MENÃœLER

Anasayfa

Åžiirler

Yazılar

Forum

Nedir?

Kitap

Bi Cümle

Ä°letiÅŸim

BİLMELİSİN
Turgay Parlakyıldız

BİLMELİSİN


Bilmelisin
Ben ki gecelerin seyrini tutarým
Kanayan yüreðimle ýþýk kokarým
Ben ki sevgiyi, sivriltip ok yaparým
Vefasýz düþlerin, soyuna saplarým
Korkularýn üstüne yürü de büyü

Gah vurdum elçisi, cahilin diþine
Gah taktým zalimi, sevginin fiþine
Nice derman verdim, gelmedi iþine
Avcýlar rast gelir, dert sarsa peþine
Cesaret erdemini öðren de büyü

Tut yüreðini elerinle korkmadan
Elbet geçecek kara bulut semadan
Feleðin sillesine, gaflet duymadan
Dostun hançerine, surat asmadan
Vataný koruyarak genin de büyü

Zebun iken gah keserim zalimleri
Feriþtah ederim vefalý erkleri
Karun iken kah veririm emekleri
Þah kýlarým sevgi kokan asilleri
Hayat külfetlidir emeðin de büyü

Ben ki nehir yataklarýndan gelmiþim
Pir sultan gibi sevdayla gömülmüþüm
Sürülüp asýlsam da vaz geçmemiþim
Gah geldim devri haini halt etmiþim
Asalet ruhundadýr özün de büyü

Saltanatta derim yüzülsede yýlmam
Nesimi’yim hak izanýndan ayrýlmam
Hacý bektaþý veliyim gönül kýrmam
Hoþgörü ehlimdir, makam ayýrmam
Hakkýn hikmetinde, þerefin de büyü

Elbet ses olacak hiccet-i fermanýn
Umudu körükle cesurdur harmanýn
Turgay’ý çaðlatýr, yürekse dermanýn
Yezid soysuzuna ok vursun imanýn
Muazzamdýr tarihin öðren de büyü


Önemli açýklama Açýklama
’’Gaflet’’ Dalgýnlýk, dikkatsizlik boþ bulunma ihtiyatsýzlýk.
’’Zebun’’ güçsüz zayýf ve aciz bir kimse, olmasýna raðmen zalimlerin oyununu bozan bir kimsedir.

Feriþtah esas kelimesi ’’Firiþtah’dir’’ fars’ça kökenli bir kelime..
Bir iþi en iyi yapabilen ve çok güzel olan gök varlýklarýna denilir.
Ayrýca Hz. Cebrail için de kullanýlýr.

Lidya’nýn son kralý olan Karun M.Ö 560-540 yýllarý arasýnda ’’yani ilk çað dönemi’nde’’ Lidya’nýn kralllýðýný yapan Karun zenginliði ve bolluðu ile ün salmýþtýr.
Ayrýca Lidyalýlar parayý bularak tarihte bir çýðýr açmýþ ve adýný tarihe yazdýrmayý baþarmýþtýr.


Pir Sultan Abdal: Yaþamýnýn büyük bölümü Sivas’ýn Yýldýzeli ilçesinin Çýrçýr bucaðýna baðlý Banaz köyünde geçmiþtir.
Kanunî Sultan Süleyman ile Ýran Þahý I. Tâhmasb zamanýnda yaþadý.
Dönemin rejimine ve haksýzlýðýna baþ kaldýrmakla beraber
Hýzýr Paþa tarafýndan Sivas’ta asýldý.
Hýzýr paþa 7 yýl Pir Sultan Abdal’ýn himayesinde yaþamýþtýr!
Ýdam edilerek ölen Pir Sultan Abdal’ýn ölümünün, 1547-1551 ya da 1587-1590 yýllarý arasýndaki bir tarih olduðu sanýlmaktadýr.
Ayrýca Pir Sultan Abdal, þiirlerinde Allah, Ýslam Peygamberi Muhammed, Ali, On Ýki Ýmam ve Ehl-i Beyt sevgisini sýkça iþlemiþtir.

