GÜLCE EDEBİYAT AKIMI-1
-------GÜLCE EDEBÝYAT AKIMI-Nazým Türleri-ÖZET BÝLGÝ(1 )------
GÜLCE EDEBÝYAT AKIMI
NAZIM TÜRLERÝ
ÖZET BÝLGÝ
******************************* 1- NAZIM TÜRÜ:BULUÞMA
********************************* 1-HECE-SERBEST Tartýþma ve kavgalarýna son veren bir nazým türüdür.
2-Hece vezni ile serbesti, bir þiir bünyesinde buluþturmaktadýr.
3-Oluþumu þöyledir:
............................
............................
...........................
............................ (Dörtlük: hece vezniyle yazýlmýþ
...................................
................................................
..............................
............
......................(Serbest mýsralar-mýsra sayýsý þairin isteðine baðlýdýr.
Yani;
-(Hece vezniyle yazýlmýþ dörtlük
-(Serbest mýsralar
VEYA BUNUN TERSÝ DE OLABÝLÝR
-(Serbest mýsralar
-(Hece vezniyle yazýlmýþ dörtlük
4-Hece vezniyle yazýlmýþ dörtlük’ ün kafiye yapýsý, hece sayýsý, kalýbý tamamen þairin isteðine baðlýdýr. Þair dilerse Hece ile yazýlacak bölümü dörtlük deðil, beþlik, altýlýk mýsralardan veya deðiþik hece türleri ile de oluþturabilir. Yeter ki, hece-serbest buluþmasýný gerçekleþtirsin. Adý gibi BULUÞMA olsun.
5-Þiirin uzunluk,kýsalýk durumlarý tamamen þairin isteðine baðlýdýr.
*******************************************************************************************************************************************************
2- NAZIM TÜRÜ:ÇAPRAZLAMA
**************************************
1-Hece þiirimizde kafiyenin yönlendirici, çoðu kere kýsýtlayýcý etkisinin azaltýlmasýný amaçlayan bir nazým türüdür. Kafiyelerin bir dörtlük içinde ÇAPRAZLAMA olarak yerleþtirilmesi ile meydana gelen bir nazým türüdür.
2-Kafiye diziliþi þöyledir.
a-................................ (mýsranýn baþýnda
....................................-b (mýsranýn sonunda
....................................-a (mýsranýn sonunda
b-.................................(mýsranýn baþýnda
x
.....................................-c (mýsranýn sonunda
d-.....................................(mýsranýn baþýnda
c-..................................... (mýsranýn baþýnda
........................................-d (mýsranýn sonunda
Diðer kýtalar bunlarýn(bu iki kýtanýn tekrarý þeklindedir.
3-Þiir tarihimizde çok önceleri kafiye mýsra baþýnda idi, sonra mýsra ortasýna alýndý; Ýslâmiyet’i kabulümüzden sonra mýsra sonlarýna alýnmýþtýr. Þairin, kafiye kýskacýnda sýð - verimsiz duruma düþmemesi için çaprazlama olarak kafiyeler yerleþtirilmiþtir. Yukarýdaki kafiye diziliþinin dýþýnda, kafiyeler, deðiþik þekilde de çapraz olarak yerleþtirilebilir ler, bu, tamamen þairin isteðine kalmýþtýr.
4-Genellikle 7+7=14 Heceli-kalýplý þiirlerde kullanýlýrsa da, 6+5=11 dahil diðer ölçü-kalýplarda da kullanýlarak veya beþlik, altýlýk mýsralardan oluþan þiirlerde de gene ’çaprazýna yerleþtirilmiþ’ kafiyelerle deðiþik ÇAPRAZLAMA örnekleri verilebilir, þiirler yazýlabilir. Önemli olan kafiye kýskacýndan þairin ve þiirin kurtarýlarak, yeni nefes alaný ve þekli ortaya konulmasýdýr.
*******************************************************************************************************************************************************
3-NAZIM TÜRÜ: TRÝYOLEMSÝ
***********************************
1-Batý Edebiyatý nazým türlerinden olan ’Triyole’ nin deðiþik bir versiyonudur.
