MENÃœLER

Anasayfa

Åžiirler

Yazılar

Forum

Nedir?

Kitap

Bi Cümle

Ä°letiÅŸim

AŞS - NADİR GÜL BİZDEDİR
Halil GÜLEL

AŞS - NADİR GÜL BİZDEDİR



NADÝR GÜL BÝZDEDÝR

Ehli dünya bilsin ki, harabat ehlimiz;
Viran etme bahçeyi nadir gül bizdedir.
Kaf Daðý’ndan geliyor zümrüdü Anka’mýz
Gönlümüzden gönüle geçen yol bizdedir.

Derya deniz sabrýmýz doldurur ummaný,
Kar boran çökse baþa etmeyiz isyaný,
Verdiðimiz söz ile çiðneriz cihaný
Aþka adanmýþ gün, hafta, ay, yýl bizdedir.

“Ben” demeyiz “Biz” deriz aladýr sesimiz,
Olursak birlik - dolar helalle tasýmýz,
Sevincimiz coþturur; gam döker yasýmýz
Aþkýn baþ döndürdüðü güzel hal bizdedir.

Kiminin akrep dolu gönlü ile cebi,
Þavký vurur aleme yüzünden edebi,
Titrer gönül telimiz görsek bir garibi
Herkese huzur veren tatlý dil bizdedir.

Karpuzu Büyük Hasan Dede asýl ismim,
Temeþvar’da bulunur görünmüþtür resmim,
Aynada bir yansýma hakikatte cismim
Sabýrla gönüllerde olan bal bizdedir.

Güzelliði dileriz, imtihandýr hayat,
Ressam Halil, iþimiz aþkla olan sanat,
Mazlum yoksul garibe gereriz kol kanat
Alan eli görmeyiz; veren el bizdedir.

Halil GÜLEL
Düsseldorf / 22.01.2020
(Atalarýmla Þiir Sohbetleri)

Not:

Türk’ün bahtýnýn döndüðü Ýkinci Viyana Kuþatmasýnda bulunan sipahi subayý Kurtoðlu Yýldýrým dedem; uzun süren kuþatma esnasýnda yeniçerilerin arasýnda bulunan Aþýk Hasan ile tanýþýr.

Karþýlýklý sohbetlerinde þiirler söyleyip askeri coþtururlar. Arasýra Sefil Hasan mahlasýný da kullanan Aþýk Hasan, Bektaþi tarikatýna göre dini telkinler içeren þiirlerde söyler.

12 Eylül 1683’de Viyana bozgunu baþlar. Kýrým Han’ý Murat Giray; “Birazda Osmanlý’ ýn anasý aðlasýn!” der ve Jan Sobieski kumandasýndaki yardýma gelen Polonya kuvvetlerinin adeta Tuna’yý geçmesini seyreder ve önünü kesip durdurmaz: Halbuki bu gelenleri durduracak güçtedir.

Murat Giray Han, sadrazam Merzifonlu Kara Mustafa Paþa’nýn emrini yerine getirmemiþtir.

(12 Eylül 1683’te vuku bulan bu çekilme 09 Eylül 1922’e kadar sürecektir.) olsun

Aþýk Hasan bu savaþlarda yaralanýr ve Aþýk Gazi Hasan mahlasýný kullanýr.

Yarasý iyileþinceye Kurtoðlu Yýldýrým dedemle Budin savunmasýna katýlýr. 1686’da Budin (Budapeþte) düþünce birlikte Belgrad’a çekilirler.

Ýki sene Belgrad’ý canla baþla savunurlar. Artýk bozgun baþlamýþtýr. 1688’de Belgrad’da düþer.

Kurtoðlu Yýldýrým dedemle Aþýk Gazi Hasan Temeþvar’a çekilirler. Bu acýlý dönemi þiirlerinde þöyle iþleyip milletin hislerine tercüman olmaktadýr.

“Kimi þehit oldu, kimi giriftar,
Kafirin elinde inler zar ü zar,
Estergon’la Budin -Eðre’yle Uyvar
Ele geçmez Þahým yorulmayýnca.”

NE ÇEKER KULLARIN SERHAT ÝLÝNDE adlý bu þiirini Ýmparatorluðun merkezindeki Sultan II. Mustafa iþitir. Padiþah II. Mustafa’da Ýkbali mahlasýyla þiir yazan bir þairdir.

Arapça ve Farsçayý çok iyi bilen ve gençliðinde Karaman Medresesinde iyi bir eðitim alan Türkmenlerin Beydilli boyundan olan Aþýk Gazi Hasan; Bektaþilik konusunda büyük bir bilgiye sahip ve derviþleri olan bir “dede” olarak Ýstanbul’da Sultan II. Mustafa’ya þiirlerini sunar.

Sultan kendisini takdir etmiþtir. Ýstanbul’da kalmasýný istemiþ ama Aþýk Gazi Hasan Dede, Anadolu’ya geçip doðduðu yerlerde yaþamayý düþündüðünü söylemiþtir. Padiþah da ona vergi alýnmamak þartýyla çiftlik baðýþlamýþ ve büyük bir emekli maaþý baðlamýþtýr.

Kurtoðlu Yýldýrým dedem onun yanýnda yedi yýl kalmýþ. Çiftliklerinde en büyük karpuzlarý, en nefis üzümleri yetiþtirmiþler. Engüri’nin Kýrýkkale civarlarýnda artýk onun namý KARPUZU BÜYÜK HASAN DEDE olmuþtur.

Yedinci yýlýn sonunda NADÝR GÜL BÝZDEDÝR þiirini Hasan Dede’ye okuyan dedem, onunla helalleþerek memleketi olan Denizli’nin Demirciköy’e (Çal’a) baðlý Seyidibala’ya (Yukarýseyit) dönmüþ ve ailesine kavuþmuþtur.

Sosyal Medyada Paylaşın:



(c) Bu şiirin her türlü telif hakkı şairin kendisine ve/veya temsilcilerine aittir.