ah… ümmü seleme
ümmetin annesi
oradaki dostlarý mý andýn ki birden
gözbebeðin kanlandý
gözyaþýn aktý kýrmýzý kýrmýzý
yoksa bir yel mi esti
yoksa daðýn üstünde, kapkaranlýk gecede
þimþek mi çaktý
gözlerine ne oldu ki
coþan ýrmak olmuþ
ya kalbine ne dersin
yetiþ huzur dedikçe artar acýsý gamý
aþk gizli kalýr mý kimseden
gönül yanýp dururken
gözden akarken çeþme gibi gözyaþý
hasret olmasaydý
döker miydin gözyaþýný böyle taze taze
ah… ümmü seleme
ümmetin annesi
gözün uykudan kaçar mýydý
andýðýnda cananýný
baþkasý inkar etse ne çýkar
gerçek þahitler var
yaþa batýk gözler
sararmýþ yüz
zayýf ten ve göz çukurlarý
bir evlada hasretten deðil de
nedendi peki
yanaðýnda kýrmýzý gül izi
dicle fýrat yataðý gibi
hayali gelip birden uyandýrýr
özlemin gelir gamlarla
ahýn sebebini bir bilsen
gönül yanýk
gizlenir gibi deðil ki bu sýr
bir derde bin dert katan sýr
ah… ümmü seleme
ümmetin annesi
nasýl inkar edilebilir oysa
aðaran saçýn beyazlýðý
hasrete batýk yürek öðüt mü dinler
kendi karanlýðýna gömülmüþ ak saç
nasýl ýþýtýr karanlýðý
tahassür sessiz,
ihtiþamsýz apak çýkagelir
karþýlayan bile olmaz
bilseydin ki
siyaha boyadýðýn gecelerin ardýna
saklardýn kendini
saklardýn tüm sýrrýný
ah… ümmü seleme
ümmetin annesi
ekinler kurudu,
uzak hatýralarýnýn kucaðýna sancýlarý sýzdý
kaderin keder olup titrek hayaller üzerine düþtü
baharlarýn tutuþtuðu vakitte
söz kesildi, dil baðlandý
þimdi ölgün matemler hüzzam çalýyor
ah… ümmü seleme
ümmetin annesi
þimdi sürmeden gözler, aðýzdan sözler çalýnmakta
çok bilmiþ þairlerin dizeleri mil çekiyor gözlere
bir ayaðý seksek oynayan çocuklarýn
diðer ayaðýndan kan sýzýyor topraða
kapý önlerinde dizi dizi avcýlar bekliyor
güvercinleri vurmak için
biçim biçim lodoslar aðlýyor sahillerde
solgun renkler düþüyor bir bir yere
ah… ümmü seleme
ümmetin annesi
evvel baharlara sarý yapraklar dökülüyor
kaybedilen renkleri aramak bulmak kalýyor artýk
yedi kat yerin altýnda da olsa
yitirilenleri aramak
yetimhanenin avlusunda bir kara çelenk
taziyeler mihrapta kabul ediliyor
aðla ki
iki gözün iki çeþme
bugün sevgiyi uðurladýk
haberin var mý
*
ümmü seleme (r.anha)’nin asýl adý
hind bt. ebi ümeyye’dir
ümmü seleme (r.anha) künyesini ise
seleme adýndaki ilk çocuðundan dolayý almýþtýr
babasýnýn ismi huzeyfe olup
kureyþ’in mahzumoðullarý boyuna mensuptur
annesi ise ‘atike bt amir el-kenani’dir
ümmü seleme (r.anha)’nin soyu yedi kuþak sonra
hz. peygamber’in soyu ile birleþir
mahzumoðullarý’nýn mekke yönetimindeki etkisi sebebiyle
ümmü seleme (r.anha)’nin zengin, asil, itibarlý
mevki sahibi ve kültürlü bir ailede yetiþti
arap toplumunda insanlar
kendi sosyal seviyelerine denk biriyle
evlilik yapardý
ümmü seleme (r.anha),
ayný kabileden abdullah b. abdilesed (ra) ile
ilk evliliðini yapmýþ
