Türkiye’nin yakılan ilk ve tek filmi “Yorgun Savaşçı”nın yönetmeni Halit Refiğ ile onurlu bir yaşamın anıları…
“Aşk-ı Memnu” ile başlayan derin bir sevgi, bağlılık hikayesi…
“Hanım”, “Teyzem”, “Köpekler Adası” gibi filmlerin yaratıcısı vicdanlı aydın Halit Refiğ ile 35 yıl…
Türk sinemasının büyük yönetmenlerinden Halit Refiğ, hayatı boyunca Ulusal Sinema düşüncesinin savunuculuğunu yaptı...»»
Bu söyleşiler toplamı Türk sinemasının çok yönlü ismi Halit Refiğ`in sinemaya olduğu kadar hayata ilişkin görüşlerini de içermekte. Refiğ`in askerliğini yaptığı Kore`de çektiği belgesellerle başlayan sinema hayatı sinema eleştirmenliğiyle devam etti; Yaşamak Hakkımdır filminde Atıf Yılmaz`a asistanlık yaparak profesyonelliğe adım attı ve günümüze kadar devam etti. Film yapabilmenin maddi koşull..»»
Servet-i Fünun edebî akımı Türk edebiyatı tarihi açısından önemli dönüm noktalarından biridir. Bu kısa dönem, Tanzimat’la başlayan edebî değişimin yönünü kesinlikle batıya çevirdiği bir zaman dilimidir. Hikâye de geleneksel tahkiye üslubundan uzaklaşıp bağımsız olarak bu dönemin ilgi gören edebî türleri arasında bulunmaktadır. Kuşkusuz Halit Ziya da bu türle ilgilenen ve onun gelişimine katkıda bu..»»
...Yalnız anneleri, sarıya boyanmış saçlarının altında gözlerinin anlamına derin bir belirsizlik veren geniş bir sürme çemberiyle çevrilmiş gözlerini çevirdi; ucunda gizli teşekkür anlamı titreyen bir sezeniş mahun sandala büsbütün yabancı kalmadı. (Aşk-ı Memnu adlı yapıtından)»»
Kitabın sadeleştirilmiş olmasına fazla genişlikte bir mana vermemelidir: Yeni nesil için pek tanınmamış olan kelimeler, terkipler Türkçe’ye çevrilmiş, fakat üsluba, ibarelerin teşkilatına (cümlelerin düzenine) hiç dokunulmamıştır.
İmla hakkında fikirlerimin ne olduğuna kitap okunurken vukuf hasıl olacaktır (anlaşılacaktır). Bugün Türkçe’nin imlası büyük bir karışıklık göstermektedir. Kullanılan..»»
Cumhuriyet Dönemi Türk edebiyatının en önemli romacı ve hikayecilerindendir. Romanlarında, realist ve naturalist bir çizgide yürüyen Halit Ziya, zaman zaman derin bir idealizmin içinde görülür. Ele aldığı tiplerden hemen hemen hepsi yüksek tabakaya mensup insanımızdan bir parçadır. Özenli bir dil kullanmaya dikkat eden yazar, sıcak, heyecan verici bir üslup kullanmıştır.»»
"Şair; semalardan dökülen handelerle güler; sehablardan, zulmetlerden saçılan giryelerle ağlar; çiçeklerden, çimenlerden çıkan rayihalarla mest olur; tabiatın letafetlerine karşı mebhut kalır bir mahluk-ı ulvi, bir hiss-i mücessemdir.
Şair; tabiatın sema-yı efkara, afak-ı hissiyata salıverdiği zerrin-per kelebektir. Lakin şairin gözleri başka bir sema-yı ulviye nazır; başka cihanlara müstağrakt..»»
Halit Ziya Uşaklıgil, Edebiyat-ı Cedide mektebinin olduğu kadar Tanzimat Sonrası Türk Edebiyatı'nın da önemli yazarlarından birisidir. Uzun sanat hayatı müddetince pek çok eser veren yazar, asıl başarısını hikaye, roman ve mensur şiirleriyle sağlamış; çağdaşları kadar kendinden sonrakiler üzerinde de önemli tesirler bırakmıştır.
Elinizdeki kitap, Halit Ziya Uşaklıgil'in bütün yönleri ve eserler..»»
Halit Ziya Uşaklıgil, şüphesiz ki Tanzimat'tan sonraki Türk edebiyatının ilk büyük roman ve hikâye yazarıdır. Hatta daha ileriye giderek diyebiliriz ki o, Türk roman ve hikâyesinin ve yeni Türk nesrinin en büyük birkaç isminden birisidir. Roman ve küçük (kısa) hikâye türlerine getirdiği yeni üslûp ve teknik, hem çağdaşlarını hem de sonra gelen yazarları derinden etkilemiş, romanlarından bazıları g..»»
Türk romanındaki ilk psikolojik çatışma Halit Ziya ile başlar. Onun romanlarında, kişi ile toplumsalın karşı karşıya gelmesinden oluşan psikolojik çatışmalar tek boyutlu Tanzimat romanından psikolojik derinliği olan modern romana geçişinin göstergesidir. Yazarın Türk romanının kurucusu olması tezi roman türünün koşulu olan değer çatışması içindeki bireyi kişi toplum çatı..»»
Edebiyatdefteri.com, 2024. Bu sayfada yer alan bilgilerin her hakkı, aksi ayrıca belirtilmediği sürece Edebiyatdefteri.com'a aittir. Sitemizde yer alan şiir ve yazıların telif hakları şair ve yazarların kendilerine veya yetki verdikleri kişilere aittir. Sitemiz hiç bir şekilde kâr amacı gütmemektedir ve sitemizde yer alan tüm materyaller yalnızca bilgilendirme ve eğitim amacıyla sunulmaktadır.
Sitemizde yer alan şiirler, öyküler ve diğer eserlerin telif hakları yazarların kendilerine veya yetki verdikleri kişilere aittir. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. Ayrıca sitemiz Telif Hakları kanuna göre korunmaktadır. Herhangi bir özelliğinin kısmende olsa kullanılması ya da kopyalanması suçtur.
Edebiyat -
Şiirler -
Kitap
Sitemizde daha iyi hizmet verebilmek için sitemizde çerez kullanılmaktadır.