Divan þiirine Türkler tarafýndan kazandýrýlan ve uygulamaya konulan nazým biçimlerinden biridir. Murabba’dan doðmuþ bir nazým biçimidir. Þarký, Türk Halk Þiirin de “türkü” ne ise Divan þiirindeki þarký da odur. Türküler saz eþliðinde özel bir ezgiyle söylenirken Þarkýlar da, farklý enstrumanlar kullanýlýp, bestelenip yorumlanýr. Þarkýlar dörtlükler halinde yazýlýr (týpký türkü gibi). Dörtlüklerde tekrarlanan dizelere “nakarat” adý verilir. Kafiye örgüsü : “aaaa bbba ccca…” ya da “abab cccb çççb…” þeklindedir. Þarkýlarda konu olarak aþk, sevgi,bade, þarap, her türlü güzellik iþlenmiþtir. Lale devrinde çok yaygýnlaþmýþtýr. Divan þiirinde en güzel þarkýlarý Nedim yazmýþtýr. Nedim’den sonra þarký yazan þairlerimiz Enderunlu Fazýl ve Enderunlu Vasýf’týr. Cumhuriyet döneminde ise þarkýlarýyla tanýnan þairimiz Yahya Kemal Beyatlý’dýr.
ÞARKI
Dün kahkahalar yükseliyorken evinizden, Bendim geçen, ey sevgili, sandalla denizden! Gönlümle, uzaklarda bütün bir gece sizden Bendim geçen, ey sevgili, sandalla denizden!
Dün bezminizin bir ezelî neþ’esi vardý, Saz sesleri tâ fecre kadar Körfez’i sardý; Vaktâki sular þarkýlar inlerken aðardý, Bendim geçen, ey sevgili, sandalla denizden!
Yahya Kemal Beyatlý
ÞARKI
Bir safâ bahþedelim gel þu dil-i nâþâda Gidelim serv-i revâným yürü Sa’dâbâd’a Ýþte üç çifte kayýk iskelede âmâde Gidelim serv-i revâným yürü Sa’dâbâd’a
Bir sen ü bir ben ü bir mutrib-i Pâkize-edâ Ýznin olursa eðer bir de Nedîm-i þeydâ Gayri yârâný bugünlük edip ey þûh fedâ Gidelim serv-i revâným yürü Sa’dâbâd’a
Nedim
ÞARKI
Aþkýnla, canan oldun, yosunlaþmýþ, bu gönle Bir leyl-i, sabadýr yar, bu durmadan, esen yel Ah bil se, nasýl sevdim, maþuk derler, eh anla Bir leyl-i, sabadýr yar, bu durmadan, esen yel
Görsün ki, bakýþlardan, murat alsýn, övünsün Gönlüm se, biat etsin, sevip sarsýn, avunsun Vurgun sa, hayal edip, yaþar iken, sevinsin Bir leyl-i, sabadýr yar, bu durmadan, esen yel
Sadýk DAÐDEVÝREN
BU ÞÝÝR : Aþaðýdaki ARUZ kalýbý ile yazýlmýþtýr
( _ _ . ), ( . _ _ _ ), ( . _ _ _ ), ( . _ _ )
Mef’ûlü / mefâ’îlü / mefâ’îlü / fe’ûlün
Sosyal Medyada Paylaşın:
ASIKLUZUMSUZ Åžiirleri
(c) Bu şiirin her türlü telif hakkı şairin kendisine ve/veya temsilcilerine aittir.