bu evlilikten seleme, ömer, dürre , zeynep isimli
çocuklar dünyaya gelmiþti
hem ümmü seleme (r.anha) hem de kocasý
ilk müslümanlar arasýnda yer almýþlardý
hz. peygamber (sav) açýktan davete baþladýktan sonra
mekkeli müþrikler müslümanlardan
fakir, kimsesiz, güçsüz, himayesiz ve köle olanlara
þiddet, baský ve iþkence uygulamaya baþladýlar
mekkeliler, kendi kabilelerinden
müslüman olanlara karþý da
zulüm ve iþkenceden geri durmuyorlardý
hz. peygamber (sav),
þiddet ve zulümle karþýlaþan ashabýnýn
habeþistan’a hicret etmelerine izin verince
bilhassa dayanýlmaz baskýya maruz kalanlar
mekke’den göç etmeye baþladýlar
bi’set’in 5.senesinde
habeþistan’a ilk hicret eden
11 erkek, 4 kadýn arasýnda
mahzumoðullarýndan ümmü seleme (r.anha) ile eþi
ebu seleme (ra) de bulunuyordu
habeþistan’a hicret eden müslümanlara
mekkelilerin müslüman olduðu haberi ulaþýnca
tekrar mekke’ye döndüler
mekke’nin yakýnýna gelip
kabilelerinin islam’a girdikleri duyumumun
gerçek olmadýðýný öðrenince
kimi gizlice, kimisi de bir korunma altýnda
mekke’ye girdi
ebu seleme (ra) ve ümmü seleme (r.anha)
hz. peygamber’in amcasý ebu talib’in himayesinde
mekke’ye dahil olma imkaný buldular
bi’set’in 7. yýlýnýn muharrem ayýnda
mekkeli müþrikler, müslümanlara
boykot uygulamaya baþladýklarýnda
müslümanlardan 83 erkek,
18 kadýndan oluþan bir grup
ikinci kez habeþistan’a hicrete karar verdiler
habeþistan’a ikinci defa göç eden
grubun içinde de ümmü aeleme (r.anha)
kocasý ebu seleme (ra) vardý
ümmü seleme (r.anha) ve eþi
boykot kalktýktan sonra mekke’ye geri geldiler
ebu seleme (r.anha) ikinci akabe biatý’ndan
bir yýl kadar önce medine’ye hicret için
Allah elçisinden izin aldý
bu arzusunu gerçekleþtirmek gayesiyle
gerekli hazýrlýklara baþladý
eþi ümmü seleme (r.anha) ve çocuklarý için
bir deve hazýrladý
yol hazýrlýklarýný tamamladýktan sonra
oðullarý seleme anasýnýn kucaðýnda olarak yola çýktýlar
fakat ümmü seleme (r.anha)’nin kabilesi
akrabalarýndan bazý kimseler yolu keserek
onlarýn medine’ye hicret etmelerine mani oldular
ebu seleme (ra)’nin gidebileceðini
fakat çocukla annesinin býrakýlmayacaðýný söylediler
uzun münakaþa ve mücadeleden sonra kabilesi
ümmü seleme (ra)’yi kocasýndan ayýrdýlar
çocuðu da kendi yanlarýna aldýlar
ümmü seleme (r.anha) anlatýr
kocam ebu seleme, medine’ye gitti
beni kocamdan ve oðlumdan ayýrdýlar
bir yýla yakýn bir süre her sabah
safa tepesi’nde ebtah denilen yere çýkýp
kabe’ye doðru dönerek akrabamý lanetliyordum
orada akþama yakýn bir zamana kadar oturur
hem onlarý lanetler
hem de gözyaþý dökerdim
bir gün, ailem olan muðireoðullarýndan biri
yanýma geldi
halimi görünce bana acýdý
gidip muðireoðullarýna
þu zavallý kadýný kocasýndan ve oðlundan ayýrdýnýz
niçin onu hala serbest býrakmýyorsunuz dedi
bunun üzerine muðireoðullarý bana