2-Mýsra yapýsý þu þekildedir
..............................................................(1-a
..............................................................(2-b
..............................................................c
..............................................................c
..............................................................c
..............................................................(1-a -Mýsra aynen
...............................................................d
...............................................................d
...............................................................d
...............................................................(2-b mýsra aynen
3-Burada a-b-c-d kafiyeleri göstermektedir.(1 ve 2 de mýsranýn baþtan sona tamamýný göstermektedir.
Yani ilk mýsra hiç bir deðiþikliðe tabi tutulmadan, BÝRÝNCÝ MISRA BÝRÝNCÝ DÖRTLÜÐÜN DÖRDÜNCÜ MISRASI olmakta;
ÝKÝNCÝ MISRA DA ÝKÝNCÝ DÖRTLÜÐÜN GENE DÖRDÜNCÜ MISRASI OLMAKTADIR.
4-Genellikle 8+8=16 hece ölçüsü ile yazýlýrsa da, bu mýsra yapýsýna baðlý kalmak kaydýyla, þair dilerse 7+7=14, 6+5=11 veya baþka ölçü ve kalýplarda da deðiþik ’Triyolemsi’ler yazabilir. Önemli olan ilk-BEYÝT’-teki iki mýsranýn aþaðýdaki dörtlüklerde aldýðý yerdir.
5-Þair dilerese, ilk BEYÝT’in mýsralarýný da kendi arasýnda kafiyeli yapabilir.
*******************************************************************************************************************************************************
4-NAZIM TÜRÜ: ÜÇGEN
*****************************
1-Þekil itibariyle ÜÇGEN’e benzediðinden bu ismi almýþtýr. Azdan çoða, çoktan aza doðru hecelerden oluþan mýsra yapýsý vardýr. Hece veznimizde yeni bir nazým çeþididir.
2-Mýsralardaki hece sayýsý çok önemlidir. Mýsra kaç hecelikse, hece sayýsýný ihtiva eden satýrda yerini almaktadýr.
.1
..2
...3
....4
.....5
......6
.......7
veya bunun tersi olan;
.......7
......6
.....5
....4
...3
..2
.1
Hecelerden oluþan baþlý baþýna bir kalýptýr.
3-Þair dilerse, çok deðiþik þekiller ve diziliþlerde de ÜÇGEN türü þiir yazabilir. Önemli olan, hece sayýsýnýn artýþ ve eksiliþindeki sýra sayýsýdýr. Ýstenilen hece sayýsý ile baþlanýlýp, istenilen hece sayýsýna kadar üçgen uzatýlabilir-kýsaltýlabilir, iki ya da üç, dört üçgen taban tabana, ters veya deðiþik þekillerde de bir araya getirilebilir.
4-Kafiye oluþumunda þair tamamen özgürdür. Dilediði þekilde kafiye dokusunu oluþturabilir.
*******************************************************************************************************************************************************
5-NAZIM TÜRÜ: DÖNENCE
********************************
1-Cinaslý kafiyelerin çaprazlama ve dönerli olarak yerleþtirilmesinden meydana gelen bir hece nazým türüdür.
2-’Çaprazlama’ nazým türümüzün cinaslý kafiyelerle deðiþik bir versiyonudur.
CÝNASLI KAFÝYELER’in mýsralardaki konumlarý þöyledir:
a-...........................b(*
.............................-a
.............................-c
c-...........................b(*
*
d-..........................e(**
............................-d
.............................-f
f-...........................e(**
3-b(* ve e(** kafiyeleri istenirse cinaslý olmayabilir. Bunlar mýsranýn sonundaki kafiyelerdir.
Diðerleri (a,c,d,f cinaslý kafiyelerdir ve çaprazlama olarak yerleþtirilmiþlerdir.
4-Genellikle 7+7=14 hece ölçü-kalýbýyla yazýlýr, ancak, þair isterse hecenin çeþitli kalýp-ölçülerinde de deðiþik eserler meydana getirebilir.
*******************************************************************************************************************************************************
6-NAZIM TÜRÜ: TOKMAK
*******************************
1-Þairin kendisi veya yakýnlarýný-dostlarýný hicvedeceði bir nazým çeþididir.
