MENÃœLER

Anasayfa

Åžiirler

Yazılar

Forum

Nedir?

Kitap

Bi Cümle

Ä°letiÅŸim

Haramları-Helalleri çoğalt amacın için...
Hamdioruc

Haramları-Helalleri çoğalt amacın için...


Haramlarý-Helalleri çoðalt amacýn için...

Ayete aykýrý bu söz ...deme amaçsýzlar için olan haramlarý esas aldý ayet...ayeti anlamadým ...demelisin.Bir asker eðitim yapmalý Kur’an bu haramlarý saymaz ama orucun mantýðý sebebtir haramlarý-helalleri çoðaltmaya.Çiftçiler sabahýn köründe tarlaya giderler.sabah namazý vakti uyku haramdýr .bu mantýk sebeb...haramlarý-helalleri çoðaltmamýza...

Ýlham ehli de haramlarý-helalleri çoðattý...Gazali havasýn orucunu bozanlarý çoðalttý...üstadým o...hem zenginlik amaçlayacaksýn hem savaþta galibiyet amaçlayacaksýn NUH gemi yaptý baþarý için Galibiyet için gemi yapmak farzdý ona...her kese farz silah üretmek ama illa gemi deðil bu...o savaþýn kaderini belirleyecek silahý üretmek de farzdýr...çünkü cihad farz.

Haramlarý-Helalleri çoðalt amacýn için...

Ýþte ayet:"Ey iman edenler! Allah’ýn size helâl kýldýðý iyi ve güzel þeyleri haram saymayýn, sýnýrý da aþmayýn. Allah sýnýrý aþanlarý sevmez. Allah’ýn size verdiði helâl ve temiz rýzýklardan yiyin ve iman etmiþ olduðunuz Allah’ýn yasaklarýndan sakýnýn. (Maide/87-88)

Müminlere, Allah’ýn hoþnutluðunu kazanmak için kendilerini ve baþkalarýný hayatýn helâl olan güzelliklerinden mahrum býrakma yoluna girmemeleri çaðrýsýnýn bu âyette yapýlmýþ olmasý, 82. âyette kendini ibadete veren hýristiyan din adamlarýndan olumlu biçimde söz edilmesinin yanlýþ anlaþýlmasýný da önlemiþ olmaktadýr. Nitekim bu iki âyetin iniþ sebebi olarak anýlan olaylar, Resûlullah zamanýnda bile bazý müminlerin dünyadan el etek çekerek zâhidâne bir hayat sürdürme arzusu içine girdiklerini, özellikle yeme-içme, dinlenme, giyim-kuþam, evlenme ve evlilik hayatýnýn icaplarýný yerine getirme konularýnda mahrumiyeti temel hayat felsefesi haline getirmeye yöneldiklerini, hatta bazýlarýnýn zühd yarýþýna girdiðini, bunun sonucunda gerek kendilerinin gerekse aile fertlerinin zarar görmesi sebebiyle Hz. Peygamber tarafýndan uyarýldýklarýný göstermektedir (bk. Buhârî, “Edeb”, 86, “Teheccüd”, 20; Müslim, “Sýyâm”, 186, 188; Taberî, VII, 8-11; Reþîd Rýzâ, VII, 20-25).

Öteden beri insanlarýn kendi iradeleriyle bazý yasaklar koyup bunlarý gelenek haline getirdikleri ve çoðu defa Tanrý’nýn isteði imiþ gibi takdim ederek onlara dinî bir renk verdikleri bilinmektedir (Câhiliye döneminde yaygýn olan bu tür uygulamalardan bazý örnekler için bk. En‘âm 6/143-144; bu zihniyetin reddi için bk. A‘râf 7/32). Bu tür telakkilerin günümüzde de dünyanýn birçok yerinde dinî inanç biçiminde yaþadýðý ve modern toplumlarda da bireysel bâtýl inanýþlar tarzýnda yaygýn bulunduðu görülmektedir.