istiyorsan kocanýn yanýna git dediler
abdulesedoðullarý yanýnda bulunan
oðlum seleme’yi de bana geri verdiler
ümmü seleme (r.anha),
medine’ye gelip yerleþtikten sonra
kocasý ile mutlu bir hayat yaþadý
burada çocuklarýnýn terbiyesi ile meþgul olmaya
onlarý yetiþtirmeye devam etti
ümmü seleme (r.anha)’nin kocasý ebu seleme (ra)
hz. peygamber ile bedir ve uhud savaþlarýna katýldý
uhud savaþýnda müþriklerden birinin attýðý bir okla
kolundan yaralandý
bir ay tedavi gördükten sonra
yaranýn üzeri kapanýp iyileþtiði zannedildi
beni esed kabilesinden hüveylidoðullarýnýn
medine’ye hücum etmek üzere olduklarý haberi yayýldý
hz. peygamber, ebu seleme (ra)’yi çaðýrarak
muhacir ve ensar’dan meydana gelen
150 kiþilik bir kuvvete komutan tayin edip gönderdi
ebu seleme (ra), hz. peygamber (sav)’in kendisine
emrettiði þekilde harekete geçti
onun komutasýndaki birlik feyd bölgesindeki
katan suyuna kadar vardý
büyük bir çarpýþma olmamakla beraber seriye
büyük bir ganimetle muzaffer bir þekilde
medine’ye döndü
bu harekat esnasýnda
ebu seleme (ra)’nin iyileþmiþ gibi görünen yarasý
tekrar açýlmaya baþladý
büyük bir kan kaybýna uðradý
ölmek üzere iken
rasulullah (sav) kendisini ziyaret etmiþ
ona hayýr duada bulunmuþtu
bu esnada da o, ruhunu teslim etti
hicret’in dördüncü yýlýnda vefat eden
bu sahabenin ölümüne çok üzüldü
cenaze namazýný bizzat kendisi kýldýrdý
bu geliþmelerin ardýndan,
hz. peygamber (sav) elçi göndermek suretiyle
kendisiyle evlenmek istediðini bildirdi
ümmü seleme (r.anha) gelen þahsa
kendisinin yaþlý
üstelik çok kýskanç bir kadýn olduðunu
çocuklu ve nikahýna þahitlik edecek ailesinden
kimse olmadýðý gerekçesiyle
hz. peygamber (sav)’in teklifine yanaþmadý
bunun üzerine Allah rasulü (sav)
yaþlý olduðunu söylüyorsun
ben senden daha yaþlýyým
kýskançlýktan bahsediyorsun
Allah’a dua ederim, umulur ki
Allah onu senden giderir
çoluk çocuðunun bakýmý ise
Allah ve rasulüne aittir
burada bulunan ve bulunmayan dostlarýnýn
bu evliliðe karþý çýkacaklarýný da zannetmiyorum dedi
bunun üzerine ümmü seleme (r.anha)
hicret’in dördüncü yýlýnýn þevval ayýnda
hz. peygamber (sav)’le nikahlandý
ümmü seleme (r.anha)
hz. peygamber (sav) ile yaklaþýk
7 yýl kadar evli kalmýþ,
ondan çocuk sahibi olmamýþtý
hz. peygamber bir sefere çýkacaðý zaman
adeti üzerine hanýmlarýndan iki veya üç tanesini
yanýna alýrdý
mekke temsilcileriyle
hudeybiye barýþ antlaþmasý imzalandý
hudeybiye antlaþmasý’nýn maddelerinin bir kýsmý
müslümanlarýn aleyhine görünüyordu
bu þartlar karþýsýnda neredeyse bütün ashap
hayal kýrýklýðý içindeydi
hz. peygamber, yanýndakilere
kalkýn týraþ olun, kurbanlarýnýzý kesin
talimatýný verdi
ancak ashabdan hiçbiri bu emre icabet etmedi
onlarýn üç defa tekrar edilmesine raðmen
emre kayýtsýz kalmalarý
