Gozirolu, Avilden, Topal Melit, Top Amat gibi bazý emmiler bize; “-sen kimin o(ð)lusun” “-benim olum olcan mý?” larý geçer “-benim kýzým ol” “-benim o(ð)lana alývýrayýn seni” itiraz etsen aldýrmazlar hatta taþlasan ama bir yerde keserler, aðlarsan! “-va(h)! gadýným ben seni gýz sandýydým” derler güya severler ilgi gösterirlerdi
kendimizi ispatlama hýrsýyla baþlayan, ve ýsrarlar üstüne þeyimizi göstermeye varan “benlik” “kendine gelme”, “mükellef olma”, hatda “erkeklik” mücadelemiz, ilk mektepten önce oðlak, okulla birlikte öküz çobanlýðýmýzda þekillenirdi
…. “falanca zengin” “filan yerde kaþ(ç) dölüm tarlasý var, baðý-bahçasý var harým ona keza” “hu gadar geçi, hu gadar goyun” “Arpalýkdaký tarlaya sana bi ev yapývýrýlar” … “dah! de imanýýmm”la düþlerimiz keyfe gelirdi, özgüvenimiz þahlanýrdý bir baþkasý ondan geri kalmaz düþlerimizi bulandýrýrdý
“-yoð ülen ben onu alman, onun o(ð)lan gardaþý çok deyosan falanýn gýzýný al.. “çöpsüz üzüm” gayýnnan elleriynen besler seni ballý çomacýnan len hu fakýt derde derman uçu desen kimde bal var kimin cevizi var.. kimin narý.. hýý! hemi goyun sürüsü hemi geçi, ovada bahça demiþsin yahay! valla! hemi gatýrlarý inekleri.. iþleri çoð olsa daaa iþ yormaz, eþ yorar vallaha senin gibi deliðanný guvatlý adamý evelallah sen verisin hakkýný, o(ð)lan gardaþlarý da ne oluyoru erkeð adamsýn, elini gorkak alýþdýrma yauu! godun mu oturtduracan gözünü bi tefa morartacan, tamam! analarýmýz gelir aklýmýza içimiz acýrdý”
“-garý yorar, e(h)tiyarladýr adamý hele bi de fakýr gýzý alýsan var yaaa gari açar çenesini “bal yapmaz arý” ðibi “dýndýn da dýndýn” vallaha çenesi yorar fakir garýnýn atdýrý adamýn depesinin tasýný keser iþdahýný uzak yere getme, iþde baþýmda biri gaçýrdý a(ð)zýmýn dadýný “fakýr adamýn fakýr gýzý” öldürü herifin isdikbalýný anasýný satayýn ta bak epap, benim gýzýmý alma anasýnýn etdiði gibi þiþiri(r) baþýný” es geçerdik bazý evleri geriye bir ya da iki ev kalýrdý
baþka biri daha çýkardý daha baþka bir þey derdi delik çorapdan baþ barnak çýkar gibi “-sen zengin gýzý al as(l)daným zengin gýsmýnýn, neye dersen.. biliyon mu. ne gam ne keder biþidikleri yenir gonuþduklarý eyidir dutduklarý gözeldir, dikdikleri keyilir, gözleri güneþdir, camlarý geniþdir, evleri güneþe, bacalarý yönedine bakar gýþýn üþümezler zobalarý yanar..” gözümüzde bütün bir sefil köy manzarasý
emme Allahýn fakiri.. aslan olsa neydiviri(r) iþdehe boban, ýhýcýk ben, yaz-gýþ dað daþ iþ güþ, elde yok avýþda yok elimiz hamýr garnýmýz a(ç)þ ille biþiy damardan, emme daha da çok bunardan gelecek, “mermer daþdan, varlýðý baþdan” olacak, dönüp bakmasan da bilecek arkan-galen olacak yasdanacak en birinci þey ne arka daþþ.. neyinen.. varlýðýnan var olacak.. varlýk olmayýnça dirlik olmayoru vesselam varlýk keyfe keder … yoklukda baca çekmez ev tüter sen gördün mü pacasý çekmeyen zengini bi evin pacasý çekmeyosa bil ki fakirin fakiri ne dirliði vardýr ne de yönet düzeni sen zengin gýzý al asdaným hele bi de hak vaki oldu daa gayýn boban ölüvüdü müü.. gayýý iþdee yaþadýn getdiðin iresmi.. dadýndan yenmez vallahi billahi yörüyüþün bile deðiþiviri için için yanardýk
not: BU BÖLÜMDE 1960 YILLARDA KIRSAL KESÝMDE CÝNSEL KÜLTÜR GELÝÞÝMÝNE ÝÞARET EDÝLECEK.. YANLIÞLARA SOSYO-PSÝKOLOJÝK AÇIDAN BÝR BAKIÞ YANLIÞLARA ÝRONÝK YAKLAÞIM.. KATKILARINIZ ÝÇÝN TEÞEKKÜRLER
RESÝM Köyümüzde KOCADAÐ olarak bilinen Kiriþli Tepe’deki Alacainler (Misyoner Saint Paole’ün Demreden Yalvaçtaki Antiohya’ya ulaþan yoldaki -sen pol yolu- merkezlerden biri) hoyran gölüne bakýþ.. Resim için Sn Yasin Kabasakal’a teþekkürler
Sosyal Medyada Paylaşın:
İbrahim Çelikli. Åžiirleri
(c) Bu şiirin her türlü telif hakkı şairin kendisine ve/veya temsilcilerine aittir.