....................................................................................... Yürü Yiðit Yürü Yol Ýlen Yürü
Yürü yiðit yürü yol ilen yürü Aðustosta erir daðlarýn karý Gayet güzel olsa yiðidin yârý O yiðit yanýna nazýnan gelir
Yürü yiðit yürü yolundan kalma Her yüze güleni dost olur sanma Ölümden korkup da sen geri durma Yiðidin alnýna yazýlan gelir
Sana derim sana ey kýnalý taþ Çözümden akýttým kanlar ile yaþ Göllerde oynayan iki yeþil baþ Göllerin safasý kazýnan gelir
Misis köprüsünde kollarým baðlý Ayrýlýk elinden ciðerim daðlý Göksun’a varýnca Bayazýtoðlu Sana gelen beyler sözinen gelir
Dadaloðlu’m der kollarým bazýlý Atým gök kýr attýr yaným tazýlý Gelir koyunlarý yaný kuzulu Karýþmýþ saðmalý yozunan gelir ....................... DADALOÐLU ....................... Dadaloðlu Dadaloðlu’nun doðum ve ölüm tarihleri hakkýnda kesin bir bilgi olmamakla beraber eldeki kaynaklardan 1785-1868 olarak belirlenmiþtir. Yani Dadaloðlu’nun 18.yy’ýn son çeyreðinde doðup 19.yy’ýn ortalarýnda öldüðü bilinmektedir. Güney illerinde dolaþan Türkmen topluluklarýnýn Avþar boyundandýr. Yaþamý hakkýnda yeterli bilgiye sahip olmadýðýmýz Dadaloðlu’nun þiirleri yazýlý kaynaklar aracýlýðýyla deðil sözlü gelenek sayesinde bugüne ulaþmýþtýr. Bir baþkasý da þöyle yazýyor onun için: Dadaloðlu, Osmanlý Devleti‘nin Anadolu Türkmenlerini iskan politikasýna tepki olarak doðmuþ isyanlarda yer aldýðý anlaþýlan tanýnmýþ bir halk ozanýdýr. 18.yy’ýn son çeyreðinde doðup 19.yy’ýn ortalarýnda öldüðü bilinmektedir. Doðum ve ölüm tarihleri hakkýnda kesin bir bilgi olmamakla beraber eldeki kaynaklar 1785-1868 tarihlerini göstermektedir. Dadaloðlu, Güney illerinde dolaþan ve Toros daðlarýnda Kozan, Erzin, Payas yörelerinde yaþayan göçebe Türkmenlerin Avþar boyundandýr.
Yaþamý hakkýnda yeterli bilgiye sahip olmadýðýmýz Dadaloðlu’nun þiirleri yazýlý kaynaklar aracýlýðýyla deðil, sözlü gelenek sayesinde bugüne ulaþmýþtýr. Asýl adý Veli olan ve Türkmen-Avþar aþýklarýnýn önde gelenlerinden biri olan Dadaloðlu, Kul Mustafa mahlasýný da kullanan Aþýk Musa’nýn oðludur. Az da olsa eðitim almýþtýr. Avþar beylerinden Küçük Alioðlu, Sýrkýntý beylerinden Murtaza Bey ile Kozanoðlu’nun yanýnda imamlýk, katiplik yaptýðý anlatýlýr ama bu konuda yeterli bilgi yoktur. Daha çok Gavurdaðý ve Ahýr Daðý yörelerinde yaþadý. Çukurova’yý, Toroslar’ý, Orta Anadolu’yu dolaþtý. Þiirlerinde göçerlik koþullarýný, döneminde orta Anadolu’da hüküm süren aþiret kavgalarý ve aþiretlerin Osmanlý Devleti ile savaþlarýný duru ve yalýn bir dille yansýttý. Dili Anadolu Türkmen boylarýnýn kullandýðý halk Türkçesiydi. Dadaloðlu Anadolu’nun halk þiiri geleneðine damgasýný vurmuþ en önemli sanatçýlardan biri olmuþtur.
Osmanlý Devleti’nin göçebe olan Avþar, Karsantý, Sýrkýntý, Bozdoðan, Kýrýntý, Berber, Menemenci gibi Türkmen aþiretlerini yerleþik hayata geçirmek için verdiði uðraþ, yer yer baþkaldýrýlara ve çatýþmalara neden olmuþtur. Dadaloðlu’nun þiirleri, yerleþik yaþama geçmek istemeyen Türkmen aþiretlerinin çýðlýðý ve sözlü tarihi sayýlabilir.
Mezarý Kýrþehir‘ in Kaman Ýlçesi’ndedir. Biter Kýrþehir’ in Gülleri Biter adlý türkünün söz yazarý olmasý, mezarýnýn Kaman’ da bulunduðunun bir ispatýdýr. .......................................................................................................