MENÃœLER

Anasayfa

Åžiirler

Yazılar

Forum

Nedir?

Kitap

Bi Cümle

Ä°letiÅŸim

İşari tefsir ne mi
Hamdioruc

İşari tefsir ne mi


Ýþari tefsir ne mi

Sûfînin kalbine doðduðu kabul edilen iþaretlere dayanarak âyetleri yorumlamasý; mutasavvýflarýn bu yöntemle yaptýklarý tefsirler için kullanýlan bir tabir.

Kalbime doðdu"Osman beye Osmanlý devleti lütfedildi bu lütfun sebebi..."Osman beyin Kur’ana saygýsýydý.Kur’ana saygý bitti Osmanlý da bitti..."kalbime doðan bu inancýn...da esmadýr ölçüsü.Kur’anýn tefsirinde ölçü esmadýr...."ehven-i þerri tesbitin de ölçüsü esmadýr...deðilse o inanç batýl sayýlmýþ .Reankarnasyon inancý esmanýn gücünü inkara ve sýnýrlamaya dayanýr esmanýn etkinliðini budamaya dayanýr batýl inançtýr...tenasüh de aynýdýr.Cehennem azabý yetmez mi.tenasüle ne gerek var.cennette makamlar varsa ki var reankarnasyona ne gerek var...günahýný sevabý geçenler cennete girecekse reankarnosyok hikmetsiz...çünkü

"Annem için bir arsamý sattým latif bana çok arsa lütfetti..."diye inansam "verdim verdi"...diye inansam bu inançta esma ile kavga yoksa...tefsir sayýlmýþ...Tasavvuf alimlerince...

"Babama hizmete soyundum makamlar lütfetti bana LATÝF diye inansam.bu inanç esma ile kavga etmediðinden tefsirdir...

Evet...Sözlükte “bir nesneyi gösterme; bir anlamý üstü kapalý bir þekilde ifade etme, dolaylý ve kinâyeli bir sözle anlatma” gibi mânalara gelen iþâret, tasavvufta “maksadý söz aracýlýðý olmadan baþkasýna bildirme; ibareyle anlatýlamayan, yalnýzca ilham, keþf gibi yollarla elde edilmiþ bilgi ve sezgi sayesinde anlaþýlabilecek kadar gizli olan mâna” þeklinde tanýmlanmýþ

Evet...Deneyle marifet ilmiyle...yapýlan ilhamla rüyayla yapýlan tefsir de var..Sûfîlere göre Kur’an’da mevcut kelime, lafýz ve cümlelerin ilk bakýþta akla gelen dýþ (zahr-zâhir) anlamlarýndan baþka bunlarýn sûfînin mârifetteki derecesine göre halka halka geniþleyen iç (batn-bâtýn) mânalarý da vardýr

Evet...Sûfîler, Kur’ân-ý Kerîm’de iþârî ve bâtýnî mânalar bulunduðunu kanýtlamak üzere baþta Kur’an’ý tefekkür, tedebbür, tezekkür ve tertîl ile okumayý öðütler...

Osmanlýnýn direðidir Kur’ana ve rasulüllaha saygý sevgi...Okumadýlar ama sevdiler saydýlar..."alemler onun yüzü suyu hurmetine var oldu dediler"...

Evet...âbid ve zâhidler Kur’an’ý derin bir dikkat ve duyarlýlýkla okumaya büyük önem veriyorlardý. Kur’an’ýn bu þekilde okunmaya çalýþýlmasýyla giderek zühd, takvâ, ihlâs, niyet, korku ve ümit gibi ahlâkî ve mânevî konulara aðýrlýk veren yorumlar yapýlmaya baþlandý.

"Namaz dinin direðidir"hadisi de iþari...dir.Namaza kur’aný yerleþtir .beden eðitim derecesinde olan namaz sadece "EÞ-ÞAFÝ"sýfatýna aþktýr hizmettir...esmaya aþký yerleþtir hizmeti yerleþtir ki namaza namaz dinin direði olsun...

Ýlk sûfîler, zâhidlerin Kur’an’ý yorumlama tarzýna uymakla beraber buna haþyet, fenâ, bekā, muhabbet, mârifet, keþf gibi yeni kavramlar ekleyerek bu kavramlar çerçevesinde yorumlara gitmiþlerdir.

