(eski) cami konaðýnýn bir köþesi “köþk” dut vermeyen, bir dut aðacýnýn gölgelediði geniþçe bir balkon ve yan tarafta, sundurmanýn altýnda basýlý kalmýþ küçük bir kayýsý aðacý
kahveleri okulu ve ova yolunu köymeydanýný gören hakim bir noktada duvar dibi sedir diðer taraflar kerevet tahta geçittin yaný “abdaslýk” .. yazlarý namaz vaktinden önce hararetli bir mevzu da olsa “býçak keser” gibi kesilir vazgeçilir yarenliklerden acanýslardan, partilerden, o dedi-bu dedilerden ezan okunmaya baþladýðýnda sonradan galvanizle kaplanmýþ tahta minareden..
diðer taraftan, hevesli bir genci yakalamýþlarsa kametten baþlanýr hemen her taraftan geleceðin müezzinine ince-ince tecvitiyle anlatýlmaya tesbih ve kýraata altý gözlü þerefede ne tarafa dönüleceði, sabah ezaný, akþam ezaný
duruþu-oturuþu tahiyyatta sað ayak baþparmaðý kýyamý, secdesi-rükusu iðneden ipliðe imtihandan geçirilir itirazlar sükunetle izahat edilir derin hocalardan misal verilir.. ve onun ardýndan hep birlikte tekrar edilir Ezan-ý Muhammediye
namaz vakitlerinde duyar-duymaz ezaný bir taraftan yan taraftaki abdesthanede ters çevrilip sekiz köþeli kasket kalaklarý ibrikteki caný-kaçýk suyla abdest alýnýr mes(h)i olanlar mesh-etmekte deðilse ayaklar abdestliðe kaldýrýlýp yýkanýr
birileri de Aþþa Çeþme’de ceketini omzuna geçirmiþ yenlerini-paçalarýný çemremiþ ayakkabýnýn gerisine basmýþ birileri camiye ulaþan diðer sokaklarda cemaate yetiþme telaþýnda yün çoraplarýn yarýsý ceplerde bir yandan da yenler bileklere indirilmekte
ezan çoktan okunmuþ bitmiþ “birileri çoraplarýný keyiyo oturagomuþ” gerilerde bir yerlerde alel acele sünnete durulmuþ müezzinin kametinde iki rekat daha yetiþtirilmiþ Hacý Osmanoðlu’nun namaz gýldýðý yer belli oluyo(r)muþ “Macarlarýnan Hacallar namaz gýldýklarý yeri samanlar” darbý meseli o yüzden konmuþ .. “-malýn maþatýn içinde adamlar” ? “-emme” diye dudaklarýný ýslattý “-dedem Feyzullah Hoca ýramatlýk tilanýdý düðün urbasýynan gederimiþ camiye, insan içine, gaveye, mencilise” dedi Hacý Necati gerine-gerine
imam tahiyyata oturmuþ tekbir getiren imama uyulmuþ ve hemen oturulmuþ tahiyyata “-sehif secdesi gerekir mi acaba” .. “aman caným uyduk ya imama” “zaten cemaatla namaz kýlýndýðýnda cemaattan birinin kabul oluyorsa namazý herkesinki kabul olacak ya” .. “Musa Hocaya sormalý bi ilk fýrsantda” .. “hinci ben hanký zammý sureyi goþcað(ý)dým yonusa atladým mý yoð ülen hay aklýma yanayýn ikindinin son sünnetlerinde zammý sure okunma(ya)caðdý” bu yüzden daha bi þevkinen gýlýyo insan ikindi namazýný Allah içimden geçeni bilip duruyo valla” .. bi(r) vesvese içinde, “acabalarla” goþdurmacayna(n) bi(r) namazý daha vahtýnda eda eyledik goduk þükürler ossun Allah gabil etsin- Amin” .. “-eyi kine cematýna(n) gýlýyoz, deðilise; valla küllüyen hapý yuttuytuk valla bizim namazlar birez fâsýk birez de mekruh ediyoruz”
böyle insan güpürdümüne(n) gýlýyo Allah var ya; hoca bireþ deliðanlý olacak terefi gýlar gibi neden dersen Yakýp Hoca’nýn namaz gýldýrýþý Pesenin ganlý ðibi ýrlana-ýrlana gýcýrdaya-gucurdaya adamýn etiþcek iþi yok, geþ kalma telaþý yok
insan dalýyo, dayfalýyo camatý iki sahat beklediyo töbossun insanýn uykusunu getiriyo yau olur-olmaz bi sürü mali-hülle geliyo insanýn aklýna?” .. “ehliyalýnan gavga-nize, ona keza!” “-töbe estaðfirullah töbe”
Çalý / 1756 Yarýn "Sadýk Hoca"
DÝPNOT canýkaçýk: (su için) hafif ýlýk tilan: titiz, tertipli, özenli, dikkatli,
resim Arif Ali Býçaklý’nýn öðrencileri Yýl 1964 arka fondaki köyün ilk camisi 1905 Yýlýnda yapýlmýþ, 1975 de yapýlan 99 Depreminde yanlara doðru bombeleþmiþ (bayýndýrlýkça çatlaklar sývanarak kapatýlmýþtýr.), bilahare 1964 yýlýnda kurulan Dernek baþkaný Sn Ahmet Þen tarafýndan yenisi yaptýrýlmýþtýr..
Sosyal Medyada Paylaşın:
İbrahim Çelikli. Åžiirleri
(c) Bu şiirin her türlü telif hakkı şairin kendisine ve/veya temsilcilerine aittir.