ESKİ BAYRAMLAR
ESKÝ BAYRAMLAR
Dr. Sadýk Özen
Yeni bir “Kurban Bayramý” bugün,
Þükürler olsun bizi eriþtiren Yüce Allah’a.
Mutluluk günüdür bayramlar,
Eski bayramlar gibi deðillerse de..
Hiç olmazsa evlatlar, torunlar ve yakýn dostlarla kutlanýyor,
Ve de telefonla, sosyal medya araçlarýyla hatýr alýnýyor.
Bu bile mutluluk veriyor insanlara,
Birlikte olunmasa bile..
Dünya deðiþti artýk;
Geleneksel kültür, örf ve adetler kalmadý.
Bayram diye bir araya geleceklerine insanlar,
Adeta birbirlerinden kaçýyorlar.
Kimileri yazlýðýna, kimiler lüks tatil yerlerine ve çok yýldýzlý otellere,
Kimileri de yurt dýþýna gidiyor.
Özel yatý, uçaðý, özel malikaneleri olanlar da çoðaldý artýk.
Parasý olanlar diledikleri gibi yaþýyor.
Geçmiþ yýllarda çok özel günlerdi bayramlar.
Bayram geliyor diye
Günler öncesinden hazýrlanýrdý insanlar;
Analar, babalar ve illa da çocuklar.
Büyükler maddi olanaklarýný hesaplar bir taraftan,
Nelerle sevindirebileceklerini planlar aile bireylerinin.
Çocuklar hayalini kurardý;
Yeni bir elbise, kýrmýzý bir terlik ya da yeni bir pabuç giymenin.
Onlarý arife gecesi yastýðýnýn altýna koymadan uyumazlardý.
Marka önemli deðildi onlar için,
Zaten marka nedir bilmezlerdi ki.
Ne cep telefonlarý vardý ellerinden hiç düþürmedikleri, ne play stationlarý
Ne de kaykaylarý vardý etrafa tehlike saçarak bindikleri.
Onlarý mutlu eden, sadece ve sadece
Bayram için alacaklarý küçük bir hediyeydi.
Fiyatýný ve pahasýný asla önemsemezlerdi.
Çünkü maddi yanlarý deðildi onlarý mutlu eden,
Bu tür þeyler onlarý hiç ilgilendirmezdi.
Bir kurbanlýk alýnmýþsa eðer;
Kýna yakýlýr, kurdele baðlanýr, süslenir
Evin çocuklarý onlarý kýrlarda gezdirir,
Birlikte eðlenilir, neþelenir, okþanýr, sevilir
Kesilmesini asla istemezlerdi.
Hatta küser ve aðlardý yaþý küçük olanlar.
Bu yüzden,
Kurban kesilirken uzakta tutulur çocuklar,
Görmelerine izin verilmezdi.
Evin erkekleri sabah erken kalkýp,
Daha gün aðarýrken camiye giderlerdi
Bayram Namazý kýlmak için.
Hemen günün hazýrlýðýna baþlarlardý.
Anneler ve ablalar camiye uðurladýktan sonra evin erkeklerini,
Bütün yük onlarýn üzerindeydi.
Son kere içmeleri için su ve bir tutam ot konurdu
Kesilecek hayvanlarýn önlerine…
Kurbanýn kesileceði býçaklar,
En az üç gün öncesinden biletilirdi.
Hayvanýn caný yanmasýn ve derisi zarar görmesin diye.
Yüzülmesi için ayaðýndan aðaç dalýna asýlacaðý ipten
Ýþkembenin boþaltýlacaðý çukura,
Kelle ve ayaklarýn ütüleceði ocaða kadar
Her þey tamamlanýrdý.
Baþlý baþýna bir kültürdü kurban bayramlarý.
Ýnsanlar arasýnda paylaþýmýn en güzel örneðiydi.
Kesilen kurbandan, kesemeyenler de alýrdý nasibini.
Hem dinsel bir görev
Hem de sosyal bir etkinlik
Ve olanaklarýn paylaþýmýydý kurban kesimi.
