Masal üflermiþ annem sararken kundaðýma
Güle meftun bülbülün bitimsiz tutkusundan
Binbir gece düþünü sürermiþ dudaðýma
Serpermiþ üzerime yüz yýllýk uykusundan
Onun için belki de þiirim masal gibi
Gezerim Anka ile aþarým Kaf daðýndan
Sanki benim göklerin vazgeçilmez sahibi
Kudretini kaparým hanlarýn otaðýndan
Sýrça çiçek toplarým ak düþler ikliminde
Elimdeki defterim kelebek kanadýndan
Dolaþýrým korkmadan okyanuslar içinde
Þiire taç yaparým þarkýlarýn adýndan
Ekerim bahçelere kuyruklu yýldýzlarý
Güneþin oklarýný gözlerime takarým
Serçeye bindiririm minik kalpli kýzlarý
Öfkelenirsem þayet masivayý yakarým
Yaðmur olur yaðarým yemyeþil yapraklara
Toplarým þebnemleri güllerin üzerinden
Bulutu yapýþtýrýp dikene pýtraklara
Kurtarmayý isterim dünyayý kederinden
Üç elmayý dikerim eteðimin ucuna
Dalgalarla dertleþir ayla ederim sohbet
Ýnciler býrakýrým þiirin avucuna
Zamanla masalýn da sonu gelecek elbet
Afet Ýnce Kýrat
Ses tabakasý: Altý birimlik bir þiirdir. Birimlerde dörder dize kullanýlmýþtýr. Hecenin 7+7 duraðýyla yazýlmýþtýr. Birimlerde abab, cdcd, efef gibi çapraz uyak kullanýlmýþtýr. Uyaklar tam ve zengindir. Þiirde kalýn ünlüler ile ince ünlülerin sayýsý birbirine eþittir. Buna raðmen bazý dizelerde bazý seslerin yoðunlaþtýðý görülmektedir. “Þiire taç yaparým þarkýlarýn adýndan” dizesinde 7 kullanýmla “a” asonansý, “Elimdeki defterim kelebek kanadýndan” dizesinde 7 kullanýmla “e” asonansý ve “Onun için belki de þiirim masal gibi” dizesinde 8 kullanýmla “i” asonansý iç ahenkte etkilidir. Þiirde yumuþak sürekli ünsüzler çoðunluktaysa da sert süreksiz “k” ünsüzü de 41 kullanýmla hissedilmektedir.
Anlam tabakasý: Her ne kadar günümüz þiir beðenisinde lirizm, müphemiyet ve þiir dili öne çýksa da Kýrat bu þiirinde anlatmaya dayalý (retorik) bir üslubu yeðlemiþtir. Bunda iþlediði konunun ve hitap ettiði kesimin de etkisi vardýr. Þiirle temasýnýn daha kundaktayken baþladýðýndan bahsetmiþ ve ilk birimde çocukken dinlediði Gül ile Bülbül, Binbir Gece Masallarý ve Yüz Sene Uyuyan Prenses masallarýna telmihler yapmýþtýr. Ýkinci birimde ise Anka ve Kafdaðý masal motiflerine yer verildikten sonra bu birimden baþlayarak üçüncü, dördüncü ve beþinci birimlerde þiirinin nasýl masal gibi oluþundan örnekler vererek bahsetmiþtir. “Gökten üç elma düþtü” masal sonu tekerlemesidir. Þair þiirinin sona yaklaþtýðýna bu tekerlemeyle iþaret etmiþ, “Zamanla masalýn da sonu gelecek elbet” dizesiyle de insan hayatýnýn da bir varmýþ bir yokmuþa döneceðini anlatmýþtýr.
Obje tabakasý: Anka, Kafdaðý, gibi masalý çaðrýþtýran; gül, bülbül, þebnem, çiçek gibi doðayý çaðrýþtýran; güneþ, kuyruklu yýldýz gibi astronomik objeler þiirin kurgusunda yer almýþtýr.
Karakter tabakasý: Afet Kýrat, genel olarak þiirlerinde masal geleneðinden, masal motiflerinden, masal anlatma tarzýndan bol bol faydalanmýþ, daha mutlu olacaðýný sandýðý masalýmsý dünyalar kurmuþtur. Bu þiirde; þiirlerinde fantastik mekânlar kullandýðýndan, gerçeküstü tablolar çizdiðinden söz etmiþtir.
Kýrat, þiirlerinde mecaz ve i mgelere oldukça fazla yer veren bir þair olmasýna raðmen özellikle çocuklara hitap eden þiirlerinde ölçü, uyak ve duraðýn yaný sýra sözcükleri gerçek anlamlarýyla kullanýr. Bu þiirde de i mgelere yer vermemiþ, somut algýlamalarýný soyutlamamýþtýr. Anlamýn bir dizede bitmesi þekle verdiði önemi göstermektedir. Kýrat’ýn þiirlerinde Türkçenin gür ahengi iþitilmektedir.
Alýn Yazýsý tabakasý: Masal büyüklere de sýrlý ve derin gerçekler söyler. Ne þekilde olursa olsun her “masal” bir gün mutlaka bitecektir. Bu varlýðýn kaderidir.
Uffuk
Sosyal Medyada Paylaşın:
(c) Bu şiirin her türlü telif hakkı şairin kendisine ve/veya temsilcilerine aittir.En Çok Okunan Şiirleri
AFFET BABA DESEM Kİ... KARA GÖZLÜM RİCA EDERİM BAYIM YAKARIŞ SAÇLARIN, AH O SAÇLARIN! HEY BİNGÖL, YAYLA DERE! VEZN-İ AHAR SARMAŞIK MEHMET’İM