Hint kafasý da"TENASÜHÜ"uydurmuþ ama cehennem azabýna denk mi yýlan çiyana maymuna dönüþmek...onlar emrimize girsinler diye eksik fýtratlý kýlýnmýþlar þeytan da eksik fýtratlýdýr ve emrimize girer...ama biz onun emrine girdik .Müþrikin bulduðu nükler aslýnda ihlaslýnýn emrine verilmiþtir..müþrik kölesidir ihlaslýnýn ama günümde "Kur’ana ve rasulüllaha"kýymet vermeyen müslümanlarý Allah müþrike ýrkçýya Kabile firavuna nemruda kul etti...Ýslam alemi leþtir...dirilmez...bunlarýn helakýndan sonra cedid temiz bir nesil gelecektir...

Evet...Ýlk dönemlerden itibaren sûfîler ahlâk, ibadet ve kýssalara dair âyetler yanýnda fýkhî hükümlerle ilgili âyetlerin de bazý bâtýnî anlamlara iþaret ettiðini söylemiþlerdir.

Hz Hýzýrýn ilerde olacaklarý bilmesi gaybý kaderi okumalarý da...ihlasa lütuflardýr...hz Ýbrahimi ateþin yakmamasý da...ihlasa lütütfudur Allahýn þeytanýn ihlaslýya zarar yetkisinin olmayýþý...

Evet...mutasavvýflarýn Kur’an’daki iþârî anlamlarý kavramak için onu büyük bir dikkatle ve vecd içinde defalarca okuduklarý bildirilir; otuz yýlda ancak bir defa hatim indirebilen âriflerin bulunduðundan söz edilir.

Ýþari tefsir ne mi

Bazý âyetlerin lafzî ve zâhirî anlamýnýn tasavvufî anlayýþa uygun düþen mânayý yansýttýðý düþünüldüðünden bunlar için ayrýca bir iþârî mânadan söz etmeye gerek kalmadýðý belirtilmiþtir

Ýþari tefsir ne mi

Hint beyni Ýþari tefsire yetecek ihlasa ermediðinden batinileþmiþ sapýtmýþ.Tefsir ihlaslýya lütfudur Allahýn ihlassýz yobaz tefsiri bozar...Ýslamý da tefsiri de leþ eder...yaþamý zaten leþtir...Þii batiniliði Ýsmailiye böyle iþte hint beyni gibi ihlassýz beyinliler...Ýsmailiyye hint beynine eþ ihlassýzlýkta...Kabalaya eþ...

Evet...Gazzâlî gibi Muhyiddin Ýbnü’l-Arabî de ilke olarak Kur’an’dan çýkarýlan bâtýnî ve iþârî mânalarýn lafzî ve zâhirî anlamla çeliþmemesi gerektiðini belirtmiþ

Ýþari tefsir ne mi

Tefsir ihlasa yapýlan lütuftur...esmaya kulluk hizmet.islamýn yaþamýn tefsirin ölçüsü...Fetva yani fýkýh da...

Ýsmâil Hakký Bursevî’nin Rûḥu’l-beyân’ý gibi iþârî tefsirlerin çoðunda rivâyet ve dirâyete dayalý yorumlara da yer verilmiþtir; ayný eserlerde menkýbe, hikâye, mesel, kýssa, siyer, tarih, hikemiyat ve ahlâka dair literatürden, hatta Ýsrâiliyat’tan geniþ ölçüde istifade edilmiþtir. Ýsrailiyat tefsirden atýlmamalý ama kabalacýlýk atýlmalý...Ýsmailiyecilik de...çünkü hz Ademden beri ayný kitap vahyedildi...Ýki tane ilim olmaz iki tane kitab da olmaz çünkü.

Evet...Mutasavvýflarýn bazý bâtýnî ve iþârî yorumlarý Kur’an’ýn lafzýna ve mânasýna uygun düþmediði, Arap dili ve edebiyatý kurallarýna uymadýðý gibi gerekçelerle hem ulemâ hem de mutedil sûfîler tarafýndan eleþtirilmiþtir...hint beyni kabala beyni Ýsmailiye beyni ihlassýzdý...yanlýþa saptý....þeytan gibi...

Evet...tefsir ÝHLASLIYA Latifin lütfudur her insanýn tefsiri delil sayýlmaz ana delildir esma...ve ihlaslýlýk yani esmaya hizmet aþký...Þimdiki þehlerin aðzý zakir...yaþamý zakir olana ihlaslý denilir ancak.











Sosyal Medyada Paylaşın:



(c) Bu şiirin her türlü telif hakkı şairin kendisine ve/veya temsilcilerine aittir.