Ruhumsa bedenimde, âdetâ bir Eflatun
Maðarada duyarým, çýðlýðýný sukûtun
Çýðlýk ama bu çýðlýk, duyulmaz ötelerden
Eflatun’un sesini, kim duymuþ sitelerden?
Yapayalnýz doðurmuþ, nâdîde efkârýný
Onlar için harcamýþ, fânî bütün varýný
Yedi Uyurlar gibi, çekildim maðaraya
Ancak burayý buldum, ben araya araya
Bîperde, çekildiðim, o daracýk maðaram
Bir tek orasý verdi, ruhuma biraz ârâm
Ýbn Bacce’ye göreyse, ben kötü bir nâbitim
Çünkü toplumdan uzak ve fikrimde sâbitim
Bir dev gibi yalnýzým, bu ýssýz maðarada
Kendi sesim duyulur, attýðým her narada
Kaðýt ve kalem gelir hep arada sýrada
Hayatým yanýp gitti, duvardaki çýrada
Bir köþede geberip gideceksin koca dev
Alev alev yanacak, kâðýttan yaptýðýn ev
Kabuðuna çekilmiþ, devasa kaplumbaða
Âdetâ bir tavþansýn, küsüp gitmiþsin daða
Niçin küsmeyim, söyle, verdi mi sese sada?
Ondan aldýðým cevap, küçümseyen bir eda
Sýralý, saðýr daðlar, duymaz öten bülbülü
Sor bir Aðrý Daðý’na:Nerededir Van Gölü?
Sesimin sadâsýný, kendi içimde buldum
Saçlarý düþünerek köklerinden yoldum
Kafatasý lambadýr, o nâdîde aklýn:Cin
Ona elini sürmez, çok bilmiþ Alaaddin
Bilgi yaðý olmadan, yanar mý o lambalar?
Susuz kuyulardan su, basar mý tulumbalar?
Bu kalemler tulumbam, akýldan fikir basar
Kitaptan emdiðim, mürekkepleri kusar
Mücâhid kýlýcýyla, gömülür mezarýna
Âlimse kalemiyle, gömülür gülzârýna
Soner Çaðatay 15.10.2010 /Wuppertal
Kelimeler:
Site: Eflatunun felsefesinde þehir demek
Eflatun (Platon) Yunanlý bir filozof
Ârâm: Huzur
Nâdîde: Görülmeyen
Gülzâr: Gülbahçesi
Ýbn Bacce: Doðum tarihi tam olarak bilinmeyen Ýbn Bacce’nin Endülüs’teki Saragossa (Saragosta) kentinde doðduðu bilinmektedir. Asýl adý Ebû Bekr Muhammed b. es-Saig`dir. 1138 yýlýnda Fas’ta vefat etmiþtir. Hayatýnýn ilk dönemlerine dair pek bir bilgi yoktur fakat sonraki dönemlerde yazdýðý eserler sayesinde düþüncesi ve bilimsel araþtýrmalarý bilinmektedir.
Akýlcý (rasyonalist) bir filozof olan Ýbn Bacce, Meþþailik takýmýnýn önemli ismi Farâbî’den fazlasýyla etkilenmiþtir. Felsefe dýþýnda astronomi, matematik ve musikî ile ilgilenmiþtir. Bunlarýn dýþýnda týpta döneminin uzmanlarýndan olmuþtur. Metafizik ve felsefedeki çeþitli düþünceleri nedeniyle gelenekçi dini otoriteler tarafýndan dinsizlikle suçlanmýþtýr.
Nâbit: Ýbn Bacce kitabýnda bu kelimenin nevabit çoðulunu kullanýyor: Nabit ayrýkotu demektir. Fakat o bu kelimeyi olumlu manada kullanýyor. Zira düþünen bir filozof veya mütefekkir, fikir ve hayat tarzýyla toplum tarafýndan tecrid edilir. Yani toplum tarafýndan sevilmez. Ýbn Bacce, insanýn kendini ahlaken ve fikren düzeltmesi için tecridi ve þehirden, insanlardan uzaklaþmayý savunur, Eflatun gibi. Düþünen insan toplumda ve cemaatte tutunamaz. Düþünen adam itaat etmez, yanlýþa gözünü yummaz. Bu yüzden toplum ve cemaatler tarafýndan sevilmez, benim gibi.
Sosyal Medyada Paylaşın:
(c) Bu şiirin her türlü telif hakkı şairin kendisine ve/veya temsilcilerine aittir.