87. âyetteki “Haram saymayýn” diye çevirdiðimiz “lâ tuharrimû” fiilini “Kendinizi yoksun býrakmayýn” þeklinde çevirmek mümkün ise de (meselâ bk. Esed, I, 210), âyetin metninde bulunmayan “kendinizi” ilâvesiyle anlam daraltýlmýþ olur. Çünkü âyetin kaçýnýlmasýný istediði tutumun zararlarý çoðu zaman kiþinin kendisi ile sýnýrlý kalmamaktadýr. Bu bakýmdan “yoksun býrakma” fiili kullanýldýðýnda “kendinizi ve baþkalarýný” þeklinde bir açýklama konmasý isabetli olur. Diðer taraftan, âyetin ana hedefinin bilfiil mahrumiyetten deðil, dinin yasaklamadýklarýný beþerî irade ile ve dine mal ederek yasak saymaktan sakýndýrma olduðu anlaþýlmaktadýr. Zaten böyle bir zihniyet içine girilmediði takdirde gereksiz mahrumiyetlere katlanma yönüne de gidilmeyecektir. Bu sebeple “Haram saymayýn” þeklindeki tercüme daha kapsamlý olmaktadýr.

Muhammed Esed tayyibât kelimesini, Taberî’nin “insanýn arzuladýðý ve gönlünün çektiði zevk verici þeyler” þeklindeki (VII, 8) açýklamasýna dayanarak “hayatýn güzellikleri” diye çevirmiþtir (I, 210). Bu anlayýþa katýlmakla beraber biz kelimeyi mutlak olarak “güzellikler” þeklinde çevirmeyi tercih ettik.

“Sýnýrý aþmayýn” ifadesi “Helâli haram sayarak Allah’ýn hükümranlýk sýnýrýna girmeyin” mânasýnda anlaþýlabildiði gibi, “Baþkalarýnýn haklarýna tecavüz etmeyin” veya “Helâl de olsa verilen nimetlerden yararlanýrken mâkul sýnýrýn ötesine geçmeyin, israftan kaçýnýn” þeklinde de yorumlanmýþtýr. Birinci anlam esas alýnýrsa bu, “Allah’ýn size helâl kýldýðý güzellikleri yasak saymayýn” cümlesini teyit etmiþ olur. Diðer bir anlayýþa göre ise burada maksat, “Haramýn helâl sayýlmasýný yasaklayan” birinci fiilin yanlýþ anlaþýlmasýný önlemek ve aksi yönde davranmanýn da yasak olduðunu hatýrlatmaktýr; bir baþka anlatýmla, burada kastedilen anlam þudur: “Helâllerin sýnýrýný zorlayýp bazý haramlarý helâl haline getirmeyin” (Ýbn Atýyye, II, 228; Zemahþerî, I, 360-361).

Bu âyetler, Ýslâm’da, yasaklandýðýna dair bir delil bulunmadýkça insanýn yararlanabileceði her þeyin kural olarak helâl olduðunu ifade eden “ibâha-i asliyye” ilkesi için güçlü bir dayanak oluþturmaktadýr. Ýslâm bilginlerinin “istishâb” delili içinde inceledikleri bu ilkenin hayata geçirilmesinde müslümanlarýn zaman zaman baþarýlý olamamalarýnýn, Ýslâm dünyasýnýn bilim, sanat vb. alanlarda gerilemesinde çok etkin bir rolü olmuþtur. Bu ilkenin uygulanmasýnda fazlaca ihtiyatlý davranýlmýþ olmasý, zamanla kiþilerin zihnî ve bedenî potansiyellerini âzami ölçüde harekete geçirebilmelerine ve doðadaki imkânlardan olabildiðince yararlanabilmelerine engel teþkil eder hale gelmiþ, atýlacak her adým için özel bir meþruiyet delili aranýr olmuþtur. Bu tutum, hiçbir sýnýr tanýmaksýzýn her türlü davranýþý meþrû sayma þeklinde bir anlayýþa sapma endiþesiyle izah edilebilirse de, bunu yeterli ve haklý bir gerekçe olarak kabul etmek mümkün deðildir. Zira âyette deðinilen bu geniþlik ve özgürlük, sýnýrýn aþýlmamasý ve Allah’ýn yasaklarýndan sakýnma kaydýna baðlanmýþtýr. Konan bu kaydýn doðru uygulanýþý ise, önce yasakçý bir zihniyeti hâkim kýlmak, sonra özel istisnalar yaparak serbestlik getirmek deðildir. Bu konuda izlenmesi gereken yol, insanýn yeteneklerini olabildiðince ortaya çýkarmasýna ve evrende insanýn istifadesine sunulan imkânlardan âzami ölçüde yararlanmaya imkân veren bir anlayýþýn esas alýnmasý, bunun yol açabileceði sapma ve kaymalarýn da iyi bir eðitimle ve yaptýrýmlarýn saðlýklý biçimde iþletilmesiyle, dolayýsýyla bilinçli bireylerin oluþturduðu sosyal kontrol mekanizmalarýyla önlenmeye çalýþýlmasýdýr.