Ýþte buradan geliyordu
Geleneksel kültürümüzün güzelliði…
Et kütüðü, et tahtasý, satýr ve býçaklar,
Etlerin konulacaðý kaplar,
Üzerinde söðürme yapýlacak saç,
Kavurma yapýlacak tencere,
Etlerin üzerine sinek konmasýn diye;
Önceden yýkanýp ütülenmiþ tertemiz örtüler çýkarýlýr
Her þey eksiksiz hazýrlanýrdý bir bir…
Bir taraftan kulaklar camiden gelen seslerde olurdu.
Bayram namazýnýn bitmesine yakýn
Eðer uyuyorlarsa çocuklar uyandýrýlýr, bayramlýklarý giydirilir,
Aile büyüklerinin camiden gelmesi beklenirdi.
Kurban eti yeninceye kadar oruç tutulur,
Su bile içilmezdi.
Bu bir gelenekti.
Aile büyüklerinin camiden dönüþüyle bayram baþlardý.
Bu tam bir geleneksel törendi.
Yaþ sýrasýna göre dizilir aile bireyleri,
Önce babanýn, arkasýndan annenin elleri öpülür,
Sonra sýrayla herkes bayramlaþýr, kucaklaþýrdý.
Sonra kurban kesme merasimi baþlar,
Kurban kesiminde acele edilir,
Kesecek olana vekalet verilir,
Hayvanýn gözleri baðlanýr
Yüzü kýbleye çevrilir,
Tekbir getirildikten sonra kesilir,
Kanýndan bir damla, kestirenin alnýna sürülürdü.
Böylece tüm adetler yerini bulmuþ olurdu.
Ýlk olarak ciðeri ve yüreði kavrulup yenirdi.
Bir taraftan komþulara daðýtýlacak paylar hazýrlanýr
Bir taraftan da eli býçak tutanlar toplanýr,
Kavurma yapýlacak etler doðranýr.
Bu birliktelik tadýný ve bereketini artýrýr kavurmanýn.
Hem yiyenlere mutluluk verir
Hem de zevki yaþanýrdý
Birlik ve beraberlik içinde paylaþmanýn.
Dini bayramlar merkezidir örf ve adetlerin,
Adeta si mgesi olmuþlardýr insani deðerlerin.
Yakýnlýklarý artýrýr, dostluklarý perçinleþtirir bayramlar,
Büyüklere saygý gösterilir, elleri öpülür,
Küçükler sevilir, okþanýr, mutlu edilir.
Komþu hakký gözetilir bayramlarda,
Hatýr sayýlýr, sevgiler paylaþýlýr…
Önce en yakýn komþudan baþlar çocuklar:
Birlik olur kapý kapý gezerler,
Ele öpüp bir ikram ya da harçlýk beklerler.
Bezen bir þeker, bazen çerez ya da küçük bir hediye.
Herkesin durumuna göre,
Bir yirmi beþlik harçlýk mutlu eder onlarý,
Hele de 50 kuruþ veya 1 lira iyice keyiflendirirdi.
Ýkinci ziyareti genç delikanlýlar yaparlar.
Onlar da gurup oluþturmuþlardýr aralarýnda,
Ama gidecekleri yerleri ve sýrasýný seçerler,
Daha çok akranlarýnýn olduðu yerlere giderler.
Sonra büyüklere gelir sýra
Önce komþularýn en yaþlýsýna gidilir
Arkasýndan en yaþlýdan baþlayarak akrabalar ziyaret edilir.
Ýþte böyleydi eskiden bayramlar;
Anlatmak istedim gölümce,
Çocukluðumdan baþlayarak, inceden ince…
Baþarabildim mi bilmiyorum,
Uzun diye kýnayanlar olabilir belki,
Belki beðenenler de çýkar aralarýndan.
Ama daha da kýsa anlatýlamaz ki…
21 Temmuz 2021
Turgut Reis, Armonia,
.
Sosyal Medyada Paylaşın:
(c) Bu şiirin her türlü telif hakkı şairin kendisine ve/veya temsilcilerine aittir.