hz. peygamber’i son derece üzmüþtü
bu tavra çok þaþýrdý, çaresiz bir þekilde
hanýmý ümmü seleme (r.anha)’nin çadýrýna girdi
ümmü seleme (r.anha) onun bu tavrýndan
yüzündeki ifadeden
olaðanüstü bir þeyler olduðunu fark ederek
meseleyi sordu
hz. peygamber hadiseyi kendisine aktardý
bunun üzerine ümmü seleme (r.anha)
ey Allah’ýn elçisi
emretmek yerine yapmanýz
bu sýkýntýdan daha iyidir
siz çýkýn, onlarla konuþmadan iþinizi yapýn
saçýnýzý týraþ edin ve kurbanýnýzý kesin
onlar size uyacaklardýr
tavsiyesinde bulundu
hz. peygamber bunun üzerine kalktý
çadýrdan dýþarý çýktý
medine’den getirmiþ olduðu kurbanlarý kesti
bunu gören sahabeler
onun bulunduðu tarafa doðru yönelerek
kurbanlarýný kesmeye baþladýlar
bu þekilde ümmü seleme (r.anha)
týpký ilk vahiy geldiðinde sýkýntý içerisinde gelen
hz. peygamber’e sahip çýkýp sakinleþtiren
teselli eden hatice bt. huveylid (r.anha) gibi
onu rahatlatmýþ
büyük bir sýkýntýdan kurtulmasýna vesile olmuþtur
ümmü seleme (r.anha)
rasul-i ekrem (sav)’in vefatýndan sonra
hiçbir idari ve siyasi faaliyete karýþmayýp
toplum içindeki saygýn ve üstün konumunu
hayatýnýn sonuna kadar muhafaza etmiþtir
üstelik toplumda huzurun bozulduðu
kargaþanýn hakim olduðu
osman b. affan (ra)’ýn hilafetinin ikinci döneminde
halifeye nasihatte bulunmuþtur
onun þehit edilmesi
akabinde katillerinin cezalandýrýlmasý için
halife ali b. ebi talib (ra)’e karþý
harekete geçen aiþe (r.anha)’yi
bu davranýþýndan vazgeçirmeye çalýþmýþtýr
halifeliði üstlenmesinden sonra camilerde
ali b. ebi talib (ra)’e dil uzatýldýðý haberini alýnca
sorumlu kabul ettiði muaviye’ye
yaptýðýnýn yanlýþ olduðu konusunda
ikazda bulunmuþtur
ümmü seleme (r.anha) 84 yaþýnda iken
medine’de vefat etti
baki mezarlýðýna defnedildi
o, hz. peygamber’in en son vefat eden hanýmýdýr
ümmü seleme, kendisine
yolcu azýðý denecek kadar cömert
her ayýn ilk haftasýnda üç gün oruç tutacak kadar
kulluktan haz duyan bir kuldu
378 hadisle, hadis rivayetinde
hz. ayþe’den sonra
ilk sýrayý alacak kadar zekiydi
cebrail (a.s.)’i ashab’tan dýhye þeklinde görecek
hz. peygamber’in bir ceylanla konuþmasýna
þahit olacak kadar ferasetli
hz. hüseyin’in kerbela’da þehit düþüþü
rüyasýnda efendimiz tarafýndan kendisine
bildirilecek kadar kalp gözü açýktý
islami dönemde de ümmü seleme (r.anha)
fakih kabul edilen
fetva veren kadýnlardan birisiydi
onun hz. peygamber (sav)’e
sorduðu sorular neticesinde
al-i imrân 195, nisa 32, ahzab 35 ayetlerinin
nazil olduðu rivayet edilir
kendisinden 157 kiþi
hadis rivayet etmiþ olup
bunlardan 126’sý erkek 31’i kadýn ravidir
bu hadisler daha ziyade
ibadet, edep ve ahkamla ilgiliydi
aþýktý efendimize
onun sözlerine aþýktý
ondan bir hadis duymak
ondan bir hadis aktarmak
hayatýn bütün meþgalelerinden önemliydi
redfer