- 517 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
Gerçek Manada Okuyan Oğlum
GERÇEK BİR OKUYUCU OLAN OĞLUM
Canım oğlum,
Çok insanın ağzından duyarız “ çok okuyorum, ama anlamıyorum. Ben okuyorum ve çocuklarım okumuyor ne yapayım?” diye.
Her zaman her yerde söylerim ya oğlum şunu “ ben her ‘çok okuyorum’ diyene inanmam. Çünkü hakiki manada okumak ile okuyor görünmek ya da laf olarak okuduğunu söylemek gerçek manada çok farklı şeylerdir.
Sevgili oğlum,
Ben böyle söyleyenleri hep şuna benzetirim. Çıplak gezip de, ben giyiniğim” diyenlere . Yani o kendine göre giyiniktir ama biz onu çıplak görürüz. Okuduğunu söyleyen insanda aynen böyledir. O kendisine göre okumuştur ama okuduklarını beynine nakşetmediği için davranışlarına da yansımamıştır. Şöyle ki , çocuğunun başkaları ile kıyaslanmasının onun psikolojisini olumsuz etkileyeceğini okuyan insan , çocuğunu durmadan başkaları ile kıyaslamaya devam ediyorsa bunu okumasının ona ne faydası olur ? .İşte bu mektubumda sana gerçek okumanın ne demek olduğunu hatırlatayım dedim. İşte bundan dolayı da şu mesajım da vermiş olurum “kızım sana söylüyorum, gelinim sen anla”
Canım oğlum,
Okumak , okuduğunu doğru anlamak ile olur. Mesela bir hikayede verilen mesaj “ insanın geçmiş hatalarına bakarak, o hatayı artık yapmaması ve ders alması “ ise okuyan insan “ bu hikaye ile beni kötülemiş, beni kast etmiş,beni aşağılamış” olarak anlıyorsa, o okuma okumak mıdır, yoksa fitne fesat ile ortalığı velveleye vermek mi?
Canım oğlum,
Okumalarımız okumak ve okuduklarımızdan ders almak ve ana fikri doğru algılamak ile olur. Okulda sizlere kısa ama özlü, net olarak anlatılan ana fikirdeki mesaj güçlü olan hikaye ve romanları okutuyorlarsa bil ki bu sizin çok faydanızadır ve bunu anlayarak okur , ana fikri de iyi algılarsanız bu size hayat boyunca fayda sağlayacak, hatta bunu çocuklarınıza ve torunlarınıza da aşılarsanız onların da zorlukları kolayca aşmasını sağlamış olursunuz.Anlayarak okumaktan kastım da zaten ana fikri anlayarak okumak
Canım oğlum ,
Ben biliyorsun ki sen yaştan beri yaklaşık 30 sene boyunca yazmaktayım. Ana fikri önemserim. Ama iyi niyetle okumayanlar bizim ne anlatmak istediğimizi anlamaz tersine tersinden anlarken ana fikri iyi anlayanlar ise hem kendileri okumakta hem çocuklarına hem de öğrencilerine de okutmaktalar . İşte anlayarak okumak olumlu düşünerek, ana fikri iyi anlayarak okumak demek. Bunu da senin iyi anladığını okulunda Türkçe dersinde kelimeleri,sonrasında cümleleri en sonunda da paragrafları iyi anlaman ile görmekteyim. Bu senin okuduğunu anladığın olarak algılamaktayım.
Canım oğlum,
İnsan okuduktan sonra anladıklarını önce beynine nakşettikten sonra , metinlerin içindeki ata sözlerini, ünlü ve etkili insanların özlü sözlerini not alman ve bunlara zaman zaman göz atman sana kolaylık sağlayacaktır. Bunu ben senin yaşında iken yapar ve çok faydasını görürdüm. Hatta bunları seneler sonra Üniversite okuyan arkadaşlara armağan etmiştim de onlarda çok faydalandıklarını söylemişlerdi. Senin de notlarından ilerde mutlaka sen ve arkadaşların faydalanacak saklarsan belki de çocukların faydalanır o notlardan.
Canım oğlum,
Okuduklarımızdan uygulama imkanı bulduklarımızı mutlaka uygulamaya bakmak lazım. Stres ile başa çıkma yöntemleri, verimli ders çalışma yöntemleri. Zamanı etkili ve verimli kullanma yöntemleri, hızlı ve anlayarak okumak teknikleri okuyup da mutlaka uygulamamız gereken yöntemlerdir. Neyi hayatımıza uygulayacağımızı iyi bilmemiz ve neyi öncelikle okuyacağımızı ve uygulayacağımızı bilmemiz de çok önemli.