Bu anlayýþýn toplumda hâkim olmasý halinde, bireysel hayatta –meþruiyet çerçevesi içinde– dünya nimetlerinden olabildiðince fakat ölçülü biçimde yararlanma alýþkanlýðý kazanýlmýþ olacak, toplum düzeyinde de tüketim arzusunun zinde kalmasý sayesinde üretim artacak ve ekonominin canlýlýðý korunmuþ olacak, fakat bütün bu faaliyetler daima temel inanç ve ahlâk deðerlerinin murakabesi altýnda dengelenecektir.

Ýbn Âþûr da burada, haramlýðýna dair delilin bulunmadýðýnda veya delili bu âyetteki yasaklýk ifadesinden daha güçlü olmayan durumlarda haramlýða hükmetmekten kaçýnmalarý için müslüman din bilginlerine yönelik bir uyarýnýn yer aldýðýna dikkat çeker (VII, 16).

88. âyette geçen “yiyin” ifadesi, “yeme, içme, giyinme, seyahat etme gibi yollarla dünya nimetlerinden yararlanýn” anlamýnda olup insanýn günlük yaþantýsýnýn vazgeçilmez gereklerinden ve dünya nimetlerinden istifade etmenin en belirgin yolu ve örneði olmasýndan ötürü “yeme” fiili esas alýnmýþtýr (Ýbn Atýyye, II, 229). Nitekim Türkçe’de yemek fiili “ihtiyaçlarýný karþýlama amacýyla malýný harcamak” anlamýnda da kullanýlmaktadýr.

Ehl-i sünnet bilginlerinin yorumuna göre rýzýk, yararlanýlabilecek her þeyi kapsayan bir kavramdýr. Mu‘tezile’ye göre ise, ancak helâl yoldan sahip olunan imkânlar rýzýk olarak adlandýrýlabilir (Ýbn Atýyye, II, 229; rýzýk konusunda ayrýca bk. Rûm 30/37-40; Sebe’ 34/34-36; Þûrâ 42/27).(Kur’an Yolu Tefsiri Cilt: 2 Sayfa: 329-331)

Hendek savaþýnda hendek kazýlmasý FARZDI...iþtiþare ile bu emrediliyordu...tecrübe deney farz -haram belirlerdi efendimizin hayatýnda...

Nükler üretme ilmini ezberlesin artýk evlatlarýmýz...Bize Farz bu ...Hafýz yetiþtiren kurslarýn sahibleri güncellenin be...Hafýzlýk makam ama ecri farklýdýr her hafýzýn.Barlarda çalýþan hafýzlar gördüm.Ey iþ verenler.sizin yolunuzu açan devlet de suçlu...

Nükler üretme ilmini ezberlesin artýk evlatlarýmýz...Bize Farz bu ...Þehitlerin hamzasý olur nükler üretme uðrunda þehit olanlar...de artýk ey hoca ey mürþid.Bütün çanakkale þehitlerine verilen ecir.hz Hamzaya verilene denk deðil.Sonuca göredir ecir Þehitlik makam ama ecri farklý...

