýðý
pisliðe de
o uðurda harcadýðý emeðe de
saygý duy

bu iþlev ve oluþumun
içinde ve tüm canlýlarda
sadece betimleme farkýyla ayný olduðunu

“iðrenç” sözcüðünün
‘zýt’ týyla eþdeðer olabileceðini
sakýn unutma

“iðrenç” ve “lanet olsun”
sözcüklerini
hiçbir nesne veya deðer için kullanma

Ýnsanlarý duygularý-düþünceleri
davranýþlarý ve görünüþleri nedeniyle
sakýn yargýlama

eleþtiri zevkinin
“ben” duygusunu beslediðini unutma

“öz-eleþtiri erdemli olmanýn bir göstergesidir.”

Safsatasýna inanýp
sakýn az önceki veya dünkü kendini
karþýndaki “ayrýþtýrýcý” lara
teslim etme

Çünkü “sen” i bu güne getiren
dünkü “sen” olsa da
bu gün artýk “sen”
dünkü “sen” deðilsin


eleþtiri ve özeleþtiri
ne biçimde veya kim için olursa olsun
benliði sözsel yargýlama zevkiyle
sarhoþ eder

Bundan daima uzak dur

düþünsel kavgalarýnda
teslimiyetçi deðil
uzlaþmacý ol

kýzabilirsin de

ama kýzgýnlýðýn
karþýndakinin söz veya davranýþlarýna olsun
þahsýna deðil

düþman adlýlar
arkadaþlarýn ve “saný dostlarýn”
ne tam iyidirler ne de tam kötü

iliþkilerinde sakýn kayýtçý olma

ufacýk bir kapý aralýðý
yürek geçecek kadar
unutma

ve hiçbir zaman küsme

küsen insan nefret eden insandýr


nefretin azý veya çoðu olmaz
uygun ortam bulduðunda
her an patlar
durduramazsýn

küskünlük ve nefret
insan ekini deðildir

unutma ki nefret,
sahibini yer bitirir önce

nesnellik ve öznellikte
alýnganlýðýn
küsmeyi
küsmenin de nefreti tetikleyeceðini
unutma

birikim
neye karþý
kime karþý

isimlerle uðraþma

-anne baba dayý amca kardeþ eþ arkadaþ-

isimlere takýlýrsan
ismin arkasýndakini göremezsin

isminde iddialý olanlar
isimleri gibi davranýrlar

kendini isimlere karþý koru

þayet ben
“baba”lýk adýma sýðýnýp

salt “baba” umacýlýðý ve ýsrarýyla
üzerinde baský kurarsam

bu
seni nesnel sahiplenme
hevesi içinde olduðum
anlamýna gelir

ki sanal benliðimle
öznel kimliðimi
birbirine karýþtýrma

sahiplenme dürtüsü
“insan” ve “mal”
deðerler dengesini alt üst eder

eve girmeden ahýra uðrayýp
“köyün merkebini” ziyaret eden
“halvet haneye” girmeden
ocaða koydurulan suya
sýrta vurulan sopaya
sýrta
sopanýn ardýndan döþenen
sýpaya
ardýndan yunup yýkanýp()
mal sahibi edasýyla dolaþan
“koskocaman koca” ya
ve ona takýlan
“erk” adýna
dikkat et

kendini kimseye sahiplendirme

birilerine sahip olma düþünden de
uzak dur

bu
çocuðun bile olsa

sahiplenmede öz-benliði örten
sevgi maskesidir

bu perdeyi kaldýrýrsan
taþýyamayacaðýn þeylerle karþýlaþýrsýn

senin baban olmam
birbirimizi sevmemizi gerektirir(!)

bu annen için de
kardeþin
eþin
veya arkadaþýn için de ayný

buna dikkat et
bu tür sevgiler
önyargýlý sevgilerdir

koþulludur

bir sevgide
isim perde ve þart varsa
zorunluluk vardýr

bir tür “el-mecbur” yönelme ve yönlendirme

sanaldýr;
görecedir
aldanma

yakýnlaþmalarýnda ve sevginde
“bir” liði yakala

önyargý ve kayýt
“bir”liði bozar

sevgilerinde
“paylaþým”ý çýkar aradan

sevgi paylaþýmýnda
sanýlanýn aksine
“iki” lik vardýr

bir sana bir bana

oysa sevgi

sadece
“bir” likte yaþanýr
yalýn ve duru

paniðe kapýlma

tekliðe uzanan yolda
”bir”i yakalamada
yetersiz kaldýðýný sanman
seni tamamlayanýn
seni göremeyeceði anlamýna gelmez

iç dünyanda veya yaþadýðýn evde
yanýndakilerle veya yalnýzken
kapýný ve pencerelerini kapatýp
pek ala
mutlu(!) olabilirsin

bu bencilliktir

“insan”dan
elini eteðini çekme

yaþam biraz da
“dangýl-dungul” olmalý
hep ekmek su
býktýrýr insaný

zýtlýklarý
oluþumu
bulaþmadan da yaþamalý insan
ki mutluluk(!)
“iç”le “dýþ”ýn
kaynaþmasý olabilsin

dýþarýdan korkarsak
içimizden emin deðiliz demektir

evinin kapýlarýný sonuna kadar aç
korkma

adý “kötü” olan
içeri girse de
akýl verip yargýlama

zenginliðinle doyur o’nu

sen
yeter ki içeriyi iyi döþe

“karadut” um doðaç

hazýrlýklý ol

yaþamýnýn bundan sonraki her evresinde
ulaþmak istediðin her þeyin
sana baþ kaldýrdýðýný
ve her þeyin
yenmek zorunda olduðun
cilveli
oynak
ve çok yüzlü
bir iradesi olduðunu
göreceksin

bana gelince
“sýkýlýyorum” demiþtim
hem de fazlasýyla

sýkýntý denilen
bir “çok”luk herhalde

ya da
“bütüne karýlma” aþký

bu “ten” de
her ”dem”
kayýtsýz pay verilmeli
ya da
alýnmalý



þu an
yedi günlük halinle
hangi þekildesin bilmiyorum.

Pay(!) ýma düþen kadarýnla da olsa

yaðmur olup

yaðmaný
evine gelmeni bekliyorum



erdorumacaroðlu


Sosyal Medyada Paylaşın:



(c) Bu şiirin her türlü telif hakkı şairin kendisine ve/veya temsilcilerine aittir.