- 1076 Okunma
- 4 Yorum
- 0 Beğeni
DİNDE ZORLAMA YOK MUDUR?
Esirgeyen ve Bağışlayan Allah’ın(cc) Adıyla...
Kardeşlerim yine her zaman olduğu gibi önce âlemlerin yaratıcısı tüm noksan sıfatlardan münezzeh olan Allah’ın(cc) izni, Sonra tüm beşeriyetin yüzü suyu hürmetine yaratıldığı, bütün mücadelesi ümmetinin kurtuluşu olan yüce peygamberimizin (sav) şefaatine nail olma ümidi ile bu gün ki konumuzu ele almaya çalışalım.
Küçüklüğümden beri hatırlarım ve çevremde sürekli rahatsızlık içerisinde gözlemlemişimdir. Biz aciz kulların günahlarla mücadele noktasında arkasına saklandığımız daha doğrusu şeytanın bizi ısrarla yönelttiği bir cümle vardır ki o da aslen doğru ama kullanışımız bakımından yanlış bulduğum " Dinde zorlama yoktur." cümlesidir.
Bu cümleye yalan demek insanın Allah’ın(cc) ayeti kerimini inkar etmesidir ki hâşâ o da kişiyi küfre götürür. Zira aynen şöyle diyor yüce yaradan kurtuluşumuzun anahtarı yüce kitabında: “Dinde zorlama yoktur. Artık doğru ile yanlış birbirinden ayrılmıştır. Şeytanın yoluna uymayı reddedenler ve Allah’a inananlar, hiçbir zaman kopmayacak en sağlam dayanağa tutunmuşlardır. Allah her şeyi işitendir, her şeyi bilendir.” (Bakara 256) bir başka ayette ise: “De ki: Hak Rabbinizden’dir. Artık bundan sonra dileyen inansın, dileyen inkâr etsin.” ( Kehf, 29). Bu ayetleri göre göre hala dinde zorlama vardır diyemeyiz. Ancak konunun çarpıtılmadan aktarılması ve ayetlerin bir bütün olarak ele alınması lazımdır.
Mesela bir hadisinde Resulullah(sav) efendimiz Soğan Sarımsak yedikten sonra Mescide gidilmemesini buyurmaktadır. Şimdi hadis şerifin soğan sarımsak yemeden kısmını atlayıp sadece mescide gidilmemesi kısmını ele alırsak tüm namazlarımızı evde kılmamız icap edecektir. Halbuki namazı cemaat ile kılmak çok daha faziletlidir.
Aynı şekilde “Dinde zorlama yoktur” konusunu da ele alırken birçok kez karşılaştığım hata sadece "dinde zorlama yoktur" cümlesini alarak ayetin tamamını görmemektir. Falan kişi namaz kılmıyormuş, ne yapalım canım “dinde zorlama yoktur.” Filan kardeşimiz malının zekâtını vermiyor veya orucunu tutmuyor. Eee olacak “dinde zorlama yoktur.” Ya içki içenler kumar oynayanlar? “Dinde zorlama yoktur” dedik ya...
Kardeşlerim dinde zorlama kime yoktur? Ayette dediği gibi İnanıp inanmama noktasındaki insana dinde zorlama yoktur. Allah(cc) yüce kitabı ve örnek peygamberi(sav) aracılığı ile doğru yolu yanlış yolu göstermiştir. İster inanır kurtuluşa erersin ister inkâr eder ceremesini çekersin. İnanıp inanmama konusunda hürsün. Hiçbir kişiye zorla inanacaksın denmez. İşte dinde bu şekilde zorlama yoktur.
Ancak inanan insan Allah’ın(cc) varlığını birliğini kabul eden insana hataları olduğunda uyarma gerekirse zorlama yoluna gitmek ayet ve hadislerle desteklenen bir gerçektir. Nitekim efendimiz(sav) bir hadisinde şöyle buyuruyor: "Sizden birisi bir kötülük gördüğü zaman onu eli ile değiştirsin, buna gücü yetmez ise diliyle, buna da gücü yetmez ise kalbiyle. Fakat bu imanın en zayıf noktasıdır." Âlemlerin yaratıcısı Rabbimiz(cc) ise bir ayetinde: "İçinizden hayra çağıran, iyiliği emredip, kötülükten meneden bir topluluk olsun; işte onlar kurtuluşa erenlerdir." (Al-i İmran: 3/104) başka bir ayetinde ise: "İnanan erkekler ve kadınlar, birbirlerinin velisidirler. İyiliği emrederler, kötülükten menederler." (Tevbe: 9/71) buyurmaktadır.
