- 1188 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
Araştırmacı, Yazar , Şair Mustafa Emre’ile Gazeteci Münevver Düver’in söyleşisi
Araştırmacı, Yazar , Şair Mustafa Emre’ile Münevver Düver’in söyleşisi
M.DÜVER.
1-Sayın Mustafa Emre, kaç yıldır edebiyatla uğraşıyorsunuz?
M.EMRE. Edebiyata lise yıllarımda ilgi duydum,öykü ile başladım.sonra şiire yöneldim.bu arada çocuk şiiri ve çocuk öyküleri de yazdım .
M.DÜVER.
2. Bugüne kadar kaç kitap yayımladınız?
M.EMRE. 11 eserim yayımlandı. Ayrıca, araştırma- inceleme çalışmalarım Yayıma hazır 18 kitabım var.
M.DÜVER.
3. 18 civarında yeni kitap yolda dediniz. Nedir bu kitaplar, Konuları nelerdir?
M.EMRE. İki kitap biri Birincisi çocuk öyküleri,ikincisi çocuk şiirleri,ayrıca bir dönem romanı olan (Yalnız Kuşlar dergahı) romanım bulunuyor
M.DÜVER.
4. Günümüz edebiyatında şiirin yeri nedir?
M.EMRE. Şiir her zaman edebiyatta başı çeken bir sanat dalıdır.Şiir edebiyatı besleyen bir damar olarak varlığını sürdürecektir.
M.DÜVER.
5. Son dönem şairlerden, bir Yunus Emre, bir Karacaoğlan, bir Pir Sultan Abdal çıkmayışının sebebi nedir?
M.EMRE. Şiirin çilesini çekemedikleri için o engin denize ulaşamıyorlar,şiir güçtür,özen,çaba,emek,duyarlılık,bilinç,incelik ve sevgi gerektirir.
M.DÜVER.
6. Televizyonlarda bir sürü program yapılıyor fakat, edebiyat ve şiir adına programlara pek rastlanmıyor, Neden acaba?
M.EMRE. Yeterince yapılmıyor,çünkü toplum olarak hazır duyarlılıklara ilgi duyuyoruz.bu aşılabilir.Burada görev TRT ye düşüyor kaliteli proğramlar yapılabilir.
M.DÜVER.
7. Kültürel gezilere nasıl bakıyorsunuz? Edebiyata katkı sağlıyor mu?
M.EMRE. Tarih ve kültür değerlerimize sahip çıkarak yapılan geziler yararlı olur elbette.Sanat ürünlerine de dönüştürebiliriz.bu tür çalışmalar sanata katkıda bulunur.
M.DÜVER.
8. Kültür ve Sanat Festivallerinin şiire ve edebiyatın diğer alanlarına; şairlere ve yazarlara katkısı var mıdır?
M.EMRE. Düzenlenen etkinliklerde şair ve yazarların çalışmaları Kitap haline getirilirse katkı sağlar kalıcı olur.
M.DÜVER.
9-Mustafa Emre kimdir? Kısaca kendinizi tanıtır mısınız?
M.EMRE. Doğma büyüme Adanalıyım,başta edebiyat olmak üzere Kültür Sanat alanında çaba gösteriyorum.Dergi, Gazete,Radyo,Televizyonda çalıştım etkinliklere katıldım.
M.DÜVER.
10. Gazetelerin genelde sanata, özelde şiire ve edebiyata etkisi nedir?
M.EMRE. Yapıtların kaliteli olması,yaratıcılığı özendirmesi, toplum için yararlı ürünler yayımlaması, Eğer gazetenin yayın politikası, Kültüre, sanata değer veriyorsa o çalışmalar anlam kazanır.
M.DÜVER.
11. Sayın Mustafa Emre, sizin şiirlerinizde özellikle kullandığınız bir tarz var mı?
M.EMRE. Şiirlerimde gelenekten ve günlük yaşamdan süzülmüş,arınmış bir biliç ve dilimizin duyarlılığını önemsedim. Özgür vezinle yazdığım şiirlerimde uyum,ezgi’lerimiz öğelerine özen gösteriyor değer veriyorum.
M.DÜVER.
12. Gelecekte edebiyat alanında hedefleriniz nelerdir?
M.EMRE. Bugüne kadar yayına hazırladığım değişik dallardaki ortalama 20 kitabımın yayımlanması.
M.DÜVER.
13. Genç şair arkadaşlarımıza tavsiyeleriniz nelerdir? kimleri okumalıdır ve şiirlerini yazarken hangi kurallara dikkat etmelidir?
M.EMRE. Zengin bir şiir birikimimiz var,bundan yararlanmak için divan, halk ve çağdaş şiirlerimizi ve şairlerimizi öğrenmeleri gerekir.
Bir kez herkes,her şeyden önce türkçe’yi önemsemeli, kavramalıdır.Bir dil bilinci ve duyarlılığı geliştirmelidir.Dil bilgisinin kurallarının yanı sıra şiirde özgünlük yaratmalıdır.Bunun içinde şiirin yapısına,içeriğine,diline,Müziğine, sesine özen göstermelidir.
Örneğin divan edebiyatından Seyh Galip,Baki nazif’i, Fuzuli, Nabi’yi Şehülislam Yahya, Eşrefoğlu Halk şiirinden,Karacaoğlan,Dadaloğlu,Yunus Emre, Pir Sultan Abdal, Nesimi,Aşık Veysel,Gündeşlioğlu gibi şairler mutlaka okunup değerlendirilmelidir.
Çadaş şairlerimize gelince Ahmet haşim, Yahya Kemal Beyatlı, Necip Fazıl Kısakürek,Ahmet Mühip Dıranas, Nazım Hikmet, Ahmet Hamdi Tanpınar, Fazıl Hüsnü Dağlarca,Attila İlhan,Cahit Sıtkı Tarancı, Cahit Külebi,Bedri Rahmi Eyuboğlu, Oktay Fıfat, Orhan Veli, Melih Cevdet Andaz, İlhan Berk, Cemal Süreyya,Edip Cansever, Turgut Uyar, Hilmi yavuz,Ataol Behramoğlu,Ali yücel,Ali Püsküllüoğlu,…gibi şairlerimizi okumalı,üzerinde düşünülmelidir.Bu şairler ne yazmıştır , nasıl yazmıştır? O günün ve bu günün koşulları düşünülerek değerlendirlimelidir.Bu arada dünya şiirine uzak kalmamalı.
Bu güzel söyleşi için teşekkür ederim..
Münevver DÜVER
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.