Seyyid Nesimi;
1369-1370 yýllarý arasýnda olduðu Azerbeycanýn Þamahý Þehrinde doðmuþtur.
Ýdamýnýn da 1418 veya 1419 yýlýnda olduðu tahmin edilmektedir. Türkçe ve Farsça divanlarý yazmýþtýr. Þiirleri dönemin bir çok þairini etkilemiþtir.
Þiirlerinde Hallac-ý Mansur’u andýran ifadeler kullanmasýyla idarecilerin tepkilerini üzerine çok çekmiþtir.
Kendisinin de Hacý Bektaþ-ý Veli’den etkilendiði ileri sürülmektedir
Görüþleri yöneticileri rahatsýz etmeye baþladýðýnda...
Mýsýr Çerkez kölemenleri hükûmdarý El-Müeyyed Þeyh’in emriyle Þam’da derisi yüzülerek öldürülmüþtür.
Cesedinin bir hafta halka gösterildiði, ayrýca öldürüldükten sonra derisini omzuna alýp 7 kapýdan ayný anda çýktýðý rivayet edilir.

Hacý Bektaþ-ý (1281-1338)
Osmanlý Ordusunda yeniçeriler Bektaþîlik kurallarýna göre yetiþtirilirdi.
Bu nedenle Yeniçerilere tarihte Hacý Bektâþ-ý Velî çocuklarý da denirdi.
Ocaðýn banisi Hacý Bektâþ-ý Velî olarak kabul edilirdi.
Seferlere giderken yanlarýnda daimâ Bektaþî dede ve babalarý eþlik ederlerdi.
Bugün Balkanlarýn her köþesine Bektaþîliði yeniçeriler taþýmýþtýr.
Ayrýca osmanlý’nýn kuruluþu’na en büyük katkýyý saðlayan Aeliveler dir.
En büyük zülmü’de, Yavuz Sultan Selim tarafýnda görmüþ ve katledilmiþlerdir.

Yezid ve soysuzlarý...
Muaviye’nin ölümünden sonra tahta geçen oðlu Yezid, biat almak için insanlarý zorlamaya baþlamýþtýr.
Durumu öðrenen Hz. Hüseyin buna þiddetle karþý çýkmýþ, önce Mekke’ye giderek yapýlmasý gerekenlerle ilgili olarak güvendiði insanlarýn fikrini almýþtýr.
Bu arada vaktiyle babasýnýn hilafet merkezi olan Kufe’den kendisini hilafete geçmek üzere Kufe’ye davet eden ýsrarlý mektuplar almýþtýr.
Bunun üzerine yerinde incelemeler yapmak üzere amcasýnýn oðlu Müslim’i Kufe’ye göndermiþtir.
Onun olumlu raporlarý çerçevesinde hazýrlýklara giren Hz. Hüseyin aile efradý ve yakýnlarýndan oluþan küçük bir askeri birlikle yola çýkmýþtýr.

HUNHARCA ÞEHÝT EDÝLDÝLER

Kufe’de Hz. Hüseyin lehine geliþen olaylardan haberdar olan Yezid harekete geçerek valiyi görevden alýp yerine problemi çözmesi emriyle Ýbn Ziyad’ý görevlendirmiþtir.
Duruma el koyan yeni vali önce halký tehdit edip korkutmuþ, ardýndan Müslim’i yakalatýp öldürtmüþtür.
Hz. Hüseyin bu olumsuz geliþmelerden yolda iken haberdar olmuþ, Hz. Hüseyin’in yolda olduðunu öðrenen Ýbn Ziyad, baþka bir görev için hazýrlanmýþ Ömer b. Sa’d komutasýndaki askeri birliði
Hz. Hüseyin’in üzerine göndermiþtir.
Önce su yollarý kapatýlan ve teslime zorlanan
Hz. Hüseyin ve küçük birliði ardýndan 10 Muharrem yani 10 (ekim) 681 yýlýnda acýmasýz bir saldýrý ile devre dýþý býrakýlmýþtýr.
Kahramanca savaþan Hz. Hüseyin’in mübarek baþý gövdesinden ayrýlmýþ,
ayrýca 70 dolayýndaki yakýný da hunharca þehit edilmiþtir.

Not geçmiþini bilmeyenler geleceðe ýþýk tutamazlar!


Sosyal Medyada Paylaşın:



(c) Bu şiirin her türlü telif hakkı şairin kendisine ve/veya temsilcilerine aittir.