- 429 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
E. Pamirin sanata çağrı kitabı üzerine (2)
ELGİZ PAMİR’İN SANATA ÇAĞRI KİTABI ÜZERİNE...
Elime bir arkadaş tutuşturdu. E. P.’ in ’Sanata çağrı’ kitabını. Derste göz ucuyla zaten okunan kitap.
Broy kitapevinde basılmış. Resim sanatıyla ilgili.
İnternet olmasaydı. Biz bunları okumaya ses çıkarmadan devam edecektik. Eleştiri yapamazdık. İmkansızlıktan.
Eserde şiirler var. Zayıf ve imgesiz. Kelimeler cümleleri kuramıyor. ’ Bitimsiz’ sözü dönerek kullanılmış.
Hep Picasso... hep Picasso. Pekiyi Picasso’yu niçin analitik ve sentetik Kübizmle anlatmıyoruz?
Picasso aşıldı. Geometrik Kübizm mimariyle 50 yıl önceydi. Ve Picasso’nun fenomenolojiyle rabıtası kurulmadan geometri anlaşılır mı? Ayrıca zihinsel eleman olan bu sanat yapısal felsefesiz anlaşılır mı? Soyut resim ve türemeleri anlaşılır mı? Hartmann ve Heidenger’in Dasein’ini kişi anlayacak sonra sanatçı ve eleştirmen anlayıp topluma anlatacak. Neden bu zahmete girilmez?
Özgün ve muassır resmi öğretmenlik ile anladığımız: İyi izlemişiz.
Mümaleyh eser,
Çağdaş sanatın literatür ve felsefe seviyesine yakınlaşmıyor.
Neden bu eser?
Zira örneklik bu eser kendi gibi genelini temsil ederek olgusal bir hal almaktadır. Bu yanıylada araştırılmalı. Mesala biçim ve öz deniyor. Bu estetik 100 yıl önceki metod.
Analiz ettiği sanatcıların eserleri ne form tarihindeki yerinden nede içerik olan felsefi refaranslarından bahis var.
Eğer eserin bir metin faslı açılacaksa o da yok.
Profesyonel tarzda yazılan eserde bu kadar kıymetbilimsel eksiklik göze çarpıyor.
Günümüz anlatı ve bilgi üslubuyla o kadar rahat anlatma ve anlaşma sözkonusu ki. Örneğin Google da sanat okulları, eserler öyle muassır dille rafine anlatılıyorki. Neticede okuyucu olarak didaktizmin semeresini alıyorsunuz.
Artık böyle eserler... sonrada halk anlar- anlamaz sorunu kalkmış olur. Minimalizm çağın üslubu: Minimalizm anlatı içinse bilgisel anlaşılırlık gerekiyor.
Resim sanatı uzman öğretmeni olmam hasabiyle bu yazı kaleme alındı.
Umarım yanılıyoruzdur.
YALÇINER YILMAZ
UZMAN GÖRSEL SANATLAR ÖĞRETMENİ
29-12-2010
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.