HZ HIZIR KIMDIR
Ali Kocak tarafýndan yazýldý
Hz. Hizir aleyhiselam kimdir ? Ne dir ?
Hizir aleyhiselami önce kuranikerimden okuyalim.
Kurani kerimin 18. Ayetikerimesi olan kehf suresinin 60 ile 82 ayetlerinde:
Hz. Musa aleyhiselam zamaninda önce var olan bir nebi ve velidir. Nebiliði peygamber olmasi ,veliliði bilgili olmasini tanrinin Musa peygambere verdiði emirlerde anliyoruz.
Musa peygamber kibirlenerek evrende benden daha alim birinin olmadiðini gururla söyler veya düþünür. Tanri buyurur ey Musa evrende senden bilgili olan Zati bul biz ona Giyabi illahi ilmi öðretmiþtik. Derken Tanrida Hizir Aleyhiselamin Musa peygamberden daha önce var olduðunu ve daha Alim olduðunu bildirmektedir. Musa peygamber iki denizin birleþtiði yer olarak bilinen Sina yarimadasinda Akdeniz ile Kizildenizin buluþtuðu yerde Hizir Aleyhiselama ulaþir.
Hizir Aleyhiselam Musa peygambere Tanrisal Mucizelerini göstererek bilgisini kanitlar. Bugün Musa peyðamber ile Hizir Aleyhi Selamin arasinda geçenleri anlatmayacaðim, çoðumuz biliyoruzki hizir aleyhiselamin birde ati var bu ateþten bir kizil at”tir zamanla bu ateþten olan biratin egemen , despot yöneticiler bizim kizilliðimizdan ürktükleri için bozatli yapmiþlar bizim Aziz Hizirimizi, onuda biz kendi kültürümüzün içine alarak eðemen siniflarin kozlarini kirmiþizdir. Onlar bile derlerki Allah size kürtlerin‚kizilbaþlarin Hizirini yardimci olarak göndersin . Hizira ve bizlere vede inancimiza saygi göstermeyenler dara düþtüklerinde bizim Hizirimizda medet diliyorlar.
Geçelim asil konumuza: daha önemli olan Hizir Aleyhi Selamin zaman bakiminda, inanç bakiminda bizlere dayatildiði gibimi deðilmi kisa notlar halinde anlatmaya çaliþalim. Ve sahiden Hizir Aleyhiselam neden heryerde hazir ve nazir oluyor. Gün 24 saat Dünyanin heryerinde vede ayni anda bir kaç yerde dara düþen insanlarin imdadina kavuþuyor? Bu Tanrisal gücün anlami ne ?Yazili kaynaklarada ilk önce Hizir Aleyhiselami Gilgamiþ Destaninda Mezopatamya kaynaklarinda Güneþin Nurlari ile Altin Tahtli Nur Yüzlü Adam çöldeki vahada Gilgamiþa gerekli Tanrisal gücü veriyor. Bu demektirki Alevilik Hizir Aleyhiselamla Güneþtanrisi ve Yerin Topraðin Anasi Anaerkil devrinde berketin sembolü olarak görülür. Çünkü Xizire qal demek kiþin bitiþi demek baharin geliþi toprak ananin canlanmasi bereketin gelmesi demektir. Hizir peygamber Iran tarihinde Ateþ ve Güneþ olarak kabuledilmektedir. Ýnsanlarin Güneþe Güneþin Nuruna Ateþin sicakliðina yapmiþ olduklari itikat bundan gelmektedir.
Tarihte Mezopotamya ve Irani halkalarin Güneþe ve Ateþe kesmiþ olduklari kurbanlari neye delalet olduðuna bakarsak.
Akla gene evrenin yani doðanin bize sunmuþ olduðu illahi dengenin getirdiði ve Subatin bitimiyle kuzey yarim kürede güneþ iþinlari giderek yeryüzüne daha dik gelmeleri sicakliðin topraði canlandirmasi bereketin gelmesine delelet olduðu apaçik tir ki buda Hizir Aleyhisealamin Bereket daðitan ve 24 saatte dünyanin hertarafini isittiðini görmekteyiz.
Gene gelelim zamaan bakiminda Hizir aleyhiselam.: Ateþ ve Güneþ kültüründe
Asya halklarinda ister Samanistlerde olsun ister Zerdüþtilerde yani Mozdek kültüründe olsun Yakindoðuda vede Ortadoðuda Mezopotamiyada m.ö.3500- 3000 yillarina raslamaktadir. Hz Hizirin olduðunu düþünürsek,demekki bu tarihte m.ö 3500 ile 3000 yillari arasinda Aleviliðinde olmasini kabul etmek zorundayiz çünkü Hz. Hizira onun Tanrisal gücüne inaniyoruz. Öyle ise müslümanlikta kalu beladan beri müslümanim denilmesinin doðrusu herhalde kalubeladan beri Aleviyim olmasi gerek.
Hz Hizir Alevi Kizilbaþ Kürtlerde yeminin 1. Sirasini alir örneðin Boy Hizir, Hizir Aþkina Hiziri seversen ve dahasi.
