ABDAL MUSA "PİR,-İ SÂNİ"
ABDAL MUSA "PÝR,-Ý SÂNÝ"
Elmalý ilçesinin Tekke Köyü’nde
Abdal Mûsâ “pîr-i sânî”Erenim
Türklük özü vardýr kaný soyunda
Abdal Mûsâ “pîr-i sânî”Erenim
Rivayet odur ki Horasan Hoy’dan
O bizim kanýmýz o bizim Boy dan
Kýrk Abdal ile Buhara Toy dan
Abdal Mûsâ “pîr-i sânî”Erenim
Sonsuz alem Dar-ý beka durakmýþ
Bektaþi ceminde usta çýrakmýþ
Maneviyat iksirini býrakmýþ
Abdal Mûsâ “pîr-i sânî”Erenim
Anadolum dolu eren her yaný
Türk isen Alperen Þeyhini taný
Moðollara karþý siperdi caný
Abdal Mûsâ “pîr-i sânî”Erenim
Hoca Ahmet Yesevi den bu güne
Pir Sultan Abdal’la yanýyor sine
Hakk nasip eylerse gelirim yine
Abdal Mûsâ “pîr-i sânî”Erenim
Kul Resuli okudukca tanýyor
Öze inmeyenler ölü sanýyor
Gönül dostlarýn var seni anýyor
Abdal Mûsâ “pîr-i sânî”Erenim
........20.06.2022
Resul Civcik"Ozan Resuli" Ayrancý/Karaman
Fotoðraf; Anonim
________________________________________________
SAYISIZ ANADOLU ERENLERÝNDEN BÝRÝDÝR ABDAL MUSA
Bu ÞÝÝRÝMÝZ de PÝR SULTAN ABDAL dan sonra,BEKTAÞLÝÐÝ,
ve TÜRK ÝSLÂM AHLÂKINI EN ETKÝLÝ YAYAN ANLATAN,
ALLAH DOSTLARINDAN BÝRÝDÝR."ABDAL MUSA"
Þiirimi Okuyup beðenen hislenen yorumlayan,
Þiir sever Dostlarýma,Selâm ve Duâ ile Sevgiler.
* Açýklama;
“pîr-i sânî”ne demektir?
Ýkinci pîr anlamýna gelen kelime. bir mesleðin en büyük ikinci erbabý.
Tarikatýn ve yolun yayýlmasýný saðlayan kimse, ikinci pir.
bu anlamda; Alevi bektaþi inancýnda hacý bektaþ-ý veli sonrasýnda
ikinci pir olarak algýlanan balým sultan örnek verilebilir.
____________________________________________________
Abdal Musa HORASAN ERENLERÝNDENDÝR.
Antalya ilimizin,Elmalý ilçesi,Tekke köyünde,
Türbesi bulunuyor ve Kabristaný içindedir.
* Ýlk rivayete göre Kýrk Abdal ile birlikte Buhara’dan gelmiþtir.
* Ýkinci rivayete göre Horasan’ýn Hoy þehrinden gelmiþtir.
_________________________________________________________________
* ABDAL MUSA KÝMDÝR?
...HAYATI..
XIV. yüzyýl erenlerinden ve Bektaþi þairlerinden. “Bektaþi rivayetine göre Hacý Bektaþ’ýn amcasý Haydar Ata’nýn oðlu Hasan Gazi’nin oðludur” (A. Gölpýnarlý). Aþýk Paþazade tarihinde, Bursa’nýn fethine katýldýðý belirtilen Abdal Musa’nýn Elmalý’da yaþamýþ olduðu söyleniyor. Kaygusuz Abdal, onun derviþi olduðunu belirtir ve þiirlerinden Abdal Musa’nýn Elmalý’da yaþadýðý anlaþýlýr. Adýna yazýlan Vilayetname, onu bu bölgede gösterdiði gibi, Elmalý’da adýna yapýlan Bektaþi tekkesi de bu rivayeti doðrular. Bursa’da bulunan ve ona ait olduðuna inanýlan mezar ile Aþýk Paþazade’nin sözleri birleþince, ayný çaðda yaþamýþ iki Abdal Musa karþýsýnda olduðumuz kanýsý uyanmaktadýr. Ama kaynaklarda iki Abdal Musa’dan söz edildiðine göre, iki rivayetten hangisinin doðru olduðunu kestirmek güçtür. Yalnýz kendi þiirlerinden anlaþýldýðýna göre, Horasanlýlardandýr. Doðum yeri Azerbaycan’ýn Hoy þehridir ve Hacým Sultan’a baðlýdýr.