2-Hece vezninin çok deðiþik ölçü-kalýplarý bir þiirin bünyesinde toplanmýþtýr. Batý edebiyatýnýn ’sone’ si ile bizim Halk edebiyatýmýzýn ’koþma’ sýnýn bir araya getirilmesi gibidir.
Ýstenirse her kuplenin son mýsraý tamamen baðýmsýz olabilir.
3-Hece-ölçü ve kalýplarý büyükten küçüðe vaya küçükten büyüðe doðru da dizilebilr ve çok deðiþik þekillerde TOKMAK türü þiirler yazýlabilir.
4-Dörtlüklerdeki kafiye yapýsý þairin isteðine baðlýdýr.
5-Örnek bir TOKMAK NAZIM TÜRÜ’NÜN ÞEMASI ÞÖYLEDÝR.(Þair dilerse bunun tersini, deðiþik ölçü ve kafiyelerle de yapabilir. Önemli olan, hece-ölçü- kalýplarýnýn artan ve azalan diziliþlerinin, sýralanýþýnýn bozulmamasý; daha önemlisi, geleneksel þiirimizde tek bir ölçü-kalýpla baþlayýp þiir bitimine kadar devam eden sistem, burada, çeþitli ölçü ve kalýplar bir araya getirilerek oluþturulmuþ olmasýdýr.
-(4+4+5=13 Hece -a
-(4+4+5=13 Hece -b
-(4+4+5=13 Hece -a
-(4+4+5=13 Hece -b
-(4+4+5=13 Hece -b
-(4+4+5=13 Hece -b
....................................................(4+4+5=13 Hece -b
*
-(6+6=12 Hece -c
-(6+6=12 Hece -d
-(6+6=12 Hece -c
-(6+6=12 Hece -d
-(6+6=12 Hece -e
-(6+6=12 Hece -e
................................................(6+6=12 Hece -e
*
-(6+5=11 Hece -f
-(6+5=11 Hece -g
-(6+5=11 Hece -f
-(6+5=11 hece -g
-(6+5=11 Hece -h
-(6+5=11 Hece -h
............................................(8+5=11 Hece -h
*
-(5+5=10 Hece -ý
-(5+5=10 Hece -k
-(5+5=10 Hece -ý
-(5+5=10 Hece -k
-(5+5=10 Hece -m
-(5+5=10 Hece -m
.......................................(5+5=10 Hece .......m
*
-(4+5=9 Hece -n
-(4+5=9 Hece -o
-(4+5=9 Hece -n
-(4+5=9 Hece -o
-(4+5=9 Hece -p
-(4+5=9 Hece -p
...............................(4+5=9 Hece ........p
*******************************************************************************************************************************************************
7-NAZIM TÜRÜ: AKROSTÝK
*********************************
1-Akrostiþ þiir tekniðinin yeni bir anlayýþla ileriye götürülmesini amaçlar.Akrostiþte mýsra baþlarýnda verilen ÝP UCU, AKROSTÝK de mýsra kelimeleri arasýnda DÜZGÜN BÝR DÝZÝLÝÞLE gizlenmiþtir
2-AKROSTÝK’ de HARF dizini 1-2-3-4... diye gitmektedir.
3-Ýster hece, ister aruz vezniyle veya serbest yazýlsýn fark etmiyor. Önemli olan harf diziliþidir. Kafiye yapýp yapmamak ta þairin isteðine kalmýþ bir durumdur.
Ýþte Örnek
-
AKROSTÝK
-
ÞÝÝR
(Þ iir gözlerinde ihtilâl olur,
Bakýþýn (Ý çime yazar ismini.
Vuslat yeþilinden (Ý zin okunur,
Dumansý gözlerden çektim ®esmini...
Mustafa CEYLAN
*******************************************************************************************************************************************************
8-NAZIM TÜRÜ: SONE’M
******************************
1-Batý edebiyatýndaki ’Sone’ nin deðiþik bir versiyonudur. Kuple oluþumu Batý Edebiyatýndaki ’sone’ ile aynýdýr.
2-Hece vazni ile yazýlmakta ve hecenin 7+7=14 ölçü-kalýbý kullanýlmaktadýr.
3-SONE’ M’in þekli ve Kafiye þemasý þöyledir.
