MENÃœLER

Anasayfa

Åžiirler

Yazılar

Forum

Nedir?

Kitap

Bi Cümle

Ä°letiÅŸim

paslı ve soğuk
redfer

paslı ve soğuk





yalandýr beyaz gecelerde ruhlarý kamaþtýran sihirli kadehler
yalandýr bahar ufuklarýna tutunmuþ pastoral renkler
hiçliðin gölgesini giydiren eþkýya hikayeleri yalandýr hep
yollarýný kaybeden çolpanlarýn
geceleri arayan sayeleri de yalan

dört yaný kirle sarýlanlar
aldanýþlara ayaðý karýlanlar
imtihan ki yalnýzca bir derlemedir þundan bundan
kanlý bir drama dönmüþ nice zamanýn sahnelerinde
hep ayný oyun
bize uzak olaný bize getiren de
bize yakýn olaný uzaða götüren de hep ayný

kara bulutlarýnda þehrayinleri gülümser asýrlýk rüyalarýn
içimizden kaç bin yýldýz birden kayar
hekimler hekiminin kapýsýnda
derman dilenen biçare hastalarýn kalbine akan zehir
kuþlarý kanatsýz uçuþturduðu yalandýr onun
aruzi iplere sarýlýp heyala tutuþturduðu yalan

sebillerden kýzýl alevler akýtýp
bal þerbeti diye sunan
çorak topraklarý sürme diye gözpýnarlarýmýza süren
siper sipere, süngü süngüye, göðüs göðüse
esrik bakýþlý zambaklarýmýzý kanatýr týrnak týrnak
yýldýzlardan süzülen yanýlgýlarla
düþürür lekeyi yüzüne ayýn ýrmak ýrmak

yalandýr atlarýn buðulu yelelerinde
aþký eriten sevgililer de
yalandýr bir çekirge kanadýyla
karýnca vadilerine salýnan sevgiler de
yüreðinde dilsiz acýlarý dalgalarca büyüten yiðitlerin
deryaya düþürdükleri gümüþ aynadýr
paslý ve soðuk

deruni özlemleri dað gibi adamlarýn
uçurumlarýn kuytularýnda güneþe tutunmaya
kýskandýran duygularýný paymal eder gizli ve açýk
ülfetin sýrrýný fýsýldar gibi
serper yollarýna arzularý püfür püfür
yaðmurlarýný bir sanemin gözlerinde biriktirir küfür küfür

yasak gülümseyiþlerin potasýnda külçe külçedir þimdi
haddeden geçip yal-u bal kývamýnda sokaklara taþýyor
ezberlenmiþ günleri yaþatmakta o bize hiç ürpertisiz
pervasýz yalanlar misali evlerimize akmakta
müzmin tebessümlerin aðýrlýðý altýnda
iki büklüm sürünmede hayat

ve dün, ve bugün kalbine ahlar biriktiren güzellerimiz
koleksiyoncu cellatlarýna uzatmada
incecik boyunlarýný birer birer
içimizin nurdan köprülerini yýkanlar
artýk günah yaðdýrmadalar üstümüze tellal tellal

ve sefil düþüncelerin evinsiz nasipleriyle dolu çýkýnlar
bir zamanlar bacalarýndan haya tüten evlerde
sofralar kuruyor kara bir mevsim
bir çýðlýk
ve dönüyor dünya
bir çýkmaz sokakta yolumuzu kesenler
seni öldüreceðim diyor dikilip karþýmýza

bir saman çöpü dahi olsa mýzraðýmýz
karþýsýnda bu devin, savunmak gerek emaneti
hani elestte aldýðýmýz
rengini damarlarýmýzdan alan çiçeðin aþkýna
balýný edeple toplayan peteðin aþkýna

dikkat…
yolda kalmýþlar gibi olma
öfkeli mýsralar doldurmadan manzumeleri
çýngýraklý yýlanlar
henüz nisan damlasýný yutmadan
titre ve aslýna dön

nasuh ahitlerden sonraki huzurda
mutmain olur ruhlar
topraðýn baðrýna düþen cemreler gibi
aleme desen verenler gibi
sen ve ben, ve biz, hepimiz
bugün hangi gün
yýllardan kaçtayýz

*

içki, hicretin dördüncü yýlýnda,
beni nadir yahudilerinin yurtlarýnda sürgün edip
çýkarýldýklarý sýrada haram kýlýnýp yasaklandý
resul-i ekrem medine’ye teþrif ettikleri zaman
müslümanlar arasýnda da içki içiliyor
kumar oynanýyordu.

