E)-DEVRÝYE
Devriyyeler iþledikleri konulara göre ikiye ayrýlýrlar: Bunlardan kavs-i nüzûl’ü anlatanlara "Arþiyye", kavs-i urûc’u anlatanlara ise "Ferþiyye" denir. Arþiyyelerde mutlak varlýktan ayrýlýp dünyaya (âlem-i süflî) gelinceye kadar geçen macera, Ferþiyyelerde ise, dünyadan tekrar yüce âleme doðru yapýlan seyahat anlatýlýr.
Devriyeler; koþma, destan, nefes, ilahi biçiminde yazýlabilir. Türk þairleri içinde en güzel devriyyeler; Þîrî, Niyazî-i Mýsrî, Sun’ullah Gaybî, Abdülahad Nûrî ve Üsküdarlý Haþim Baba gibi yaþadýðýmýz çaðýn Bektaþîlerinin teþkil ettiði bir grup þair tarafýndan yazýlmýþtýr.
E)-DEVRÝYE
1- (Ferþiyye)
Örnek-1
ÞATHÝYE
Ben derviþim diyene,
Bir ün edesim gelir
Seðirdüben sesine,
Varýp yetesim gelir
Sýrat kýldan incedir,
Kýlýçtan keskincedir
Varýp anýn üstüne,
Evler yapasým gelir
Altýnda gayya vardýr,
Ýçi nar ile pürdür
Varuben ol gölgede,
Biraz yatasým gelir
Oda gölgedir deyu,
Ta’n eylemen hocalar
Hatýrýnýz hoþ olsun,
Biraz yanasým gelir
Ben günahýmca yanam,
Rahmet suyunda yunam
Ýki kanat takýnam,
Biraz uçasým gelir
Derviþ yunus bu sözü,
Eðri büðrü söyleme
Seni sigaya çeken
Bir molla kasým gelir
( Yunus Emre )
HAKKI VAR ÝMÝÞ
Çocuk idim, emekledim, yürüdüm
Ýnsanýn, insanda, hakký var imiþ
Yeþillendim, sararýp ta, çürüdüm
Þu ömür denilen, san ki kar imiþ
Kalem kaðýt aldým yazdým okudum
Öðrendiklerimi, kalbe dokudum
Bildiðim konuda, öttüm, þakýdým
Dünyanýn cefasý, ah-ý zâr imiþ
Ýftira, yalanlar, çevren de döner
Tüm dertler toplanýp, omzuna biner
Ýnsan kalmak imiþ, Acun’da hüner
Hakka kul olmak da, nede zor imiþ
Bir nefis ki azgýn, harama sapar
Bazen dinden çýkar, maddeye tapar
Mevlâ’m da, elbette, gereðin yapar
Helal lokma bulmak, ateþ, kor imiþ
Allah nidasýyla, inlemeli ney
Haktan ise emir, mutlak boyun ey
Allah kitabýnda, yazýlan her þey
Bizlere bir ýþýk, güneþ, nur imiþ
Lüzumsuz kendine sen de dikkat et
Her þey anlaþýlýr, olmalýdýr net
Sevgili kullara, sunulan cennet
Sonsuzluða giden, bir huzur imiþ
Sadýk DAÐDEVÝREN
Aþýk LÜZUMSUZ
Sosyal Medyada Paylaşın:
(c) Bu şiirin her türlü telif hakkı şairin kendisine ve/veya temsilcilerine aittir.