MENÃœLER

Anasayfa

Åžiirler

Yazılar

Forum

Nedir?

Kitap

Bi Cümle

Ä°letiÅŸim

AŞKA VEDA (6)
S / ÂYE

AŞKA VEDA (6)



Dört hayvâna râðýbtýr, cemiyette her bânû
Karþýsýna çýksa da, havftan titremez zânû

Dolabýnda asýlý, gerçek pȏst-i leopar
Evin önünde duran, seyyâre-i jaguar

Timsâh derisi çanta, ister zenân-i zîrek
Ve bunlarý alacak, çok zengin bir eþþek

Kadýn daha ziyâde, tamahkârdýr erkekten
Bir maddiyat lazýmdýr, aþký için yürekten

Aþkta, para ve pûldur, dâima þart-ý pîþe
Her defasýnda kadýn, kanar altýn mengûþe

Takýlar takýp gider, düðüne ve cünbüþe
Cemâlini medhetmek, getirir onu cûþe

Sîretinden daha çok, sûrete ister medîh
Ona çirkinsin demek, âdetâ küllen kerîh

Kadýn, cemâl sýfatýn, yekta tecelliðâhý
Temâþa eden yoktur onda Cemâlullahý

O ne kibir ve gurur! mankenin havasýnda
Bedenle ,,ben ilâhým’’demenin davasýnda

Kese kâðýdý gibi, buruþtuðunda çehren
Nazarlarda tiksinti, olur yegâne behren

Meskenin olduðunda, pek tenhâ bir hiyâbân
Seni beðenmez birgün, tahkir ettiðin çobân

Cemâl sana ihsândýr, ey cânân-ý hȏdfurûþ
O ihsâna þükrünse neden böyle beþ kuruþ?

Ey âþýk kurma aþký, sûrî, fânî cemâle
Aþkýnda eremezsin yoksa rûhî kemâle

Soner Çaðatay 6. Ksým. 2010 / Wuppertal

Kelimeler:
bânû: kadýn (Türkçe’deki Banu kadýn isminin manas budur)
zânû: diz
havf: korku
seyyâre-i jaguar: jaguar arabasý
pȏst-i leopar: leopar kürkü
zenân-i zîrek: akýllý kadýnlar (zîrek, akýllý. Türkçe’deki zeyrek burdan gelir; zenân, zen kelimesinin (kadýn) çoðuludur. Þarkýcý Zen denen þatrkýcý kadýnýn anlamý burdan gelir)
þart-ý pîþe: önþart (derpîþ etmek deki, der kelimesi, içinde, -de, -da anlamýndadýr; pîþ / pîþe de ön manasýndadýr)
mengûþe: küpe
cûþe: coþmak (Coþmak kelimesi bu kelimeden gelir)
hȏdfurûþ: bencil, gösteriþ düþkünü, fahiþe
behre: Nasib, pay
baðbân: bahçývan
hiyâbân: Sokak, cadde (yani sokaða düþen bir kötü kadýn nolduðunda)
cünbüþ: Asýl þekli Farsça’da conbiþtir. Manasý kýmýldamak ve hareket etmektir. Ayný zamanda yer sarsýntýsýna da denir.


Sosyal Medyada Paylaşın:



(c) Bu şiirin her türlü telif hakkı şairin kendisine ve/veya temsilcilerine aittir.