içki alýþkanlýðý günümüzde olduðu gibi
islam’ýn geldiði dönemde de
yaygýn bir durumdaydý
rasulüllah þarap ile iç içe bir toplumda
teblið görevine baþladý

medine döneminde gelen içki yasaðý
kýsa zamanda hedefine ulaþtý.
bu baþarýda içki ile ilgili hükümlerin
insan fýtratýna uygun olarak
gittikçe artan bir dozda
zamana yayýcý bir seyir takip etmesinin
tedricilik ilkesinin büyük etkisi oldu

konu ile ilgili ayetlerin ilkinde
içki konusuna tariz yollu iþaret edildi.
daha sonra içki sebebi ile iþlenen günahýn,
elde edilen yarardan daha büyük olduðu tespiti yapýldý
bir süre sonra da
sarhoþ iken namaz kýlmama þeklindeki
ilk sýnýrlý yasaklama gerçekleþti

bu aþamalardan her birinde
sahabilerin bir kýsmý içki içmeyi býrakmýþtý
nihayet maide ayetleri ile
içki kesin olarak yasaklandý

yasaklanma haberi duyulur duyulmaz
þarap fýçýlarý,
tulumlar boþaltýldý
medine sokaklarýnda þarap derecikleri oluþtu.
tarih 10/632 yýlýný gösteriyordu

kur’an’ýn getirdiði hükümlerin muhataplarýný
nebevi terbiyeden geçmiþ kiþilikli ve bilinç yüklü
‘bizi doðru yola ilet Allah’ým’
ruh hali içindeki teslimiyet duygularý
yüksek bir mümin kitlesi oluþturuyordu.

onlar hiçbir dünyevi ve maddi sebeple deðil,
Allah haram kýldýðý için içkiden vaz geçmiþlerdi
içkiyi yasaklayan kesin hüküm geldiðinde
hz. ömer …inteheyna, inteheyna
vaz geçtik ya Rabbi, vaz geçtik
diyerek teslimiyet göstermiþti.

yasak haberi çevreye yayýlýnca
herkes elindeki þarap küplerini boþalttý
sokaklarda þarap derecikleri oluþtu
yasak sebebi ile en küçük bir tereddüt
bir memnuniyetsizlik baþ göstermemiþti

hz. muhammed (s.a.s.)
kur`an vasýtasýyla içkiyi yasaklamýþ
asýrlarca büyük insan kitlelerini
içkinin zararlarýndan korumuþtur

fýtrat aykýrý olan her þey
fýtrat dini olan islam’a da aykýrýdýr.
sarhoþluk veren, baðýmlýlýk yapan her türlü içki
maddelerin haram oluþunun temelinde
bu hakikat yer alýr

ben lanetçi olarak gönderilmedim buyuran rasulüllah’ýn
þarap konusunda
Allah þaraba, onu içene, servis edene,
satana, alana, yapana, yaptýrana, taþýyana
ve taþýtana lanet etsin.
þeklindeki hadisine bu noktadan bakmak gerekiyor.
hadisin içki ve içkili ortamlarý
birer karantina alaný olarak ilan etmiþ olduðu
gözden kaçmýyor

sonuçta hayat derinliðini, yüceliðini kaybediyor
bir fazilet mücadelesi olmaktan çýkýyor
þeytani duygularý tatmin etme yarýþýna dönüþüyor
böylece insan, fasit bir daire içinde
dönüp durmaktan yorulup bitkin düþüyor

hz. peygamberin söylediði
içki bütün kötülüklerin anasýdýr sözlerini
maide suresinin 91. ayetinde içkinin,
insanlar arasýnda kin ve düþmanlýðý artýrdýðý,
Allah’ý anmaktan ve namazdan onlarý alýkoyduðu beyanlarýnýn
ne tür hikmetler içerdiði
daha iyi kavramakta

insan, aklýný kaybettiði takdirde
saygýnlýðýný da kaybeder
oysa islam, insanýn hafife alýnmasý
onuruyla oynanmasýna müsaade etmez.
içkinin yasaklanmasýnýn hikmetlerinden biride budur

dini hayatýn gerektiði þekilde devam edebilmesi,
insanýn saðlýklý olmasýna baðlýdýr
aksi takdirde ibadetler
toplumsal sorumluluklarýn yerine getirilmesinde
ciddi aksamalar olacaktýr