Nükler üretme ilmini ezberlesin artýk evlatlarýmýz...Bize Farz bu ...Hayvanlar deðiþmez ama insan deðiþir...güncellenin ey hocalar...Bu gün hayvanlar alemini izledim...üç aslan birbiriyle kavga ettiler bir av çýkýnca kavga bitti.Aslan adaleti bu ya Allah adaleti...

Nükler üretme ilmini ezberlesin artýk evlatlarýmýz...Bize Farz bu ...Kalem-kaðýt var.Hafýzlýk hikmetini yitirdi.(2/286)yanýldýysam Allahým affet.Hamas-Ýranla iþtuttu.Azerbaycanýn düþmaný düþmaným...

Deprem bu secdelini evi...demiyor.Sel de.Ey secdeli araþtýr evini yaptýðýn yeri demektedir deprem ve sel.Duy artýk.Secden eksik...depremin öðütlerine secde etmeliydin selin de...orucun da namazýn da Haramlarý-Helalleri çoðalt...Faiz helal dedi osmanlýya ebussuud efendi...güncellenin be hocalar...Kur’ana asilik baþka þey güncellenmek farklý þey...Kimyasal silahlarý olsaydý Osmanlýnýn Çanakkale zaferle biterdi...Keþke Filistini satsaydýk da Kimyasal silahlar alsaydýk...güncellen be hoca...Hamas benim düþmaným çünkü Ýranla iþ tuttu...yani Azerbaycanýn düþmanýyla iþ tuttu...

Ey Gazzeli için dua eden yetmedi dua...ama Nükler üretmen yeter...þehit olman yetmedi ama nükler üretmen yeter...güncelle kendini Gafilsin...Önünü gör güncelle kendini...ey hoca ey önder...

Allahýn iþleri hikmetlidir "O Hakimdir"tufan verdi hz Nuha yaradý.Yaðmuru damla damla döken Allah "El_Hakimdir"...

Allahýn iþleri hikmetlidir ...Filistinli Ýranla iþ tutuyorsa düþmanýmdýr...Kardeþlik ayetine raðmen bunu söylüyorum...adl sýfatýna secdedir bu.Suud ingilizle iþ tutuyorsa düþmanýmdýr...adl sýfatýna secdelilik buna sebeb ayet esmaya asiliði emretmez çünkü...

Allahýn iþleri hikmetlidir ...tecrübeye asilik hikmete "El_Hakime asiliktir"Fikirler Yahudileþmiþ... Ermenileþmiþ ise, Beden Türk olsa ne yazar, Kürt olsa ne yazar...

Ye-iç...kafasýnda olanlar.þehadet de getirseler eksiktir þehadetleri.eþ-aþ-iþ þirk içinse haram der oruç oruçlarý onlarý kurtarmaz

Görevleri kolay-imkanlý kýlaný...Allah cehenemi bile dolduruyor yolunu cennet gösterip.emeði artýrýyor adalet hakkettiðini verir...asi olma adl sýfatýna ayetle seni yanýltmak isteyenlere de fýrsat býrakma...

Yerlerin göklerin nuru Allah.ilmi ilhamý görevler vereni eðiteni rahmeti.razzaký.rýzýk kazanmayý Görevleri kolay-imkanlý kýlaný...asi olma Allahýn sýfatýnaesmasýna...ayetle seni yanýltmak isteyenlere de fýrsat býrakma...

Asi olma adl sýfatýna ayetle seni yanýltmak isteyenlere de fýrsat býrakma...siyaset önemsiz dediler çünkü eriþemiyorlardý...Siyaseti elinde tutan dini de elinde tutar...Parayý da ekonomiyi de.dünya siyaseti secdelilerin elinden gitti 200 yýldýr

Evet...Haramlarý-Helalleri çoðalt amacýn için...





Sosyal Medyada Paylaşın:



(c) Bu şiirin her türlü telif hakkı şairin kendisine ve/veya temsilcilerine aittir.