Öyleise Hizirin Arap kültüründe yeri yok. Bununlada Müslümanlikla hiç bir baðida olmamasi gerek. Oysa biz Alevi Kizilbaþlar daðlik bölge halki olarak geçimimizi çifçilik ve çobanlikla saðladiðimiz için, düþünce ve inanç biçimimiz üretim araçlarimiz ve ürettiðimiz mallarada ynsimiþtir.
Bundandirki Hizir Kürt Alevi Halki için daima Tanrisal bir bereket gücü olarak kalmiþtir.
Çünkü bize Tanrinin Bereketi için, Hizirin evimize ,damimiza ahirimiza uðramasi inanci. Kurtarici olarak gelmiþtir görüsündeyiz.. Bu inançla hep Hiziri bekleriz .Hizirda Oruç tutariz. Hizir da Lokma yapariz , Zerfet yaparak Hiziri kutlariz . Böylece Hizir zahirde Ali’dende, Muhammet‘tende önce. Peki Batinda yani sir aleminde: biraz Hizirimiza bakalim Tanri katinda nelere imza atmiþ.: Bu bizim için hazir ve nazir olan zati mukkades.
Rivayet edilirki . Duri Meknun Kitabinda anlatilana göre.:Yesil-Kandilde sadece Nurlarin var oldugu bir zamanda bu Nurlara 7ler hizmetteiken. 7 lerle 12 ler arasinda bir ihtilaf çikmiþ kann davasi güdülüyormuþ cenebi rebilallemin hizir aleyhiselama bir görevverir der ya Hizir git bakbakalim 7 lerle 12 lerin arasindaki ihtilafne ve onu çöz bana bildir.
Hizir aleyhi selam Tanrinin varliði ile var olan illahi ilmin sahibi bir zattir. Aleviliðinde peygamderi olsa gerek.
Bu 7 lerle 12 ler arasindaki davayi da öyle bir adalate baðlarki. 7lerle 12 lerin arasinda evren var oldukça birdaha bir incitici olayin olmayacaðini tanriya bildirir. Tanri sorar
Nasil yaptin ya Hizir.:
Ya Rabbim ben sadece senin emrin doðrultusunda.: Sevgili nurlarin 7 lerle 12 lerin arasinda Ikrar baðladim. Onlari birbirleri ile Kivra ve Musahip yaptim. Derken aleviliðin temellerini atmiþ olmuyormu.
Alevi ilimine ve yaþam anlayiþina uygun olan bu illahi teceli aleviliðin baþlangici olmasi gerekir.
Bu demektirki Hz.Hizir Alevilerin Kizilbaþ Kürtlerinin yasaklanan peygamberi dir.
Bizim kalu beladan, batini olarak Tanri katindaki kutsal zatimiz Hz Hizirdir ve öylede kalacak.
Bu anlattiklarimi içeren zamanda ne yer ,nede gök mevcut deðildi bunlar sadece bir nokta halinde idi. Bunoka yaþamin baþlangiç noktasi olan ‚Noktayi vahit‘ . Erenler derlerki yaþam Noktayi vahiten baþlar Noktayi vusalt ta sona erer. Bilim adamlari da þöyle bir kaniya varmiþlar eðer zamani geriye doðru götüre bilsek birdaralmanin olacaðini ve büzüþerek bir nokta haline gelebileceði kanisina varmiþlar.
Biraz önce bir Noktada yani Tanri katinda bahsettim. Ýþte tam orasi yeþilkandildir Nurdan oluþan . ( burda yine bir topnurdan bahsettik iþiktan yani Güneþin noktasinda) bu nokta bir gün patlayarak evreni oluþturdu.
Bu patlama sonucu 4 doðuþ oluþtu 1. Doðuþ ateþ koz, qozi oldu, 2. Doðuþ ateþten hava doðdu 3. Doðuþ havadan su ab doðdu 4. Doðuþ sudan toprak doðdu.
Ateþ, hava, su, toprak iþte bu vucut demektir. Bu ayni zamanda doðuþ demektir.
Vucudun can bulup cana gelmesi, topraðin dðuþu ile 4 lü doðuþtan sonra insana kadar.3lü bir doðum süreci geçer. Burda birinci bitkiler cana gelir, bitkilerden 2.olarak hayvanlar cana gelir, hayvanlardan 3. Olarak evrimleþerek insanin vucut bulduðu kabuledilir. Ýnsandanda Kamil insan yani Ehli Kamil ve ordanda Enel Hak Mertebesi vardirki iþte burda durmak gerekli.: Alevi zat bunoktada kendini bilen, höþgörülü, insan ayirimi yapmayan herkase saygili olan, dünya malinada gözü olmayan gözünü doyurmuþ, nefsine Haki mgelmiþ kiþilerdirki, bunlar geldikleri Noktayi ‚Noktayi vahit‘ ve gidecekleri noktayi ‚ Noktayi Vusalt’i düþünürlerken kendilerini Tanriya adamiþ Veliler ve Ululardir.
