Art/a Alandan Çığlık Anadolu 3
Uyuyan dev
Bir uyansa
Çalkantýlarý hissedecek
Sancýlanacak Kybele
Desem; yarýn
Kýyametler koparýrsýn acunda
Ýnanmaz
Bir bilse...
Bilmezdeki yaþarlýðým
Düzleþtirdiðim duygu
Anadolu
----------------------------------
B-Suda sýzan görev
Gölgelerden sýyrýlan siluet
Buhtunnasýr,
Tekcilliði içte bilip, fýsýldayýp
Dýþta halkýna yayamayan.
Marduk; elli sýfatýyla
Görevce kovboylaþan.
Aton ve Yehova’yla
Tyana’da Kutsal Ruh
Çuval içine sýðmayan mýzrak.
---------------------------------------------------
C-Tufanla deltaya sürüklenen
Dön ne yana dönersen dön
Merkez her tarafa yön.
Ejderin gözleri Assuan’da
Tel-el Amrana da parladý.
Marduk’tan Aton tekliðine.
Önce esirleri beslemektense öldürten Marduk
Köle emeði belirginleþince merhamete geldi
""Bak Aton ne kadar merhametli
Sende karýnlarý doyacak kadar onlara ver""
Kölelerin erdemi bu kadardý, çalýþma ve doyma.
Toplumsal tedirginliðin dikleþmesi
Güçlü güçsüz; erdemli erdemsiz ikileþmesi
Zorunlu olarak, iyilik kötülük aratmýþ
Bu kavramlar din olgusunu yaratmýþ
Pek açýk eþitsizlik ürünü
Mal edinmekten, türünü.
Bre zaman, ötelere saçýl, al dâhini
Kaynata Yetro Medyan kâhini
Musa ile davarlarý yazýya salýr
Musa Yetro’dan, kýzý ile tekliði alýr
Hala toplum sýnýfý gibi, biçimcidir mabut
Dul yetim öksüzleri savunan, merhametli Aton
Zengin harcý
Kurban, adak, baðýþ alan, biçimci öç alýcý, Amon
Çýkamazken, iþin içinden Mahmut.
Ýsis ve Osiris’ten, sual olunurken.
Asýl sakalýndan, yol tutam tutam.
Destek al asandan, bak acý, gözlerle piþti.
Yapacaðýn çok, ama çok önemli iþti
Yaþýn kadar uzun ol ey sevgili MUSA
Attýn çoban sýbýtý Roma Babil önüne
Seçilmiþ kavim, arz-ý mev-ud dedin
Ýnsanlýðý Hitler’in azminde yedin.
Hala daha vaat olunan topraklar
Kanar usa. /usumuza
Yak aðýtýný, dök göz yaþýný
Getirdiðin ölçü buysa.
Saðlanan erdem
kavmiyetçilikten öte varmayan
Yahudileþmiþ Amon
Yehova Elohim’le saramayan
Yarar ölçüsü
Bir türlü tüm toplumlarý karamayan.
Acý çeken baþka uluslarda vardý Musa
Ýþte bundandýr ölçün, Yahudiliði aþmayan
x
D- Tufan sonrasý yeþeren Ýran’da bir...
Gözbaðý açýlýyor
Geliþen ruh ve madde ikiciliði
Düþünsel alanda
Ezen ezilen ikiliði eylemsel talanda
Bürünmüþtü Hýristiyanlýk stoa felsefesini kýlýkla
Çoban Amos, Ýlyaþa, yuþa,Erimya ezilenler adýna
Korkutuyordu dinle ezenleri, hem de ezilenleri
Ezilenlere erdemlilik düþüyordu sýklýkla
Eylemsel alan düþünsel alaný komutlu yor
Düþünsel alan eylemsel alaný somutlu yordu
Ey Mani biliyorsun Ýnsanlýða
Tek ölçü gerekliydi
Otuz binden fazla icatlý tanrý
Vermemiþti mutluluk erdem
Çatýþmadan gayrý
Düzeni töre ile kurma ilkesi
Sende parlayan
Marduk’la Aton’dan çakmýþtý
E- Her yol ve mubahýn çýktýðý Roma
Ezen ezilen; iyilik kötülük çatýþmasý
En derin yaþatýlýp, atýþmasý
Faizleri der edip, toprak daðýtýmý dayatan
Ezen soylu, ezilen yanlý Katilina
""Borçlarý silmek ha...
Bu devleti temelinden sarsmak" diye bayýtan
Ezilen soylu, ezen savunucusu Çiçeron
Þarap içerek Roma’yý yakacak Neron
Köle gücünün varlaþtýrdýðý Roma
Ýkili sarmalda iken çeliþen bir balçýk
Katilina ve Spartaküs, Çiçeron
Boðazýmýza hala kýlçýk
Önce kavrayamayýp, sonra
Aþýrtmayla, Ýsa’yý yurttaþlara dayatan
Roma’nýn baþarýdaki attýðý sattýðý
Fetihlerini yönetmek için
Eldeki, her halkýn Tanrý’sýný seçin
Hoþ görü, müsamaha ise
Bütün yol, ilen Roma’ya geçin
Yeni bela almaktansa
Belayý uygunlaþtýrmýþtý
Tüm Tanrý’lara tapmýþ uygarlýk
Mutluluk arayan insanlar yýlgýn
Þaþkýnlýkla biçarelikle buluyordu
Özgür düþünmeye kapanmayý, çýlgýn!