..................a
..................b
..................b
..................a
*
..................c
.................d
.................d
..................c
*
..................e
..................f
..................f
*
.................e
.................g
.................g
*******************************************************************************************************************************************************
9-NAZIM TÜRÜ: GÜLCE
*****************************
1-GÜLCE adýný, ayný zamanda edebi akýmýmýza da vermiþ olan bir nazým türüdür.
2-Japon edebiyatýnýn HAÝKU adýný verdiði nazým türünün bizim edebiyatýmýzda yeni bir ruhla ele alýnýþýdýr.
3-Hece vezni ile yazýlýr. Kafiye yapýlýp yapýlmamasý þairin dileðine býrakýlmýþtýr. Önemli olan mýsralardaki hece sayýsýdýr.
4-Birinci mýsra=5 HECE ve Ýkinci mýsra=7 HECE olmak kaydýyla, dörtlük tarzýnda, beþlik, altýlýk veya baþka sayýlarda GÜLCE yazýlabilir. Önemli olan BÝR MISRANIN 5 HECE, ONDAN SONRA GELEN MISRANIN YEDÝ HECE OLMASIDIR.
5-GÜLCE’nin þematik yapýsý þöyledir:
..........................5 Hece
.................................7 Hece
...........................5 Hece
.................................7 Hece
............................5 Hece
..................................7 Hece
Böylece isteðe baðlý olarak devam edebilir.
*******************************************************************************************************************************************************
10-NAZIM TÜRÜ: SERBEST ZÝNCÝR
*******************************************
1-Türk Halk Þiirinde ’zincirleme’ veya ’zincirbent’ adýyla anýlan ve bir tür ’koþma’ olan þiir türümüzü, özellikle SERBEST ÞÝÝR’ de uygulamak için bu nazým türünü önerdik. Serbest þiirde uygulanýþ biçimini ayrýca ele alacaðýmýzdan, burada, HECE ÞÝÝRÝMÝZDE, uygulanýþ biçimini izah edelim.
2-’BULUÞMA’ veya öteki tür þiirlerimizde, kupleler-kýtalar arasýnda zincirin kurulmasýndan, konu akýþýnýn seyrine dikkat edilmesinden oluþmaktadýr.
3-Genellikle 6+5=11 hece ölçü-kalýbý kullanýlýrsa da, 7+7=14 veya öteki hece ölçü ve kalýplarýný da þair kullanabilir. Önemli olan kýta-kuple-bölümler arasýndaki devamlýlýk-zincirin muhafazasýdýr.
4-Ayrýca, ’serbest zincir’ imizin öteki uygulamalardan farký olsun diye de, þiirin ilk-giriþ-kýsmýnda ve son -bitiþ-kýsmýnda, þairin bir ’nida’ ile zinciri sallayacaðýný, bitiþ sýrasýnda da bitirdiðini haykýrmasýný istemekteyiz. Bu, bir zorunluluk deðil, GÜLCE markasý için tercihimizdir.
*******************************************************************************************************************************************************
11-NAZIM TÜRÜ: TEKÝL
****************************
1-Adýndan da anlaþýlacaðý gibi, tek sayýlý hece kalýbýndan oluþan bir nazým türüdür.
2-Dörtlüklerin þematik yapýsý þöyleir:
……………….7 Hece
……………….9 Hece
……………….11 Hece
……………….13 Hece’li bir yapýdan OLUÞMAKTA.
6-Kafiye uygulamalarýnda þair tamamen serbesttir. Dilediði þekil ve çeþit-yer ve konumda kafiye uygulayabilir veya uygulamaz. Önemli olan BÝRÝNCÝ MISRANIN 7, ondan sonra gelen mýsralarýn 9-11 ve 13 hece ile meydana gelmesidir.
3-Dörtlük,beþlik, altýlýk veya baþka þekillerde de uygulama yapýlabilir. Sadece 1-3-5-7-9-11-13-15-17-19 vb hece sayý diziliþinin korunmasýdýr. Þair dilerse (sýrayý þaþýrtmadan 5-7-9-11 veya 3-5-7-9 hecelik mýsra diziliþleri ya da (9-7-5-3 VEYA (15-13-11-9 VB..baþka þekillerde TEKÝL HECELERLE þiirin dokusunu örebilir.