Tanriya varmak demek o son noktaya ulaþmakla mümkündür ki buda evrenin yeniden geldiði yöne dönerek gitmesidir. Ýnsanlarimizin hizir ve benzeri cemlerde evren gibi hem kendi etreflarinda hemde ortadaki sembolik olarak Güneþin yerine konulan Ceraðin etrafinda Semah dönmeleri Hz.Hizir‘in
Gösterdiði yoldan gitmesi demektir.
Evreninde kendi içinde kendi etrafinda dönmesi,birde Güneþin etrafinda dönmesini düþünürsek. Yani bütün evrenin teker, teker Güneþin etrafinda Semah dönmesidir. Demek ki ilkçaðlarda beri var olan insanla birlikte Güneþinde, Hizirinda var oluþu hazir nezir oluþuna delalettir. Güneþ bir nurdur Hz. Hizir’da birnurdur. Öyleise Hizir in Güneþ olmamasi için bir neden yoktur.
Mademki biz bukadar Hizira inancimiz var ohalde oda güneþ gibi her sabah üzerimize doðacak tarlalarimiza ve hayvanlarimiza vede dünyamiza bereket daðitacaktir.
Ayrica Alevi Kizilbaþ kültüründe Ozanlarimiz ,Pirlerimiz Ay Ali Gün Muhammet derken onlarda Dünyaliklari için dilekte bulunuyorlarki bolluk bereket olsun . Ýþte burda anliyoruzki bizlere arap kültürünün eðemenler tarafinda bir dayatmasi olarak 1400 seneden beri yasakladiklari inancimizi yok etmek istemelerine bu günkü toplantimizla þimdiye kadarki yasaklarina bilinçli bir cevap olacaðina inanmak arzusundayiz.
Ayrica Hizir Aleyhiselami her Peygamberle görmekteyiz. Ve her inançtada kutsal sayilan Peygamberlerini mutlaka Güneþle taçlandirmiþlar. Bunun için bir kaç örnek Isa Mesihin baþinda, Iran Sahlarinin, Avrupada hemen, hemen her Kilisede bir Güneþli kabartmaya raslamak mümkün. Ayrica islamdada Muhammetle, Ali Hizir olarak kabuledilir. Gene Kurani Kerimde Cenabi Rebil Allemin buyururlarki ya Muhamet sana Aliyi ilahi ilimle ve kudret kilici ile gönderiyorum der. Daha önce illahi ilmi Hz.Hizir’a verdiðini Musa’yada söylemiþti. Bu ilme sahip olan Hz. Hizir Muhammed ile Ali olarak görünmesi ile birlikte Alevi inanci ve kültürü özellikle Kizilbaþlikta yerine oturunca egemen siniflarin dayatmasini arap kültürünü asimile etmiþ olmamiz anlamina gelirki buda eðemen siniflarin iþine gelmediði için Kizilbaþliði yasakli ve onlar açisinda kabullenmiyen ve karalanan bir kültür ve inanç durumuna düþürülmüþ olundu.
Birde Muhammed‘in Ali‘nin sirina ermemesininde bir anlami olmali. Ali Mihracta Muhamedin önüne Kizilyeleli Aslan donunda çikmasi Güneþ iþinlari Kizil Yeleli Aslan donunda Muhamede görünmesidir. Muhammet’ten Hatem yüzüðünü vererek Tanri katina çikma izinini Güneþnurlu yeleye sahip olan Hz Ali ,Hz hizirin ta kendisidir. Allahin aslani amaneti yeryüzüne geri vermesi bir tanrisal güçtür. Ýþte bu gücü kurana göre tanri hz. Hizira bahþetmiþti. Hz Ali’nin Aslan donundaki Hz. Hizir’danbaþkasi olmamasa gerek..
Bunun için Hizir Güneþtir ,Güneþ kutsaldir ,Hizir kutsaldir kutsal olan her tanrisal güç kutlanir. Öyle ise bizde geleneklerimize uyarak bir lokma gülbengi ve duasi ile Hizirimizi kutliyalim.
Dua için biraz sessizlik gerekli.
Bismi Þah Allah , Allah. Zamanlar ( Akþamlar, Sabahlar) Hayýr ola, Hayýrlar Fet ola. Münkir , Münafýk mat ola, þerler def ola.
Allahýn Birliðinde ayýrmaya, Muhammed Mustafanýn Þefaatýndan mahrum etmeye. Üçlerin, Beþlerin, yedilerin, Oniki Ýmamlarýn, Ondört Masumi-Paklarýn, Onyedi Kemeri-Beslerin Darýndan , didarýnda mahrum etmeye.
Kuranýn, El-Ehli-Beyitin ve Gerçek Erenlerin yolundan ayýrmaya.
Fatumatul – Zöhre ve Pir Hacý Hünkarý Bektaþý Veli gözcümüz ola. Hýzýr.Nebi-Ullah üzerimizde Hazýr ve Nazýr ola.
Gerçek Erenlerin Demine HÜÜ Mümine
Allah Eyvallah.
Ali koçak
Sosyal Medyada Paylaşın:
(c) Bu şiirin her türlü telif hakkı şairin kendisine ve/veya temsilcilerine aittir.