Canım oğlum,
Okumak ve uygulamak güzel şeyler ama buraya kadar olan sadece bize faydası olan şeyler. Okumayı sevmeyen arkadaşlarımıza, ya da okumayı seven ama ne okuyacağını bilemeyen arkadaş ve akrabalarımıza da okuduklarımızı anlatmamız, kitabın sahibi isek okuyup da faydalanmaları için kitapları onlara ödünç vermemiz veya imkanımız varsa hediye etmemiz onlara da okuduktan sonra başkalarına hediye edebilecekleri konusunda tavsiyelerde bulunmamız ne güzel arkadaşlık ve paylaşımdır. Ben bunu çok severek yaparım ve seninde yaptığını gördükçe seninle gurur duymaktayım. En güzel hediye faydalı kitap bence.
Canım oğlum,
Okumak, not almak ve sonunda unuttuğumuzu düşündüğümüzde tekrarlamak öğrenmemizi ve anlamamızı kolaylaştırır ve bu tutumda hem okul hayatımızda yüksek not almamızı hem de okuduklarımızı anladığımız ve yaşadığımız zaman bizim hayatımızı kolaylaştırmamızı sağlar ve sonunda hayatımız kolaysa daha kolay olur ve başkalarının da bizim bu tutumumuzdan pay çıkarmalarına sebep olur.
Canım oğlum bir tanem,
Biz okumayı nasıl seviyorsak, aynı sevgiyi sınıfımızda , okulumuzda insanlara da onlar eğer hevesli ise sevdirmek görevimiz olmalı. Ama bazen iş yaşamında insanların yaşı geçkin olduğu için okuma sevgisi edinmeleri ne kadar zor ise ilköğretim çağındaki sizlere ve arkadaşlarınıza okumayı sevdirmek o kadar kolaydır. “Ağaç yaşken eğilir” diyen atalarımız işte bunun için demişler bunu . sen okuyacak anlayacak, sonra uygulayacak, üzerinde düşünecek en sonunda da bu sevgiyi, başkalarına da aşılamak gücün varsa bu gücü en güzel şekilde kullanacaksın. Bu sana arkadaşların arasında saygın insan olmanı da sağlayacaktır. Kim kendisine okumak gibi güzel hasletler kazandıran arkadaşını sevemiyorsa bil ki o insan nankördür.
Canım oğlum,
Okumayı sevmenin bir yolu da okumayı seven ve kitaplar ile dost olanlar ile dost olmaktır. Günümüzde insanlar ne yazık ki okumayı sevenleri takdir etmek yerine onlar ile alay etmek, ya da onların kitaba verdiği paraları boşa harcanan şey olarak algılamaktalar ama onlar ev araba gibi şeyler ile vakit harcayarak insanları sevmeyi unutmakta , stresli bir yaşam ile sıkıntılarına sıkıntı katmaktalar çok zaman . Bunun en somut örneğini ben yürümeye çıktığım zaman otoyol yanında yürümekteysem araba kullananlara baktığım zaman onların nerede ise onda dokusunun suratını astığını görerek şahit olmaktayım.Okuyan ve okuduğunu olumlu yorumlayarak hayata uygulayan insan her zaman güler yüzlü olur. Beni görünce sen bunu anlamıyor musun ?
Canım oğlum,
Okumak sadece okula gitmek, dini kitaplar okumak değil, okumak hayatımızı kolaylaştıracak başka insanlarla ilişkilerimizi de olumlu yönde etkileyecek seviyede olmalıdır. Yalnız bu olumluluk herkes ile muhatap olmak iyi veya kötü ayırımı yapmadan herkes ile her şeyi konuşmak manasına gelmez. Burada amaç güzellikleri paylaşmak başka bir şey değil zaten.
Canım oğlum,
Gerçek manada okumaktan ve okuduklarımı da paylamaktan ben bunu anlamaktayım. Bazı insanlar bana sadece okumamı, insanlarla paylaşmaya gerek olmadığını söylemekte ki sadece okumak ve bize faydalı olsun diye okumak bencillik. İnsan okuduklarını anlamak, yorumlamak, uygulamak ve paylaşmak üzere okursa hem anlar hem de paylaşacağı heyecanı ile okuduklarına dikkat eder ve daha iyi anlamaya yönelik gayreti artar bence. Senin de amacın ve okumaktaki hedefin bu olmalı.
Okumak ile dolu bir hayat yaşamak ile sevmek ile dolu bir ömür dilerim
TURAN YALÇIN-TOKAT
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.