Abdal Musa’nýn bir Nasihatname’si ve birkaç þiiri bulunmaktadýr. Ama bu þiirlerin onun olduðu da kesinlikle ileri sürülemez. Post sahibi þeyhlerden olduðu için adýna çokça þiir söylenmiþ, belki de bunlar Abdal Musa’ya ait sanýlmýþtýr. Bu þiirlerin bulunduðu mecmualar, daha sonraki dönemlerde düzenlenmiþ olduðu gibi, ayný þiirin dörtlük eklenmiþ ya da çýkarýlmýþ biçimleri de bulunmaktadýr. Abdal Musa’dan bir dörtlük:
“Bizim zahmumuza merhem bulunmaz
Biz kudret okunda gizli yaydanuz
Yedi derya bizim keþkülümüzde
Hacým umman ise biz de göldenüz”
ESERLERÝ
Nasihatname
Þiirlerine bazý mecmualarda rastlanýr.
ABDAL MUSA ÜZERÝNE
“… Abdal Musa derler idi, bir derviþ var idi. Hatun Ananýn muhibbi idi. Ol zamanda þeyhlik ve müritlik igen zahir deðil idi. Silsilesinden dahi fariðler idi. Hatun Ana ol azizin (Hacý Bektaþ’ýn) üzerine mezar etti. Geldi, bu Abdal Musa, bunun üzerinden bir nice gün sakin oldu. Orhan devri geldi gazalar etti.
Sual: Bu Bektaþiler eyidürler kim Yeniçerilerin baþýndaki tac Hacý Bektaþ’ýndýr derler.
Cevap: Yalandýr! Ve börk hod Bilecik’te Orhan zamanýnda zahir oldu. Yukarý babta beyan edip dururum. Ve illa Bektaþiler giymeðe sebep: Abdal Musa, Orhan zamanýnda gazaya geldi. Ve bu Yeniçerinin arasýnda bile yürüdü. Ve bir Yeniçeriden bir eski börk diledi. Yeniçeri üsküfünü çýkardý. Bunun dýþýnda giydirdi. Abdal Musa vilayetine geldi ol börk ile baþýnda. Sordular kim: “Bu baþýnda nedir? Ol eyitti: “Buna elif derler” dedi. Vallahi bunlarýn taçlarýnýn hakikati budur. (Aþýk Paþazade, Tevarih-i Al-i Osman’dan)
ESER ÖRNEKLERÝ
NASÝHAT-NAME
Evvel sýrrunu kavi sakla, çok söyleme. Muin ol Gavgalu yirden kaç. Bilmedüðün kiþiye mukaarin olma. Düþmanlýðý sebkatetmiþ kiþi ile dost olma. Bir kimsenün musibetine gülme. Senden ulu kimesne ile mücadele itme. Mustakim ol. Musibete sabr eyle. Evvel fikr idüp ba’dehu söyle. Her gýlman ve avretlere söyleme. Dünyaya meyil virme. Bir kimesneye bir þey içün derviþlik satma. Zahir padiþahýna karib olma. Bir maslahat vezir ve rical kapusýna varma. Bana eyü diyenler diyü sofýlýk satma. Düþmanýna yüz virme. Her buldýðýna þükr it.
Elden gelür ise yalunuz yimek yime. Pir’i daniþi Hak karýndaþun bilgör. Evliyaullahdan ve mürþidden ayrýlma. Hak divanýndan ayrýlma. Ahde vefa it. Vakti zayi etme. Resullulah ve Ali Evladý’na can u dilden muhibb ol ve mahabbet olmaya daima salat ile yad eyle. Ehlullah ile mahabbet ider iken eyvana kerem buyurdunuz diyu daima niyaz eyle. Muhammed, Ali düþmanlarý olan kafir ve münkirler ile muhabbet itme, zira dost darýlur. Zahir imamlara, mihün olanlara eyüdür dime. Kendine ziynet virme gönlüne ziynet vir. Kallaþ pirsüz ademler ile yoldaþ olma, zira yol erkan bozýlur. Yavuz olma zira yigirmidört saatde bin devre girersin devürlerin kankýsýnda bulunur isem ol sýfatla haþr olursun, vesselam.
KAYNAKÇA: Ergun, Sadeddin Nüzhet (1936). Türk Þairleri. C.1. Ýstanbul. s. 164-171, Ergun, Sadeddin Nüzhet (1944). Bektaþi Þairleri ve Nefesleri. Ýstanbul: Kenan Matbasý.
Sosyal Medyada Paylaşın:
(c) Bu şiirin her türlü telif hakkı şairin kendisine ve/veya temsilcilerine aittir.