MENÃœLER

Anasayfa

Åžiirler

Yazılar

Forum

Nedir?

Kitap

Bi Cümle

Ä°letiÅŸim

GÜLŞEN(GÜLCE-Çaprazlama)
MustafaCeylan

GÜLŞEN(GÜLCE-Çaprazlama)



Kýþ gecesi soðuðu gönül dalýnda rüzgâr
Kar yaðýyor baþýma delirdim yollardayým.
Biliyorum kabrime uzanan yol kýsalmýþ
Dardayým be Gülþen’im, seni aramaktayým.

Zamaný parçalayan zaman çýktý dýþarý
Delitayým vuruldu,susmaz ki susturayým?
Sapsarý bir korkunun giyindim gömleðini
Nerdesin be Gülþen’im, seni aramaktayým.

Bir tutsam ellerini, kokunu ciðerime
Nikotin gibi çeksem, inan ki kurtulurum.
Leyla’yý Mecnun’undan ayýranlarý bir bir
Vururum be Gülþen’im, tetikte, parmaktayým.

Ýçimdeki türbenin gökyüzüydü kubbesi
Ayým, güneþim düþtü, yer altýnda yýldýzým.
Heybesi aðýt dolu yolcular arasýndan
Çek çýkar be Gülþen’im; iþte yalvarmaktayým

Yankýlanýr beynimde ayrýlýðýn depremi
Yetiþsin imdadýma hayat veren gül sesin
Tutmaz elim, ayaðým; deliler beni tanýr
Nerdesin be Gülþen’im, seni aramaktayým.

Ses ver gayri sesime, n’olursun dene sonkez
Varmaktayým galiba uçurum sarayýma...
Bilmez, kimseler bilmez,sorsalar da söylemem!
Bir bilsen be Gülþen’im,dert akan ýrmaktayým.

Mustafa CEYLAN




---------------------------------------------------------
GÜLCE EDEBÝYAT AKIMI
ÞÝÝR TÜRÜ: ÇAPRAZLAMA
**************************************

1-Hece þiirimizde kafiyenin yönlendirici, çoðu kere kýsýtlayýcý etkisinin azaltýlmasýný amaçlayan bir þiir türüdür. Kafiyelerin bir dörtlük içinde ÇAPRAZLAMA olarak yerleþtirilmesi ile meydana gelen bir þiir türüdür.

2-Kafiye diziliþi þöyledir.
a-................... (mýsranýn baþýnda)
...................-b (mýsranýn sonunda)
...................-a (mýsranýn sonunda)
b-................... (mýsranýn baþýnda)
x

...................-c (mýsranýn sonunda)
d-.................(mýsranýn baþýnda)
c--................ (mýsranýn baþýnda)
....................-d (mýsranýn sonunda)

ÖRNEK:(Büyük harfle gösterelim)

YANKILANIR beynimde ayrýlýðýn depremi
Yetiþsin imdadýma hayat veren gül SESÝN
Tutmaz elim, ayaðým; deliler beni TANIR
NERDESÝN be Gülþen’im, seni aramaktayým.


Diðer kýtalar bunlarýn(bu iki kýtanýn) tekrarý þeklindedir.

3-Þiir tarihimizde çok önceleri kafiye mýsra baþýnda idi, sonra mýsra ortasýna alýndý; Ýslâmiyet’i kabulümüzden sonra mýsra sonlarýna alýnmýþtýr. Þairin, kafiye kýskacýnda sýð - verimsiz duruma düþmemesi için çaprazlama olarak kafiyeler yerleþtirilmiþtir. Yukarýdaki kafiye diziliþinin dýþýnda kafiyeler deðiþik þekilde de çapraz olarak yerleþtirilebilir ler, bu, tamamen þairin isteðine kalmýþtýr.

4-Genellikle 7artý7=14 Heceli-kalýplý þiirlerde kullanýlýrsa da, 6artý5=11 dahil diðer ölçü-kalýplarda da kullanýlarak veya beþlik, altýlýk mýsralardan oluþan þiirlerde ve de gene ’çaprazýna yerleþtirilmiþ’ kafiyelerle deðiþik ÇAPRAZLAMA örnekleri verilebilir, þiirler yazýlabilir. Önemli olan kafiye kýskacýndan þairin ve þiirin kurtarýlarak, yeni nefes alaný ve þekli ortaya konulmasýdýr.Serbest þiirde yapýlan ’Çaprazýna Serbest’ adý ile anýlýr.
Sosyal Medyada Paylaşın:



(c) Bu şiirin her türlü telif hakkı şairin kendisine ve/veya temsilcilerine aittir.