*******************************************************************************************************************************************************
12-NAZIM TÜRÜ: YÝÐÝTCE
*******************************
1-Adýndan anlaþýlacaðý gibi yiðitlik-kahramanlýk içeren konularý ele alan bir nazým türüdür. Halk þiirimizdeki VARSAÐI’nýn yeni versiyonudur.
2-Kafiye yapýsý önemlidir.
3-4+4=8 Hece vezni ile yazýlýr.
Kafiyeler mýsranýn baþ tarafýna alýnmýþ olup, þematik olarak þöyledir:
a...............................
b...............................
(Serbest ...................
b..............................
*
c............................d
c............................d
c-............................
b-............................
*
e-............................f
e-............................f
e-.............................
b-.............................
*
g-...........................h
g-...........................h
g-...........................
b-...........................
*
ý-.............................i
ý-.............................i
ý-.............................
b-............................
*
j-..............................k
j-..............................k
j-...............................
b-..............................
*******************************************************************************************************************************************************
13-NAZIM TÜRÜ: GÜLÝSTAN
*********************************
1-Aruz ve Hece vezninin bir þiirde bir araya gelerek BULUÞMASI olup, geleneksel DÝVAN EDEBÝYATIMIZDAKÝ GAZEL’in yepyeni bir formatla ele alýnýp, yeni bir terkip oluþturulmuþtur. Bu yeni gazel türünün adý: GÜLÝSTAN’dýr.
2-Þematik yapýsý hece ile yazýlmýþ HAN DUVARLARI þiirinin ARUZ-HECE BULUÞMASI’nda þekillenmesidir diyebiliriz.
Yapýsý þöyledir:
......................................(a Aruzla yazýlmýþ Gazel beyitleri
......................................(b
......................................©
......................................(b
......................................(d
......................................(b
.......................................(e
.......................................(b
.......................................(f
.......................................(b
............................Hece vezinli kýta veya kuple
Saygýlarýmla.
Mustafa Ceylan
*****************************************************************************************
GÜLCE EDEBÝYAT AKIMI
-----GÖRÜÞLER’ den-1-----
ÜÇGEN MASA ve ORHAN VELÝ KANIK
(Günlerden bir gün, Ahmet Tufan Þentürk Ankara Hipodromunda giriþte bilet satan görevli; Orhan Veli’ de her hafta at yarýþý oynamaya gelmekte Hipodroma. O tarihe kadar her ikisi de katý-kuralcý ve taviz vermez hececi...
O tarihte olan oluyor iþte. Orhan Veli ve arkadaþlarý YENÝ BÝR EDEBÝ AKIMIN ÝLK ADIMLARINI ATIYORLAR.
Ahmet Tufan, Orhan Veli’nin bilet almaya geldiðini görünce yapýþýyor yakasýna.
-’Kaç asýrlýk þiirimizi niye çarpýttýnýz? Bu nedir? Þiir böyle mi olur? ’
Diyor.
Orhan Veli diyor ki;
-’Ahmet bak, bak! Siz dört bacaklý masada yemek yemeye alýþkýndýnýz. Ben sizin önünüze ÜÇGEN BÝR MASA KOYDUM þaþýrdýnýz.’
Ahmet Tufan Þentürk, iyice öfkeleniyor;
-’Masan da masa yani. Peki þu ’NASIR’ meselesi ne oluyor? ’
Orhan Veli diyor ki;
-’Ahmet, siz eve her zaman olduðu gibi kapýdan girip kapýdan çýkýyordunuz, ben size, eve bacadan veya açýk pençereden de girileceðini gösterdim. Kýzma, sinirlenme. Bu olaya sen de katýlacak ve beðeneceksin, hele dene bir.’ diyor.
Aradan seneler sonra, Orhan Veli çok genç yaþta hayata gözlerini yumuyor, ama, Ahmet Tufan serbest þiirin önemli imzalarýndan birisi oluyor. )
Sosyal Medyada Paylaşın:
(c) Bu şiirin her türlü telif hakkı şairin kendisine ve/veya temsilcilerine aittir.