“Þairlere gelince, onlara da yoldan sapanlar uyar.” Þuarâ Suresi, 224
Ýnkârcýlar Kur’an der iþidir gayb âlemi! Verdiði haberleri þeytanlarýn ilhamý, Nazmýný þiir diye telakki ediyor da Hz. Peygamber’e kâhin ve þair diyorlardý.
Âyet bu tür temelsiz savlarý reddetmekte; Ýnkârcý þairlere gerçek arayan deðil, Hevâ ve hevesleri peþinde her erekte Zevk-eðlence düþkünü olduðunu bildirir!
“Onlarýn her vadide þaþkýn þaþkýn dolaþtýklarýný ve gerçekte yapmadýklarý þeyleri söylediklerini görmez misin?” Þuarâ Suresi , 225,226
“Her vadide dolaþmak” her tür konuya girmek, Her meseleyi bilip etrafa sözü dermek… Ýnançlý ve ahlâkî deðere baðca ermek Bu tür deyiþten farklý görünmekle beraber– Öyle þair vardýr ki her vadide dolaþýr, Ýyi kötü, þer doðru her konuya girerek Toplumu etkilemek için her an çalýþýr.
Sözleriyle yaptýðý birbirini hiç tutmaz, Yapmadýðýný söyler, söylemediðini yapar. Onlarýn peþlerinden dürüst insanlar deðil, Ancak sapkýn kiþiler bizzat cahilce sapar (Elmalýlý, V, 3649-3650).
(Bu nitelikte olan þiir ve þairlerle Kur’an ve Peygamber’i kýyaslamak abestir.)
“Ancak iman edip dünya ve âhiret için yararlý iþler yapanlar, Allah’ý çokça ananlar ve haksýzlýða uðratýldýktan sonra kendilerini savunanlar baþkadýr. Haksýzlýk edenler, neye nasýl dönüþeceklerini (baþlarýna nelerin geleceðini) yakýnda görecekler.” Þuarâ Suresi , 227
Kur’an insanýn sosyal ve kültürel hayatta Önemli bir yer iþgal eden þiir-þairi, Mutlak dille yermemiþ, güzeli neyse hatta Ýnsaný özendirmiþtir evveli ve ahiri!
Kur’an’ýn bu ifade gücüne de Araplar Þahit oldukça onu þiire benzetmiþler, Çaresizlik içinde hissedince haraplar Hz. Peygamber’i de bir þaire benzetmiþler (bk. Enbiyâ 21/5; Sâffât 37/36; Tûr 52/30).
Bu durum karþýsýnda Kur’anda kendisinin Ne þair ne de kâhin sözleri olduðunu, Hak tarafýndan inmiþ ilahi kelam kesin Bir þekilde her yerde vurgulanmýþ olduðu (bk. Hâkka 69/41-42).
Putperestlik dönemi Ýslâm ilkesiyle ters Düþen þiiri yermiþ… Almamak gerekir ders Derken gerçek müminler, müþrik dönem þairi Dýþýnda tutularak kalmýþlar daim diri
Söylediði þiirde gerçekler dile gelir; Sözü ve yaptýklarý birbirine uygundur. Tevhit dininin safi ilkesi dile gelir Hakký zikreder, O’nu yüceltmekse saygýndýr.
Yaptýðý iyi iþle kendisi ve toplumun Daim yücelmesini-yükselmesini gözetir Zulmün ve haksýzlýðýn karþýsýnda þiirle Mücadele de verir, hakký savunmak derttir.
Ýyi maksat güdülen þiir, Hak rýza güder Bu yüzden kötülenen þiirden istisna yer… Kur ’anýn hizmetini kendine bilmiþ keder Her an teþvik edilmiþ hem özendirilmiþtir (bk. Buhârî, “Edeb”, 90; Ýbn Mâce, “Edeb”, 42).
Saffet Kuramaz, 13.02.2023, Ankara Sosyal Medyada Paylaşın:
saf şiir Åžiirleri
(c) Bu şiirin her türlü telif hakkı şairin kendisine ve/veya temsilcilerine aittir.