KİME NE DEYİM -5-
Kaþý bismillah; Aþkýyla mayalar
Allah sevmezse;Dünya oyalar
Doðayý seyret, ibretlik olaylar
Ýlk mezarcý karga;Ne deyim(1)
Bok böceði ,bokun yuvarlar
Öpüp ,koklayýp; Çok severler
Miski ambere, tercih ederler
Meþrebi ;Böceðe Ne deyim
Arý ;Boka ,pise, çiçeðe; Konar
Hepsin toplar;Derman eder
Ýðnesi zehir, gizler; Balýn sunar
Meþrebi Hak;Arýya Ne deyim
insan toprak;Toprak kýsým,kýsým
Ayný tende; Ruhla nefs , hasým
Zaaflar;Þeytana uzatýr, pasým
Nefsi emmare ,Kime Ne deyim
insan çið, nefs ham;Piþmesi hak
Bizden bize giden yollar çok
Ýlim eðitimle piþer baþka yok
Kirli bilgisine tapana,Ne deyim
insana eðitim ,topraða tarým
Huya uygun verilmezse; Yarým
Milleti Millet yapan; Eðitim derim
Esnafa;Ahilik yakýþýr,Ne deyim
Aslý Süfyan olandan;Yezit doðar
Ýsteyene; Haktan rahmet yaðar
Yazdýklarýmý soran olursa eðer
Bilsinler bende, Þahabendeyim
Siyasilerin ’bað bozumu’, deðerler
Milleti;Ümit,korku, zaaf; Eðerler
Elli yýl sonra ;Dildeki meðerler
Ýnsan diler;Hak yaratýr Ne deyim
Yarsuadým;Allah der,Allah ararýz
O, bizde ;Biz onsuz;Ona ahlar’ýz
Zaaf,nefs,para,makam-ý;Ýlah’larýz
Dal budar;Bahçývana, Ne deyim
HAYIRLI OLAN CUMANIZ GÜZELLÝKLERE VESÝLE OLUR ÝNÞAALLAH
1-ÝLK MEZARCI KARGA
“Nihayet Allah, ona kardeþinin ölmüþ cesedini nasýl örtüp gizleyeceðini göstermek için yeri eþeleyen bir karga gönderdi. "Yazýklar olsun bana! Þu karga kadar olup da kardeþimin cesedini örtmekten âciz miyim ben?" dedi. Artýk piþmanlýk duyanlardan olmuþtu.” (Maide, 5/31)
O zamana kadar herhangi bir adam ölmemiþtir. Bu sebeple ölen bir kimsenin cesedinin ne yapýlacaðýna dair ortada bir görgü, bir bilgi yoktu. Katilin öldürdüðü kardeþini ne yapacaðýný bilmemesi son derece normaldir. Allah kýyamete kadar ölen insanlarýn gömülecek yerleri olan toprak altýný gösterecek þekilde bir karganýn rehberlik yapmasýný ön görmüþtür.
Habil’i öldüren Kabil, kardeþinin cesedini ne yapacaðýný bilmediði için þaþkýnlýk içinde kaldýðý bir sýrada, söz konusu karga kendi kardeþlerinden olan bir kargayý gömmek için topraðý eþmiþ ve ölüsünü oraya gömmüþtür. Ýþte Kabil, bu yepyeni usulü -kargadan öðrendiði için- ve bir süre zarfýnda bir þey yapamadýðýndan, “karga kadar da mý olamadým” deyip hayýflanmýþtýr. Mesele, bir topraðýn kazýnmasý deðil, bir cesedin nereye gömüleceðini bilmeyen bir aceminin mezar formülünü bulma sorunudur.
Kur’an’da, Kabil’in kardeþi Habil’i öldürmesinden dolayý piþman olup olmadýðýndan bahsedilmez. Piþman da olabilir... Onun için “Kardeþini öldürmekten piþman olmuyor da nasýl gömeceðini bilmediði için mi piþman oluyor?” þeklindeki karþýlaþtýrma isabetli deðildir.
Ýbn Âþûr, görünen çirkin þeylerin örtülmesini istemek kabilinden olan bu büyük sahnenin, insanlýðýn medeniyet yolunda attýðý ilk adýmý temsil ettiðini, ayný zamanda taklit ve tecrübe yoluyla kazandýðý ilk bilgi olduðunu kaydeder. Ona göre bu olay insanýn kendisinden daha zayýf varlýklardan bilgi edindiði sahnelerin de ilkidir. Nitekim (daha sonra) insanlar güzel görünmek için de hayvanlara benzemeye çalýþmýþlar; renkli, güzel deri elbiseler edinmiþler, çiçeklerle, kýymetli taþlarla ve renkli tüylerle süslü taçlar giymiþlerdir. (Tahrir, ilgili ayetin tefsiri).
Neden Karga?
Öldürülen bir insanýn topraða gömülmesi, vahiy yoluyla deðil de bir karga marifetiyle bildirilmiþ ve baþka bir canlý deðil de karganýn gönderilmesi üzerinde durulmuþtur. Bu hususta bize ýþýk tutacak iki önemli nokta olabilir:
Birincisi, bilginin bir sebebi ilâhî vahiy ise, bir diðer sebebinin de araþtýrma ve deney olduðuna iþaret edilmektedir.
Ýkincisi, karga daha çok leþe konar, yani onun en çok zevk aldýðý budur. Adam öldüren kimse, insanlýk þeref mertebesinden kendini azletmiþ ve kana susayan bir mahlûk seviyesine inmiþ demektir.
Çünkü Cenâb-ý Hak, mutlak hikmet sahibidir, hiçbir olayý, kýssayý ve misali hikmetsiz nakletmez. Kur’ân-ý Kerîm’i okurken bilhassa bu hususa çok dikkat etmemiz ve her olay, kýssa ve misalin hikmetini araþtýrýp bulmamýz gerekir.
Nefis ülkesinde kalmakta ýsrar eden, akýl kapýsýndan gönül ülkesine girmeyi ýsrarla reddeden toplumlar hedefsiz kalacaklarýndan, birbirlerine düþman olacak ve birbirlerini öldüreceklerdir.
Kýskançlýk ve benzeri nefsânî duygulara boyun eðen insan, kardeþini dahi öldürebilir; ancak bunun sonu dünyada insaný içten içe yakan vicdan azabý ve piþmanlýk, âhirette ise cehennem ateþidir. Kýskançlarýn gözleri kendi üzerlerindeki nimetlere karþý kördür; Allah’ýn kendilerine lütfettiði nimetleri göremezler, baþkalarýnýn ellerindeki nimetleri görür ve onlara karþý kin güderler.
Þüphesiz bu durum kötü bir hastalýktýr. Bu hastalýðýn þifasý ise Ýslâm’ýn kurallarýný yaþayarak nefsi terbiye etmek ve onu kötülükleri emreden bir nefis olmaktan çýkarýp Allah’ýn kendisine lütfettiklerine razý olan bir nefis haline getirmektir.
sorularla Ýsalmiyetten alýntý derleme .
Sosyal Medyada Paylaşın:
(c) Bu şiirin her türlü telif hakkı şairin kendisine ve/veya temsilcilerine aittir.