bir müslüman’ýn içki müptelasý olmasý
bu kimsenin kulluk duygusu ciddi bir yara almaktadýr
namaz, hac vb. diðer ibadetleri de
ihmal eder bir hale gelmektedir.
yasaðýn ihlal edilmesi,
çeþitli yönleriyle dini hayatý sekteye uðratmaktadýr

içki baðýmlýsý olan kimseler,
akýl ve irade dengesini yitirdiklerinden,
haramlara karþý direnme gücünü de kaybetmekte,
kolaylýkla kötü alýþkanlýklara kapýlabilmektedirler

bir ilahi yasaðýn çiðnenmesi
yasaðýn ihlal edilmesi
dini hayatýn þirazeden çýkmasýna
çorap söküðü gibi birçok haramýn iþlenmesine
sebep olmaktadýr

içki baðýmlýlýðý, ailede huzuru yok eder
içki ve benzeri alýþkanlýklarýn yaygýn olduðu ailelerde,
þiddet daha fazla olmaktadýr.
aile fertleri açýsýndan hayat,
çekilmez bir hal almakta,
adeta bir ýstýrap yumaðýna dönüþmektedir
eþlerin ve çocuklarýn psikolojik yapýlarý altüst olmakta,
gelecekleri karartýlmaktadýr.
þefkat ocaðý olmasý gereken aile
madde baðýmlýlýðý sebebiyle
bir zulmet ocaðýna dönüþmektedir

islam,
hayata tutunmanýn,
sonsuz lütuflara ermek için
bu hayatta canla baþla çalýþmanýn yollarýný gösterir
her þeyden önce
insaný Rabbini tanýmaya
O’na baðlanmaya çaðýrýr
bu insana verilebilecek eþsiz bir müjdedir

bütün güzelliklerin kapýsý
Allah’a inanmak ve baðlanmakla açýlýr
bütün ümitler,
sonsuz rahmet ve merhamet sahibi
Yüce Allah’a gönülden teslim olmakla baþlar

cahiliye araplarý içkiye son derece düþkündüler.
günün belli saatlerini içki vakti olarak belirlemiþlerdi
içki ticareti yapar, bundan çok kazanç elde ederlerdi
köklü alýþkanlýklarýn birdenbire terk edilmesi kolay deðildi
içkinin yasaklanmasý tek ve kesin bir emirle deðil,
zamana yayýlarak gerçekleþtirilmiþti

ayette yer alan hükümlerden biri de kumar yasaðýdýr
þans faktörünün hakim olduðu kumar,
insanýn üretmeden kolay yoldan gelir saðlamak için
baþvurduðu yöntemlerden biridir
kumar oynamak kadar
kumar oynanacak ortamlarý hazýrlamak da
haramdýr, günahtýr

cahiliye araplarý
kabe etrafýna diktikleri taþlar üzerinde
putlar adýna kurban keserlerdi
ayette geçen dikili taþlar ile bunlar kast ediliyor
putlara saygý ve tapýnma baðlamýnda
þirkin yasaklanmasý söz konusudur

ayetteki fal oklarý
cahiliye araplarýnýn bir uygulamasýna atýf yapmaktadýr
onlar, yapmak istedikleri bir iþin sonunun
hayýrlý olup olmayacaðýný
sözde anlamak için
bu tür fal oklarýna baþvururlardý.
bu uygulama tevhit inancýna aykýrýdýr

ayette dile getirilen bu yasaklarýn
þeytan iþi birer pislik olarak sunulmasý
onlardan uzak durulmasýnýn emredilmesi oldukça anlamlýdýr
içki, kumar, þirk ve falcýlýðýn yasaklandýðýný belirtmek için
haram kýlýndý yerine,
onlardan uzak durun ifadesinin kullanýlmasý

kur’an’ýn baþvurduðu bir yasaklama yöntemidir
böylece, deðil bu iþleri iþlemek,
onlara yaklaþmak bile tehlikelidir
uyarýsý da yapýlmýþ oluyor
bu tehlikenin hangi boyutlarda olduðu
bir sonraki ayette açýkça ortaya konmaktadýr

‘þeytan, içki ve kumarla,
ancak aranýza bir düþmanlýk ve kin sokmak
sizi Allah’ý anmaktan ve namazdan alýkoymak ister
artýk vazgeçiyor musunuz’

redfer

Sosyal Medyada Paylaşın:



(c) Bu şiirin her türlü telif hakkı şairin kendisine ve/veya temsilcilerine aittir.