Nasuriddin Tusi
Türk-Ýslam âlimleri serisi – 89
NASURÝDDÝN TUSÝ
D. 1201 – Ö. 1274
Fars bilgini Ýslam filozofu denilir,
Moðol istilasýnda Baðdat’a gelmiþtir,
Babasý ve dayýsýndan dini öðrenmiþ,
Ýbn-i Sina’nýn “Ýþaratý” etkilemiþtir.
O Kemaluddin Hasip’ten matematiði,
Burhanuddin Hemadan’dan hadis ilmini,
Pek çok ilim dalýyla yakýn ilgilenmiþ,
Devamlý takip edermiþ ilim meclisini.
El-Mutasým’ý öven kaside yazmýþtýr,
Kasideden sonra sürgüne gönderilmiþtir,
Hassan Sabah’ýn halefi aracýlýðýyla,
Alamut Kalesi’nde bir zaman saklanmýþtýr.
Yarý tutuklu olarak Meymun’da tutulmuþ,
Bu kale Moðol eline geçince kurtulmuþ,
Moðol Hükümdarý Hülagu yanýna alýr,
Bütün bilimsel çalýþmasýna destek olmuþ.
Ünlü Maraga Rasathanesi’ni kurmuþ,
Bu kurumun baþýnda bir zaman bulunmuþ,
Rasathane yanýnda Kütüphane yaptýrýr,
Bu kütüphane ki; dört yüz bin kitapla dolmuþ.
Abaka Han tarafýndan korunmuþtur,
Bu sayede önemli eserler sunmuþtur,
Felsefe dalýnda çok etkili çalýþmýþ,
Bugüne gelen Felsefe ekolü kurmuþtur.
Meþai filozoflarýný takip etmiþ,
Þiiliðe uyarlamada etkili olmuþ,
“Sistematik Etik” kitabýný yazmýþtýr,
Bu kitap Ýslam dünyasýnda ilk denilmiþ.
Þair, Araþtýrmacý, Yazar: Abdullah Yaþar Erdoðan
Nasuriddin Tusi der ki: Çocuða doðumundan itibaren ona uygun bir ad verilmeli (çünkü adlar kader üzerinde etki yapar), iyi bir sütanneye sahip olmalý ve yetiþme döneminde çocuk kötü huy edineceði ortamlardan korunmalýdýr. Bu süreçte ona aklýný kullanmasýný ve akýl yoluyla elde edilen erdemleri sevmesini öðretmek gerekir. Arzularýna hâkim olmanýn ve kendini tutmanýn bir erdem olarak öðretilmesi gerekir. Bundan sonra ise çocuk hangi sanata ya da ilgiye yetenekli ise ona yönlendirilmeli ve özendirilmelidir.
Sosyal Medyada Paylaşın:
(c) Bu şiirin her türlü telif hakkı şairin kendisine ve/veya temsilcilerine aittir.