Toplumsal sýnýflarýn tedirginliði
Düzenci çevre vargýsý erekli yordu
Bu da, düzeni, erdemi, ger ekliyordu
Erdem artýk, Tanrý buyurduðu için, erdemdi
Musa’nýn yarar ölçüsüne karþý
Erdem Yoksulluktu
Yoksullukta düzeni saðlama arþý
Ýsa’da bir að
Ebonist fýrtýnalar esti tüm orta çað
Anadolu verim ve yaratýmýn ihracý
Ot biter gibi tanrýlarýn bittiði toprak
Ben Anadolu’yum, bir memeden diðerine
Yemeðimde tuzumu çaldýn Bizans
Götürdün Erehe yolunda tozdurdun
Þekem yaylasýnda gezdirdin
Davacýyým julia Domna’yla
Bak keten cüppesi ile Ihlara’da öke us
Pagan Tyana’lý *Apollonius
Marduktan gelir, Gýlgamýþ suretli Apollonius**
Adý batasýya intihalci birinci Konstantin***
Profesörlerimin aþýrmasý senden
Seni hatýrlatan ne bilir misin Bizans?
Arenalarýn... sonraya armaðan
Kral çýplak görülmeye görülsün
Önüne atýlacak aslanlarýn! çok
Hem de boyunlarý þiþik þiþik
Adcýlýk (Nomalisme) Gerçekçilik gözlere ýþýk
Sudaki yansýya bakýp, irdeleyenler
Gözbaðýný iyice aralýyordu
Bu, gözleri, iyice ovuþ
Hazýrlanýyordu yeniden doðuþ
""Tanrý tüm iyilikse, bu kötülükler neden?""
Diyordu Lactantýus!
""Genel kavramlar, havada uçan sözdür""
Diyen Rescelin, yýkýyordu tabularý daha çok
Bu demekti ki; Tanrý ve kilisenin gerçekliði yoktu!
Buna karþýn, ""tümeller gerçektir"" demesi
Diðer Papaz Guelleme’ýn, üzerindeki bir þoktu!
Açýlan Göze Ýlizyon
Geniþ topluluklarda tutunan
Tedirginlikleri tevekkülle unutulan
Sofrasýndaki yoku sadaka kýlýp
Erdemliliði:
Birilerine göre almak
Birilerine göre vermek
Olan yirmi sekizinci dinle
Var olan açýk anlamalar
Mutluluk ve erdemi saðlamayýnca
Açýðýn ardýndaki gerçeði, zanlaþmalar!
Nesimi’nin özü, Hallac’ýn sözü
Muhiddin Arabi ile korkuttu gözü
Açýk seçiklik; oldu sýr
Açýklar bir bir, sayý ile izlendi
Pythagoras’tan Hurufiliðe
Sayý ardýna gizlendi
Aydýnlýk birden bire üzer
Gök karanlýðýn içinde yavaþça süzer
Bu yol alýþta kim haklýydý?
Oysa geliþen ÝNSAN AKLIYDI!
Anlamlarýn yolu
Ruhban ve rehbere uzanýr kolu!
Teville anlam, dolu dolu!
Kýy ki ziyanlýk saðý solu
Eþit olunamýyorsa özgür olunamaz mýydý?
Özgürlük eþitlikle, gerektirme
Ýyilik kötülük; erdem erdemsizlik
Güçlü güçsüzlük; mutlu mutsuzluk
Bunlarla baðýl gerektirme.
Sudaki yansýsýna bakan insanlar akil
Þahabettin Sühreverdi; Ýbni Tufeyl
Iþýkçý ruh beden tekçiliði ile nakil
Tanrý’nýn oðlu Hay’la Defoe’nun önceli
Ýnsaný, toplumu düzenleyip
Mutlu kýlan Seyh Bedrettin
""Hangi þekilde tapýnýlýrsa
Tanrý isteðine uygun olurdu"" tüzenleyim.
Sen Anadolu, bebeðin kucaðýnda
Kucak tutan koca bebek
Mutluluðu taþýrsýn
Kahirce deneyimle haþirsin
Her þeye malik ola
Bir þeye malik olmaya
Börklüce Mustafa
Torlak Kemal toz estirmekte
Ýki göðüs arasý muazzam
Gezerim birinden diðerine
Biri evvel biri ahirdi
Birine ulaþtýn mý tutunamazdýn diðerine
Verimlilik Enlil’in hüneri
Hangisinden emsem ANADOLU çýkar
Gümrah gümrah
Mezopotamya; temeldeki yapý
Kültürce aþýrýlan
Ön Asya’ya, ön oluþtaki envanter
Bir çekildin mi maazallah paldýr küldür
Baþtan sona gezinen kimlik
Kavak aðacýndan tüylük pamuk
Kabuslardan daralmýþ sýkletim
Eytiþimden buyurun, derdim ama
Ansýzýn buyurdu
Gece geldi oturdu rüyama.
09.10.2007
Bayram KAYA
Sosyal Medyada Paylaşın:
(c) Bu şiirin her türlü telif hakkı şairin kendisine ve/veya temsilcilerine aittir.