İnançsız kişiye zorla inan diyemeyiz ama inanan kardeşimizin, efendimizin (sav) yolundan uzaklaşmasına da razı olamayız gücümüzün yettiği ölçüde onu hak yola taşımaya çalışmalıyız. Yani emri bil mağruf, nehyi anil münker diye bilinen iyiliği emredip kötülüklerden uzaklaştırma gayretinde olmalıyız.
Rabbim Zorlamaya gerek kalmadan tüm doğruları kendi idrakiyle bulup kurtuluşa erenlerden eylesin.
YORUMLAR
oldukça geç gelmişim sayfanıza..ama yine de yazmadan geçemedim..yıllar önce bu konuyu dayımla konuştuğumda bana şöyle demişti: Hiç kimseyi mesleğini seçerken, şoför olması için zorlayamazsın..ama eğer şoförlüğü seçmişse frenin yerini öğrenmeme, hatta bilse bile canı istemediğinde kullanmama şansı yoktur!!!
Edebiyat içinde böyle yazarlara çok ihtiyaç var. İyi ki gelmişsiniz kardeşim.
Gerekeni hassasiyetle çok güzel ifade etmişsiniz.
Nitekim; Allah Teâlâ insanın yüreğine ruh âleminden bir gönül, yani kalp yerleştirmiştir. Bu gönlün, bilmek, tanımak, istemek, sevmek gibi temel özellikleri vardır. Bu gönüle kendisini yaratanı bilmek, O'nu sevmek, O'nun rızasınna kavuşmayı dilemek lazım gelir.
Hâl böyle olunca zaten zorlama ve zorlanma devre dışı kalmaz mı? Böyle bir gönüle sahip olamayan kimse ise zaten insan suretine bir mahluktur! Onlar için her şey manasızdır!
Allah ecrinize eklesin tüm gayretlerinizi.
MEHMET KAĞAN
EĞER MÜSLÜMANIN DİYORSA ELBETTE ZORLAMA VAR, BİR BABA YA DA ANNE MÜSLÜMAN OLDUĞUNU KABUL EDİYORSA ÇOCUĞUNA ALLAH'I EN GÜZEL METODLARLA ÖĞRETMELİ. EĞER ÇOCUK NAMAZ KILMIYOR VE DİNİN GEREKLERİNE İTAATKAR DAVRANMIYORSA MUTLAKA BİR ŞEKİLDE (DAYAK BENCE EN GEREKSİZ ŞEY) CEZALANDIRILMALI.
DİNDE ZORLAMA YOKTUR MANTĞI 'BENİM KALBİM TEMİZ BEN NAMAZ KILMIYORUM AMA İÇİMDE KÖTÜLÜK YOK' MANTIĞIYLA AYNI YÖNDE İŞLİYOR. CAHİL BİR MANTIK, EKSİK BİR MANTIK ASLINA BAKARSANIZ BU BİR MANTIKSILIK.
ZATEN BU KURALLARA UYMAYAN, İMAN VE İSLAMIN ŞARTI, MÜSLÜMANLIKLA BAĞI OLAN BİR KİŞİ DEĞİLDİR. BİZİ DİĞERLERİNDEN AYIRAN EN BÜYÜK FARK NAMAZDIR. DİNDE ZORLAMA EĞER İNANAN İNSANI KARDEŞİN OLARAK KABULLENMİŞSEN Kİ MÜSLÜMAN MÜSLÜMANIN KARDEŞİDİR ZORLA DA OLSA UYARACAKSIN.
BU NACİZANE BANA AİT BİR GÖRÜŞ.
DEĞERLİ YAZINIZ İÇİN TEŞEKKÜRLER
MEHMET KAĞAN
Amin...teşekkür ederim böylesi bilgilendirici bir yazı kaleme aldığınız için...selamlarımla